שורדת שואה מאשקלון ראתה את התמונה של אמה



לראשונה בעולם: תערוכת זיכרונות של שורדי שואה שציירה את זכרונותיהם בבינה מלאכותית, מוצגת בימים אלו באשקלון

התערוכה נוצרה לציון יום השואה הבינלאומי והיא תוצג בהיכל התרבות אשקלון עד ליום חמישי; אז איך הגיבו שורדי השואה כשהבינה המלאכותית ציירה את זיכרונותיהם בתערוכה ראשונה מסוגה ואיך הגיבו בני הנוער שהשתתפו בשיח הבין דורי עם ניצולי השואה?.

רגע לפני יום השואה הבין לאומי השיקה עמותת ׳חסדי נעמי׳ בשיתוף עיריית אשקלון את תערוכת הזיכרונות של שורדי השואה הראשונה בעולם שצוירה ע"י בינה מלאכותית.

במסגרת הפעילות "סיפרו" שורדי שואה לבינה המלאכותית "midjourney" את זיכרונותיהם מהשואה שהפכו לתערוכה מרגשת.  

מבין הזיכרונות הקשים, נרשם רגע מרגש במיוחד כאשר אלה, שורדת שואה מאשקלון ראתה את התמונה של אמה שצויירה על ידי הבינה המלאכותית. אלה לא לבד ולצידה עלו זכרונות מרגשים נוספים כמו שורדת שואה שחייה ניצלו כי עצרה לחפש את הסנדל שלה, שורד שואה שקיבל פרוסת לחם ליום שעליה נאלץ לוותר לכלב שחשף שיניים וגנב לו אותה, וזכרונות נוספים שכאמור הפכו לתערוכה פורצת הדרך.

ראיסה גורביץ' ניצולת שואה מבית שמש סיפרה על הזיכרון אודות אחותה הקטנה שנרצחה. ראיסה הצליחה להציל את המעיל המוכתם בדם של אחותה אותו הציגה במהלך הפעילות ואף עין לא נותרה יבשה ברגע העוצמתי הזה גם חיים מרגוליס סיפר על הזיכרון שלו אודות פסי הרכבת ברומניה ועל ההיכרות עם אשתו אותה ליווה עד יום מותה. כאשר ראה מרגוליס את תמונת פסי הרכבת הוא היה בהלם והתרגש מאוד. מרגוליס בעצמו הוא ניצול שואה שמסתייע בחסדי נעמי ובמקביל אף מתנדב בעמותה. יחד איתו התיישבו מול הבינה המלאכותית עוד ניצולי שואה רבים שסיפרו על זכרונות קשים כמו בני משפחה שקפאו למוות וזכרונות קשים אודות תחושת רעב.

*ראש העיר, תומר גלאם, שנכח בהשקת התערוכה* אמר: בימים בהם אנחנו נאלצים להדוף הכחשות שואה, ולהתמודד עם קריאות שנאה נגד יהודים ולצערי אפילו תקריות אנטישמיות אלימות, פרויקטים כאלו, שנעשים בשילוב טכנולוגיה חדישה, עוזרים להגביר את האור על החושך. מצד אחד הבינה המלאכותית מעניקה זווית חדשה ונוספת לסיפורים הטרגיים והקשים ביותר, ומצד שני, הטמעת הסיפורים בזיכרון הבינה המלאכותית תורמת לשימור הזיכרון והנחלתו לדורות הבאים. נמשיך לפעול כדי להנציח, לתעד ולשמר את סיפורי הגבורה של השורדות והשורדים למען דור העתיד".

בהשקת התערוכה נכחו גם מ״מ ראש העיר, סופה ביילין, סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט, חברת המועצה, שרה זכריה, נציגי חסדי נעמי, נוער למען חברה שווה ושורדי שואה.

בחסדי נעמי מספרים שהתהליך עצמו היה מרתק. אחד אחד הגיעו הניצולים ושיתפו בזכרונותיהם ובזמן אמת צפו בתמונות שציירה הבינה המלאכותית. הניצולים שאלו על התהליך והטכנולוגי ולמעשה נוצר שיח מרתק עוד יותר כשלתהליך התווספו בני נוער שמתנדבים למען ניצולי שואה באשקלון במסגרת הפרויקט ׳נוער למען חברה שווה׳ שנתמך על ידי עיריית אשקלון, ונוסד על ידי יעקב יאשה פיזנברג.
 
"השימוש בטכנולוגיה מסייע להנגיש את ההיסטוריה בצורה שרלוונטית יותר לדור שלנו" אמר *לירון מורדוב שהיה חלק מבני הנוער שהשתתפו*, "אני חושב שחשוב לשלב את הטכנולוגיה בשימור ההיסטוריה כי העידן הטכנולוגי הוא מקור התוכן המרכזי שלנו", הוסיף, "גל גדות היא גיבורת העל הישראלית הראשונה בהוליווד אבל ניצולי השואה הם גיבורי העל הראשונים בהיסטוריה היהודית. המוח היהודי היצירתי תמיד היה כוח העל שלנו ושימש את הצורך ההישרדותי שלנו וכיום חלק גדול מהיצירתיות הזו מופנת לטכנולוגיה וזו התשובה שלנו לסלבס כמו קניה וסט", אמרו המתנדבים, "גל כמובן מוזמנת לשתף את הפרויקט" הוסיפו.
 
"טכנולוגיה היא הדרך לייצר חיבור בין דורי ועצם העובדה שקיומם של פרויקטים טכנולוגיים מביא למעגלי שיח ביו ניצולי שואה ונוער, רק ממחיש את הצורך בפרויקטים מאין אלו. פה כבר נרשם ניצחון שכן המסר עובר לא רק באמצעות התערוכה, אלא במסגרת ההכנות לתערוכה"  אמר *תמיר האס דובר חסדי נעמי* "החשש מכך שזיכרון השואה יעלם אינו מדומיין" הוסיף.  "כך למשל שנה שעברה עשו מכון המחקר הבינלאומי IPSOS סקר עבור חסדי נעמי בקרב מדגם  מייצג של 311 בני נוער בפולין  בגילאי 16-18 שהציג נתונים מדאיגים: "7 אחוזים מבני הנוער הפולנים ציינו שלדעתם – השואה לא קרתה ו11% לא שמעו על יום השואה הבין לאומי" מסביר האס

"כשאנחנו מחלקים חבילות מזון לניצולי שואה שחיים מתחת לקו העוני הם מספרים לנו שחוץ מהפחד מרעב וקור הם חרדים שזכרון השואה יעלם", סיכם האס, "באמצעות מכירת הציורים  אנחנו מפיצים את הזכרונות ובמקביל מסייעים לניצולים נזקקים שכן כל ציור שנמכר מביא עמו עוד סל מזון שמועבר לניצולי השואה אנחנו מבקשים מכל מי שיכול – להיכנס לאתר ולרכוש ציורים.

בחסדי נעמי ביקשו להודות לעיריית אשקלון ולהיכל התרבות באשקלון שאירחו את ארוע ההשקה של התערוכה, ״כאשר חיפשנו מקום להשיק את התערוכה בהתנדבות אנשי עיריית אשקלון היו הראשונים להציע ואנחנו יכולים רק לומר תודה על כך", אמרו בחסדי נעמי והודו לראש העיר אשקלון על כך.

*התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ליום חמישי 02.02.23 בהיכל התרבות אשקלון.*

צילום מתוך התערוכה: סיון מטודי.
צילום התהליך ווידאו מתוך התערוכה: חסדי נעמי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה