סקר המנדטים של ״מעריב״ - ניתוח ובעיות מתודולוגיות



לשיטה הבעייתית של הסקרים הנערכים היום השפעה על ההטיות בסקרים, רמת מהימנותם ויכולתם לקרוא את מפת המנדטים האמיתית. לכן, אתחיל מהסיפא. סקר ״מעריב״ של מכון פאנל פוליטיקס הוא דוגמה לכך

צילום פרטי

1. הבעייתיות בסקר האינטרנטי

א. כיוון שסקרי המנדטים לא נערכים כמו בעבר בטלפונים הנייחים ( גם בגלל ירידה דרמטית בהיענות וגם כי רובינו עם ניידים ואין לאנשים רצון וחשק להשיב לסקרים בניידים בכלל, וודאי על סקרי מנדטים), הפך הפאנל האינטרנטי למנוע הסקרים העיקרי.
ב. כפי שמציין הסוקר בסקר ״מעריב״, המכון פנה ל-4,398 חברים בפאנל האינטרנטי. קהל שבוי ( שהמכון וודאי לא החליף אותו כי זה חתיכת סיפור וגם יקר), ומתוכם הסכימו להשתתף בסקר 709 אנשים.
ג. ברור שזה קהל שבוי. כי רבים, אפילו הרוב, לא מוכנים לקחת חלק בפאנלים כאלה. אין שם חרדים, אין שם די צעירים ומצביעים חדשים. אין שם רבים שטכנולוגיית הסקר לא נגישה להם, לא מדברת אליהם, הם בכלל נמצאים בפריפריה הגיאוגרפית והסוציולוגית.
ד. המכונים יודעים, פחות או יותר, את טווח המנדטים של המפלגות ועל בסיס ידיעה זו יש לשער נעשית גם מן מניפולציה. כמו למשל, שהליכוד הוא בין 34-36, שאיווט ליברמן בין 5-7 מנדטים. אתם זוכרים שתקווה חדשה של גדעון סער הייתה על 17-18 מנדטים בסקרים וסיימה עם 6 מנדטים.

2. הליכוד
א. לליכוד (35 מנדטים בסקר) יש פוטנציאל אלקטורלי שלא בא ולא יבוא לידי ביטוי בסקר אינטרנטי. הפוטנציאל של הליכוד קיים במעוזי הליכוד המסורתיים, שלדעתי, לא באים לידי ביטוי מדויק בפאנל האינטרנטי.
ב. די אם אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד יגדלו דרמטית, כדי שזה יביא לשינוי דרמטי במפת הסקרים. אני מעריך, שפער ההצבעה בין השמאל לימין שעמד על 9% לטובת השמאל, ישתנה. אפילו דרמטית. את זה הסקר האינטרנטי לא קורא ולא יקרא.

3. כחול לבן תקווה חדשה
מגמת הירידה של החיבור הזה ( 12 מנדטים בסקר) ממשיכה. ולא רק, לדעתי, היא תימשך בהתאמה לעליית כולו של יאיר לפיד (שכבר מטפס ל-24 מנדטים). זה חיבור שיסתיים בסוף ב-8 מנדטים.

4. ש״ס ואגו״י
א. הסקרים והסקרים בפאנל האינטרנטי, לא נותנים שום ביטוי וייצוג לחרדים. וודאי לא לסערה והפחד המקנן אצל החרדים מפני ממשלת לפיד-ליברמן-מר״צ. הם חוו את הסכנה בממשלה זו.
ב. לכן, אחוז ההצבעה שם יגדל באופן מובהק. שתי המפלגות החרדיות -ש״ס (8 מנדטים בסקר) ואגו״י ( 6 מנדטים?) לא שוות 14 מנדטים כמו בסקר ״מעריב״. זו אפילו הזייה. הם יגיעו ל-16 ו-17 מנדטים יחד.

5. העבודה ומר״צ
העבודה (5 מנדטים) ומר״צ (4 מנדטים ) עשויות להתאחד. זהבה גלאון חותרת לכך אם תיבחר. מיכאלי אומרת שלא. אבל, לפיד זרק לעברה הצעה מפתה - משנה לראש הממשלה ושר בכיר מאוד בחשיבותו אם תלך על איחוד עם מר״צ.

6. איווט ליברמן
א. האמת בעיניי זו חידה. סקר ״מעריב״ נותן לו 6 מנדטים. אני ממש לא בטוח שלליברמן יש ייצוג מספיק בסקר האינטרנטי.
ב. עדיין לא ניכר שעליות המחירים הדרמטיות, כמעט מידי יום, באות לידי ביטוי בסקרים לגביו. אני משוכנע שליברמן יחטוף כשר אוצר. אני לא יודע אם זה יהיה על סף אחוז החסימה, אך מה שסקר ״מעריב״ נותן לו וסקרים אחרים זה לא כוחו האמיתי.

7. יאיר לפיד
יאיר לפיד (24 מנדטים בסקר) במגמת עלייה. זה יהיה על חשבון גנץ וסער. אם העבודה ומר״צ יתאחדו - לפיד יתחיל לשתות מהם בלי חשבון.

8. המפלגות הערביות
המשותפת ( 6 מנדטים) ורע״מ (4 מנדטים) לא יתאחדו. השאלה המרכזית היא- האם אחוזי ההצבעה במגזר הערבי ישארו על קרוב ל-50%? או יעלו דרמטית? אני לא רואה עלייה דרמטית באחוזי ההצבעה. זה גם יהיה כוחן בסוף המערכה.

9. הצבעה אסטרטגית
ההצבעה בבחירות תהיה אסטרטגית - נתניהו מול לפיד. הצבעה אסטרטגית תביא להערכתי להתכנסות מנדטים בימין ( מהציונות הדתית לליכוד) וממפלגות השמאל השונות ליאיר לפיד הנתפס כמנהיג גוש השמאל וכרה״מ. את זה יודע לפיד, לכן הוא חותר לאיחוד בין העבודה ומר״צ.

סוף דבר:
נתניהו יעשה הכל כדי להגדיל באופן דרמטי את אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד, ובמקביל, יעבוד על שתיית מנדטים קריטית ממצביעי ימינה ותקווה חדשה לשעבר. לפיד יעשה הכל כדי להביא לאיחוד בין העבודה ומר״צ ולשדר שלא ילך עם המשותפת מחשש שזה יכה בו חזק בקלפי.

הכותב:
יואל ישורון
מרצה למדעי המדינה
המכללה האקדמית אשקלון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה