נחנכה כיכר באשקלון על שם גדוד ״עז 77״



​בטקס שנערך הערב באשקלון הונצח גדוד השיריון בפיקודו של גיבור ישראל אביגדור קהלני, שבלם והדף מאות טנקים של צבא סוריה בעמק הבכא, ומנע את חדירתם לשטחי צפון ישראל במלחמת יום הכיפורים

צילום: סיון מטודי

היום (חמישי), 29.09.22, התקיים באשקלון טקס קריאת כיכר על שמו של גדוד עז 77, שלחם במלחמת יום הכיפורים. הכיכר ממוקמת בסמוך בשדרות רפאל איתן, בסמוך למצפור הצפוני בעיר.

בטקס נכחו אישים ומכובדים רבים ביניהם ראש העיר, תומר גלאם, מ״מ ראש העיר, סופה ביילין, סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט, חברי המועצה שי רובין, המשמש גם כיו״ר ועדת שמות, ושרה זכריה, תא"ל במיל׳, אביגדור קהלני, קצין הקשר הגדודי, רס״ן במיל׳, קובי ספיבק, ראשי העיר לשעבר, ד״ר בני וקנין ורוני מהצרי, לוחמי הגדוד ובני משפחותיהם.

במהלך הטקס הקריא רס"ן במיל' ספיבק בגרון חנוק מדמעות קטע קריאה מרגש לזכרם של הלוחמים שנפלו בקרב ולא הותיר אף עין יבשה. כמו כן העניק קהלני מגן וכובע של הגדוד לראש העיר לאות הוקרה על פועלו למען הנצחת הגדוד. ״מעתה, אתה חלק מגדוד עז 77״, אמר קהלני לראש העיר.

גדוד עז 77 הוקם בשנת 1969 בחטיבה 7 כגדוד צמ"פ (צוות-מחלקה-פלוגה), גדוד המאמן את החיילים להתאמן כקבוצה ולא רק כיחידים. הטנקים הראשונים שהיו בשימוש הגדוד היו טנקים מסוג "שוט", איתם נלחם הגדוד במלחמה הראשונה בה נטל חלק, מלחמת יום הכיפורים. מפקד הגדוד הראשון היה שמעון בן שושן.

במלחמת יום הכיפורים, הגדוד, בפיקודו של אביגדור קהלני, השתתף בקרבות הבלימה של הגדוד בעמק הבכא, הקרב הקשה ביותר של הגדוד נודע לאחר מכן כקרב על עמק הבכא בו הפגינו חיילי הגדוד אומץ ותושייה רבה ובלמו התקפה של כ-160 טנקים סורים, בהמשך הבקיע הגדוד כפלוגת חוד את גבול סוריה וסייע בכיבוש והחזקת המובלעת באדמת סוריה. רבים ממפקדי הגדוד קיבלו צל"שים שונים על תפקודם במלחמה כיוון שנלחמו בעוז רב.

מאז, הגדוד לקח חלק פעיל בפעילות ביטחון שוטף ובמבצעי החטיבה בגזרות השונות, אבטח את רצועת הביטחון עד היציאה מלבנון, ביצע פעילות בט"ש מגוונת בגזרות הלחימה השונות השתתף במבצע חומת מגן, מבצעי גאות ושפל, בעופרת יצוקה, הוקפץ לעמוד ענן והשתתף בצוק איתן.

עיריית אשקלון גאה להיות העיר ראשונה בישראל אשר מעניקה את הכבוד הראוי ללוחמי גדוד עז 77 וקוראת על שמו של הגדוד כיכר ציבורית במיקום כה מרכזי, חשוב ויפהפייה בסמוך לרצועת החוף.

*ראש העיר, תומר גלאם:* "קריאת הכיכר על שם גדוד עז 77 שלחם במלחמת יום הכיפורים לפני 49 שנים רגע לפני יום הכיפורים הנוכחי, הוא רגע של סגירת מעגל מרגשת וחשובה עבורנו ועבור הדורות הבאים. אני מברך על שעלה בידינו להוקיר את אלו שלחמו למען מדינת ישראל ולמען המשך קיומנו. אני רוצה להודות לדב גלבוע על הצעתו בוועדת השמות של עיריית אשקלון לקרוא לכיכר על שם הגדוד המהולל. תודה גדולה ומיוחדת לגיבור ישראל, אביגדור קהלני וללוחמי הגדוד על שסיפקו לנו רגע גדול וקרב ענק בו הוכחנו שוב לכל מי שלא מאמין בקיומנו כי אנו כאן בשביל להשאר, לצמוח ולגדול. עיריית אשקלון תמשיך לעשות כן למען שימור מורשת הקרב הישראלית ולמען הנצחת סיפורי הגבורה במרחב הציבורי״.

*גיבור ישראל ומפקד הגדוד לשעבר, תא״ל אביגדור קהלני:* ״זהו רגע מאוד מרגש מאוד לגדוד עז 77, במיוחד למשפחות השכולות וללוחמים משנת 1973, ולראות שהעיר אשקלון מכבדת את העבר. אני רוצה להודות בראש ובראשונה לראש העיר, תומר גלאם, למועצת העיר למנהלת האגף לתרבות, דפנה עמירה ביטון ולחברי הטוב אל״מ במיל׳, דב גלבוע, שהביא את הרעיון למימוש והעלה זאת על סדר היום. ההנצחה הזאת היא כמו נשק עבורנו, שמעצים את הזיכרון עבור הדורות הבאים שלא ישכחו, שנאמר אל תשליכני לעת זקנה״.

צילום: סיון מטודי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה