200 מיליון שקלים יועברו לרשויות המקומיות



בעקבות משבר הקורונה והשפעתו על עלויות הטיפול בפסולת: הכנסת אישרה חוק של השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, לתמיכה ברשויות המקומיות לשם הבטחת פינוי הפסולת הביתית בשטחן

זאב אלקין

משבר הקורונה שפגע גם כלכלית ברשויות המקומיות, הביא את השר לאיכות הסביבה, זאב אלקין להעביר בכנסת את בקשתו להקצאת 200 מיליון שקלים לשם פינוי הפסולת הבייתית.

 השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "כפי שהבטחנו, העברנו היום את הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית, שתקצה סיוע משמעותי לרשויות המקומיות בהיקף של כ-200 מיליון שקל. המטרה של החוק היא לא לתת לרשויות המקומיות ולטיפול בפסולת לקרוס, בזמן שהרשויות המקומיות מוותרות על חלק ניכר מהכנסותיהן כתוצאה מהפטור לשלושה חודשים מתשלום ארנונה שהמדינה העניקה לעסקים. ובכך, אנחנו גם נרתמים לסייע באופן עקיף לכלל העסקים במדינת ישראל. אני שמח לבשר שעדכנו את הקריטריונים, ובעקבות בקשת יושב ראש ועדת הכספים וחברים בוועדה, הוספנו גם רשויות בדירוג חברתי-כלכלי 6 להחלטה. אני מברך את חבריי, חברי הכנסת, שנרתמו למאמציי לאישור החוק בלוח זמנים מהיר ביותר"

 כנסת ישראל אישרה היום (ד') בקריאות שנייה ושלישית את חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה), שהגיש השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, במסגרתה תובטח הרציפות התפקודית של שירותי פינוי ומיחזור הפסולת הביתית בישראל בתקופה זו של התפשטות נגיף קורונה ותנאי החירום, בתקציב של 197.8 מיליון שקל מהקרן לשמירת ניקיון. 42 חברי כנסת הצביעו בעד, ללא מתנגדים.

 לפי הנתונים שבידי המשרד להגנת הסביבה, בתקופת משבר הקורונה התרחשה עלייה בכמות הפסולת הביתית שיוצרה בישראל. בנוסף, בשל התפשטות הנגיף והמגבלות שהוטלו על כלל ענפי המשק (ובכלל זה הגבלות על כוח האדם בענף הובלת הפסולת, צמצום האפשרות להובלה חוזרת של סחורות ומטענים ועוד) והירידה בפעילות המשקית בכלל, התרחשה גם התייקרות בעלויות הטיפול והמיחזור של הפסולת הביתית. חלק גדול מהפסולת – שבימים כתיקונים מטופל על-ידי המגזר העסקי – עבר כעת לרשויות המקומיות, כפסולת ביתית, בשל השהייה בבתים.

 במקביל, הממשלה אפשרה הנחה משמעותית בארנונה לעסקים בהחלטתה, ועל כן, מתרחשת ירידה בהכנסות הרשויות המקומיות אשר נועדו לממן בין היתר את עלויות הטיפול והמחזור של הפסולת הביתית. החוק שאושר יסייע לפצות את הרשויות על אובדן ההכנסה כך שלא תיפגע רמת השירות והרציפות התפקודית בנושא הפסולת.

 לפי החוק שאישרה הכנסת, המשרד יוכל לתמוך באמצעות מענקים משני סוגים: לרשויות מקומיות בסיווג כלכלי-חברתי 1-6 לפי דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הקצאה של כ-48 מיליון שקל); ולרשויות מקומיות המקבלות מענקי איזון (כולל מענק בירה), שחלקן בסיווג גבוה יותר (הקצאה של 150 מיליון שקל). בכך מקדם החוק את הסיוע לאוכלוסיות מוחלשות. רשימת הרשויות אשר יקבלו סיוע לפי הוראת השעה מונה 206 רשויות מקומיות, מהן 168 בדירוג 1 עד 6.

 בחוק צוין, כי אם תיווכח הנהלת קרן הניקיון כי רשות מקומית מסוימת טיפלה בפסולת בתקופת המשבר באופן הגורם למפגעים סביבתיים, כגון באמצעות שריפתה או השלכתה ברשות הרבים, תהיה הנהלת הקרן רשאית לדרוש את החזר סכום המענק מאותה רשות, בכפוף להסכמת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה והממונה על התקציבים במשרד האוצר.

 תמיכה זו היא צעד משמעותי נוסף בפעילות המשרד להגנת הסביבה להבטיח, כי על אף הגידול בכמויות הפסולת, ועל אף משבר הקורונה, ימשיכו כסדרן כל פעולות מיחזור הפסולת, בכל רחבי המדינה – הן איסוף הפסולת המופרדת מפחי המיחזור הפרוסים ברשויות, הן הובלת הפסולת למפעלי המיון, והן המשך פעילותם התקינה של מפעלי המיחזור השונים.

 המשרד להגנת הסביבה קורא לתושבי המדינה, גם בעת הזאת, להמשיך ולהפריד את הפסולת בביתם, ולהעבירה לפחי המיחזור המתאימים, הפרוסים ברחבי הרשויות המקומיות. כפי שדיווח המשרד באחרונה, הציבור ממשיך להפריד פסולת גם בימים אלה, שבהם הוא מסתגר בבתים בשל התפשטות נגיף קורונה. כך, בחודש מארס משקל פסולת האריזות שנאסף למיחזור עלה ב-37% מהתקופה המקבילה אשתקד, והיקף הפסולת החשמלית שנאספה מהבתים עלה בתקופה זו ב-100%.

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה