מתכננים הקמת רובע חדש באשקלון



משרד הבינוי מתכנן להקים כ-12 אלף דירות ו- 700 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה. התוכנית קודמה מבלי לערב את עיריית אשקלון
הפרטים מתוך כלכליסט/גיא נרדי

צילום ארכיון

בשבוע הבא תדון הוועדה המחוזית דרום בתוכנית של משרד הבינוי והשיכון להקמת רובע חדש ועצום בדרום־מזרח אשקלון. על פי התוכנית יוקמו 11.5 אלף דירות שאמורות לאכלס יותר מ־40 אלף איש ו־719 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. ל"כלכליסט" נודע שהתוכנית קודמה מבלי לערב את עיריית אשקלון ושראש העיר תומר גלאם מתנגד לה. היועצים הכלכליים של העירייה התריעו שפוטנציאל הבנייה לתעסוקה בעיר מוגבל ושללא מענקי מימון של המדינה, העיר לא תוכל לעמוד במשימה. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "הצלחנו לזהות בעיר עתודות בנייה ואנו פועלים לקדם תוכנית גדולה שנועדה לחזק את העיר".

הנספח לתוכנית, שאותו הכין היועץ הכלכלי זאב ברקאי, ממליץ להקצות לתושבי הרובע החדש שטחי תעסוקה ובעיקר שטחים מאופיינים למשרדים בהיקף של 1 מ"ר לנפש, כלומר 40 אלף מ"ר, ולהוסיף עוד כ־650 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.

תוכנית המתאר של אשקלון, שאושרה ב־2018, מציעה תרחיש לפיו תמנה העיר ב־2035 כ־208 אלף תושבים, שזו תוספת של כ־50% לאוכלוסיית העיר היום. לדברי איתי שפרן, ממכון גיאוקרטוגרפיה אין היגיון בשכונה החדשה: "למעשה נוצר כאן מטרופולין עם היקפים אדירים של דירות, שאמור למשוך אוכלוסייה מערים קרובות כמו יבנה, ראשון לציון, רחובות ואשדוד, נתיבות ושדרות. אלא שבכל ישובי עוטף עזה יש כעת תנופת בנייה אדירה. כלומר יש עודף היצע משמעותי".

ביוני 2022, ערב החתימה על שלב ב' של הסכם הגג, העביר משרד היעוץ הכלכלי "צ'מנסקי בן שחר" לעיריית אשקלון דו"ח שנועד לבחון את המאזן העירוני בתרחישים השונים של ההסכם בשנת 2032. הדו"ח נדרש לבחון את ההשלכות הכלכליות - פיסקליות של המשך שיווקים בקצב של 2,000 יח"ד בשנה - 6.4 אלפי יחידות דיור משלב א' שטרם שווקו ו-23.8 אלף יחידות דיור שיתווספו בשלב ב' של הסכם גג. השורה התחתונה של הדו"ח היא כי פער העיתוי בין מימוש המגורים לבין מימוש הנדל"ן המניב יחולל גירעון של כ-628 מיליון שקל עד לשנת 2032. המשך שיווק ואכלוס של כאלפיים יחידות דיור בשנה יגדיל את הגרעון לכ-1.1 מיליארד שקל. ההמלצה של הדוח היא לא לאשר שיווק ולו של יחידה מגורים נוספת בעיר בעשור הקרוב לכל הפחות, ללא מענק ממשלתי שנתי של 57 מיליון שקל.

היועץ הכלכלי ומתכנן הערים תמיר בן שחר, מצ'מנסקי בן שחר, מסביר: "בעבודה שהכנו לעיריית אשקלון אמרנו לראשי העיר שאנחנו לא ממליצים לממש את שלב ב' של הסכם הגג. פוטנציאל הנדל"ן המניב של העיר אשקלון מוגבל. אם המדינה מבקשת שאשקלון תיכנס מתחת לאלונקה, אז 2,000 השקל של קרן הארנונה בכלל לא רלוונטיים. עליה להכניס יד עמוק לכיס ולשלם מיליארדי שקלים בעשורים הקרובים על מנת שהעיר תוכל לספק שרותים ברמה שהיא מספקת היום. בעיני, זה לא נכון לכפות על הערים לבנות עוד ועוד יח"ד. צריך שתהיה הבנה שהן לא יכולות לבנות נדל"ן מניב ברמה מספקת. תוספת של 12,000 יח"ד באשקלון צריכה להיות מלווה בתשלום שנתי קבוע, כדי שהיא תוכל לשרת את התושבים החדשים והותיקים. אין לצפות שאשקלון תוכל לבנות מספיק נדל"ן מניב".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה