בעיריית אשקלון לא שמעו על חוק חופש המידע



בדיקה שערכה היחידה לחופש מידע במשרד המשפטים העלתה כי רק 9% מתוך 254 רשויות שנסקרו העבירו מענה מלא
פרסום מתוך דה מרקר

מחצית מהרשויות המקומיות לא השיבו כלל לבקשת חופש מידע בסיסית שהוגשה להן - כך עולה מדו"ח של היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים. רק 9% מהרשויות המקומיות העבירו מענה מלא לבקשה. ממצאי הדו"ח, שעוסק באופן יישום חוק חופש המידע ברשויות מקומיות, הועברו למנכ"ל משרד הפנים.

במסגרת הבדיקה נשלחה באופן אנונימי ל-254 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ בקשה לקבל מידע בסיסי אודות נתוני הטיפול בבקשות חופש מידע, שעל כל רשות לפרסם באופן יזום אחת לשנה, כמחויב בחוק ובתקנות חופש המידע.

בין הערים הגדולות הצטיינה עיריית ירושלים, שהעבירה דיווח מלא. עיריות נוספות שהעבירו דיווח מלא היו נשר, סכנין ואריאל. לעומתן, עיריות תל אביב חיפה ובאר שבע העבירו דיווח חלקי בלבד. "ממצאי הבדיקה מעידים על פער משמעותי בין ההסדר הרצוי למצב הקיים", אמרה ראש היחידה, עו"ד ריבקי דב"ש. "הגיעה העת לבחון את הדרכים שיובילו להגברת השקיפות בשלטון המקומי"

עוד עולה מהדו"ח שכ-18% מהרשויות השיבו לבקשה לקבלת מידע בחריגה מהזמנים - כלומר יותר מ-30 יום לאחר הגשת הבשה, ובלי ליידע את המבקש. בקרב העיריות והמועצות האזוריות היה שיעור המענה לבקשה 60%, לעומת 33% בלבד במועצות המקומיות. 81% מהרשויות הערביות לא השיבו לבקשה, לעומת 42% מהרשויות המקומיות היהודיות. 25% מהרשויות כלל לא מאפשרות הגשת בקשה באופן מקוון.

היחידה הממשלתית לחופש המידע, שהוקמה בהחלטת ממשלה, מוסמכת לפעול ליישום חוק חופש המידע מול משרדי הממשלה ויחידות הסמך. מטרת הדו"ח היתה לקדם את הנושא גם מול הרשויות המקומיות, שלאזרח יש ממשק משמעותי איתם באופן יום יומי.

בין העיריות שכלל לא ענו לבקשה: אשקלון, נהריה, נס ציונה, רמלה, אלעד, נצרת עילית, קריית ביאליק, שפרעם, קריית ים, טייבה, אום אל פאחם, מעלה אדומים, צפת, כפר קאסם, קריית שמונה, יהוד ורהט. 

תגובת עיריית אשקלון: על אף היות הממונה בחופש, בקשות חופש המידע מטופלות כדין. המחלקה המשפטית פרסמה כבר בחודש יולי דיווח על כל הפעילויות שנעשו בעיריית אשקלון במסגרת חוק חופש המידע. בנוגע לדו"ח המוזכר, הפנייה הגיעה רק בסוף אוגוסט, בשל תקלה מצד הנציגה של משרד המשפטים שהעבירה את בקשתה למייל שגוי ואף הודתה בך.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה