פיקוד העורף: "בעיר אשקלון קיימים פערי מיגון ב- 4,000 בתי אב"



במסגרת דיון מהיר בנושא 'הפסקת אפליית תשובי אשקלון – העיר המופגזת והמאוימת בישראל' קבל ראש העיר תומר גלאם על היעדר תקציב ראוי למיגון והמשך פיתוח העיר אשקלון: "מה יעשו כשייהרגו באשקלון 200, 300 ו- 500 אנשים? כשאין למדינה כסף?"

דוברות העירייה

בדיון שנערך היום בכנסת התבטאו חברי הכנסת ונציגי הממשלה בועדת הכספים בנושא העיר אשקלון:

סמנכ"ל משרד רוה"מ: "במסגרת החלטת ממשלה דו שנתית שמתגבשת בהיקף של 200 מיליון שקל, אנחנו ניתן 25 אחוז קרקע משלימה לעיר אשקלון". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: " נעשה כל מאמץ יחד עם כל החברים מכל המפלגות לסייע"

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ג') דיון מהיר בהצעתם של חברי הכנסת קרן ברק, מאיר כהן, אלכס קושניר, אופיר סופר ויעקב אשר, בנושא "הפסקת אפליית תשובי אשקלון – העיר המופגזת והמאוימת בישראל", במסגרתו הוצג כי אשקלון בניגוד ליישובים רחוקים יותר מגדר המערכת, לא זוכה להטבות מס מספקות לתושבים, איננה זוכה להכרה מתאימה במסגרת מפת אזורי העדיפות הלאומית, וכן מופלית לרעה במסגרת מיסוי אזורי התעשייה ובמסגרת הנחות ארנונה לתושבים.

ח"כ קרן ברק: "כולנו שומעים כל היום בחדשות על מצבה של אשקלון ברמה הביטחונית. אשקלון נמצאת מבחינה ביטחונית במצב בעייתי: הכי מופגזת ועדיין מתייחסים אליה שונה לחלוטין מכל עוטף עזה. רוה"מ הבטיח את זה מזמן, זה היה על סדר היום וירד בגלל המצב הפוליטי הבעייתי. אשקלון מונה 135 אלף תושבים, מרוחקת 4.2 קילומטר מרצועת עזה ועל פי נתוני משרד הביטחון היא העיר המופגזת ביותר בישראל. ל- 25 אחוז מהתושבים אן מענה מיגוני הולם. תעשיות רבות לא מגיעות לאשקלון, מה שפוגע בארנונה לעיר ויוצר הגירה שלילית. אנחנו צריכים לעזור להם בהטבות מס ובהנחות בארנונה ואני מבקשת שנצא מכאן עם החלטה שייקבע השבוע שאשקלון היא אזור בעדיפות לאומית א'".

ח"כ מאיר כהן: "לפי נתוני צה"ל ומשרד הביטחון, אשקלון היא העיר הכי מופגזת. כשר רווחה בצוק איתן אני חייב להגיד שהעיר אשקלון נתנה חוסן לאומי. אבל העיר אשקלון לא מוגדרת כאזור בעדיפות לאומית והיא איננה באזור פיתוח א'. אזור התעשייה של אשקלון חוטף כל כך הרבה ומשקיע במרחק 4-5 קילומטר דרומה יקבל כל מה שהוא רוצה. יש באשקלון פיתוח יוצא מן הכלל, פיתוח חסר תקדים שמראה על הרצינות של פרנסי העיר ולכן אני אומר, בלי קשר לשייכות פוליטית, חיים שם אנשים ואנחנו צריכים לעזור להם".

ח"כ אלכס קושניר: "אני חייב גילוי נאות, אני תושב אשקלון. תושבי העיר אשקלון הם תמיד נכס אלקטורלי במהלך מערכות הבחירות. אין שר, כולל דרעי, אשכנזי ואלי כהן, שלא הבטיח מול המצלמה שאשקלון צריכה לקבל עדיפות א' והטבות מס וברגע שנגמרות הבחירות לא קורה כלום. ראש העיר תומר גרהם הגיע לכאן לכנסת, קיבל הבטחה מראש הממשלה, משרים, וכולם ועבדו עליו. או שזה חוסר אכפתיות, או שזה שלומיאליות, או שזה פשוט ההרגל שאפשר לשקר בפנים לתושבי העיר ולא ייקרה שום דבר. יש פה חברי כנסת מכל סיעות הבית, בואו נקבל החלטה שאשקלון תוגדר כאזור בעדיפות לאומית א' והטבות מס. במקום לחשב מרחק מהגבול לחשב תוך כמה זמן רקטה נופלת. תושבים בדרום אשקלון לא ממוגנים ואמא צריכה לרוץ עם התינוק למחסה. אני לא רואה פתרון למיגון של דרום העיר, זה לא קיים, זו התעלמות שתעלה בחיי אדם לתושבי אשקלון".

ח"כ יעקב אשר: "העיר נמצאת בתנופה כזו של בנייה של 31,000 יחידות דיור, מאות אלפי אנשים, זו הולכת להיות עיר ענקית. מצד שני מסחר ותעשייה לא יהיו שם בגלל חשש מאיומים, ובגלל האפשרות להקים את המשרדים והמפעלים בערים אחרות שנהנות מההטבות. אנחנו צריכים לגרום לתמריץ לבוא להשקיע בעיר. בסוף כי הארנונה שלהם תחזיק את העיר. אשקלון נמצאת בקו האש, התיקון לחוק עידוד השקעות הון, קריטי לעיר, אחרת היא תהיה ענייה –לא יהיה לה את באר הנפט של תעשייה, זה אסון. או שמפסיקים לבנות, מה שאני לא ממליץ, או שנותנים את הנקודות הללו כדי שהעיר תגדל בצורה טובה וכלכלית".

ח"כ הילה שי וזאן: "אני חושבת שהגיע הזמן להפסיק להשתמש באשקלון רק כשרוצים לנהל קמפיין ויורדים להצטלם עם נציג במועצה. לפני שנים, הקימו את צינור הנפט שעובר דרך אשקלון ואילת. כבר חמישים שנה שקצא"א  לא משלמת ארנונה, לא לאשקלון ולא לאילת, על העובדה שהיא מחזיקה מתקנים שלה בשתי הרשויות. החלת הסכמי אברהם משנים את התמונה הכלכלית ואם הערים אשקלון ואילת שותפות, אז גם עכשיו כשיש "אקזיט" הם שותפות וצריכות לקבל חלק מההכנסות. אנחנו עומדים לשירותכם".

ח"כ שלמה קרעי: "אני כתושב עוטף עזה מכיר ואומר שאשקלון סובלת לפעמים יותר מישובים אחרים. התושבים שם גיבורים, אמיצים, כיפת הברזל של מדינת ישראל ואסור לנו להפקיר אותם. בכל דבר שאפשר לפעול, אנחנו כאן בוועדה נרים אצבע בעד ונחזק את ראש העיר".

טרם דבריו של ראש העיר, בירך אותו ח"כ משה גפני: "מאז שהכרתי אותך אני רואה ראש עיר שדואג לכל תושבי העיר בלי משוא פנים. אני רואה את תנופת הבנייה הבלתי רגילה, אשקלון היום הופכת לעיר ענקית, היא עיר מופגזת ולכן אנחנו נעשה כל מאמץ יחד עם כל החברים מכל המפלגות לסייע לך".

ראש העיר תומר גלאם: "החלטתי לדבר מדם ליבי. אני כראש עיר רוצה להיות ציוני ולהמשיך את הבנייה, ובאותה נשימה אשקלון לא נספרת. העוטף ממוגן, אשקלון לא ממוגנת. אין לנו את הכלים הבסיסים כדי לתת לאנשים להתמגן. אני מכתת רגליים בין משרדי הממשלה. שלא נתבלבל, אף אחד לא עושה טובות לתושבים. התושבים שלנו נותנים את החוסן הלאומי לשרים, למדינה. תפסיקו פוליטיקה, מדובר בדיני נפשות. רקטות של 350 גרם יודעות להגיע רק לעיר אשקלון ואם הרקטה הייתה נופלת ליד התושבים עולם היו קופצים. מה יעשו כשיהרגו שם 200, 300 ו- 500 אנשים? שאין למדינה כסף? לא פיתוח א', לא עדיפות לאומית. זה ביזיון. הפכו את אשקלון לחצר האחורית של מדינת ישראל. קצא"א עושה הסכמים עם האמירויות ואני צריך להתחנן? על 400 דונם משלמים לי כמו על 15 דונם. המדינה המקבלת דיבידנד של 700 מיליון שקל. מי יפנה את הזבל? מי ייתן שירות? חבר'ה די. אני אמשיך להילחם. תנו לי מה שמגיע לי. ריבונו של עולם, אני מבקש שתעבירו החלטה לפני שנופלת הכנסת".

רע"ן הנדסה אנדריי בלאוסוב: "בעיר קיימים פערי מיגון ב- 4,000 בתי אב. אנחנו כפיקוד העורף לא תומכים בתיעדוף של עיר כזו או אחרת ונרצה לעזור בכל מה שאפשר, אין בידינו תקציב".

רפרנטית תקציבים במשרד האוצר טל ישראלי: "הועבר תקציב במסגרת החלטת ממשלה 4865. בהחלטת הממשלה הנוכחית אנחנו מדברים על סכום שטרם התגבש באופן סופי".

סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד רוה"מ ליאור פרבר: "במסגרת החלטת ממשלה דו שנתית שמתגבשת בהיקף של 200 מיליון שקל, אנחנו ניתן 25 אחוז קרקע משלימה לעיר אשקלון במקום ה-15 הקיימים כיום ולכן האטרקטיביות של האזורים הלא מוגנים אמורה לסייע להגדיל את הפעילות הכלכלית. אין פה עלות תקציבית".



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה