פרשת ויצא נכון להיום 2017 / כותב: דוד שחר



יעקב יוצא למסע ארוך מבאר שבע לחרן. הוא הולך לבדו למקום לא ידוע, זר ורחוק מאוד. כעת, הילד הקטן של אמא רבקה יכול לסמוך רק על עצמו ועל אלוהיו. המסע אינו דבר טבעי ליעקב "איש תם יושב אוהלים", ובאותם זמנים לא היו מפות, טלפון או ג'.פי אס שיראה את הדרך הקצרה לחרן. בפרשה אנחנו עורכים היכרות אישית  עם יעקב, ממשיך האמונה באל אחד. בפרשה ישנו סיפור אהבה מרתק ומותח ממבט ראשון בין יעקב לרחל היפה, כאשר הוא נאלץ לעבוד עבורה 14 שנים. יעקב מצליח להתמודד עם כול הקשיים בחרן ולא שוכח לרגע את בית אבא ואמא ומולדתו ארץ כנען. 

פרשת ויצא
ליעקב כוח פיזי רב, והוא מצליח להזיז לבדו את האבן מעל הבאר. יעקב מתמודד פעם אחר פעם מול תחבולותיו של לבן הארמי, אביה של רחל. 
יעקב הופך להיות בעל לארבע נשים, רחל ולאה ושתי שפחותיהן, ואב לילדים רבים. אלוהים שומר ועוזר ליעקב לכול אורך הדרך. יעקב שיוצא לבדו לחרן חוזר לארץ כנען כראש משפחה גדולה, עם רכוש רב שצבר בעבודתו מול לבן הארמי ולכל אורך חייו מראה לנו מנהיגות, חוכמה ואמונה.

בדרך מבאר שבע לחרן מכין יעקב לעצמו מאבני המקום מקום לישון בלילה. הוא חולם על סולם שמוצב ארצה ומגיע לשמים ומלאכי אלוהים עולים ויורדים בו. אלוהים מתגלה אליו כאלוהי אברהם ויצחק בפעם הראשונה ומבטיח לו את ארץ ישראל לו ולזרעו. אלוהים מבטיח לו שהוא ישמור עליו בכל מקום שילך בו וידאג להחזיר אותו בחזרה לארצו. יעקב נודר נדר שאם אלוהים ישמור עליו בדרך, ידאג לו לאוכל ובגד ללבוש והוא ישוב בשלום לבית אביו - אלוהים יהיה אלוהיו והוא ייתן לו מעשר מכול דבר.
יעקב מגיע לחרן לבאר המים ופוגש שם את הרועים ושואל אותם על אודות לבן בן נחור. הם אומרים ליעקב שרחל בתו הגיעה עם הצאן. אחרי שהוא מזיז לבדו את האבן מעל הבאר, הוא משקה את הצאן של רחל. הוא מספר לה שהוא הבן של רבקה ומהיכן הגיע, הוא מנשק אותה ומתחיל לבכות. רחל רצה לללבן אביה לספר לו על הגעתו של יעקב. הוא יושב בבית לבן חודש ימים ולבן מציע לו עבודה אצלו. יעקב מסכים לעסקה ומבקש לאישה את רחל בתו. הם מסכמים שיעקב יעבוד תמורתה  7 שנים ללא תגמול כספי. שבע השנים עוברות ולבן עורך משתה ונותן ליעקב את לאה בתו הבכורה. רק בבוקר מבחין יעקב בתרמית. לבן נותן לו גם את זלפה השפחה של לאה. יעקב נאלץ לעבוד 7 שנים נוספות עבור רחל.
יעקב לא אוהב את לאה, אבל היא יולדת לו את בנו הבכור ראובן. רחל עקרה ולא יכולה ללדת. לאה ממשיכה ללדת את שמעון, לוי ויהודה. רחל מאוד מקנאה בלאה ואומרת ליעקב שאם לא יהיו לה ילדים היא מוכנה למות. יעקב כועס עליה והיא נותנת לו את בלהה השפחה שיולדת לו את דן ונפתלי. גם לאה נותנת ליעקב את זלפה השפחה שיולדת לו את גד ואשר. 
בימי קציר החיטים, ראובן מוצא בשדה "דודאים", שיח רפואי, ורחל מבקשת מלאה שתיתן לה "מהדודאים". לאה מסכימה בתמורה שהיא תשכב עם יעקב, ורחל מסכימה. לאה יולדת את יששכר, זבולון ודינה.
בהמשך, אלוהים פותח את רחמה של רחל והיא יולדת את יוסף. יעקב כבר רוצה לחזור לארץ כנען ומחלק עם לבן את הצאן, הבקר והעיזים כתמורה עבור עבודתו. יעקב מתעשר מאוד בצאן, שפחות, עבדים, גמלים וחמורים והוא שומע את בני לבן מדברים עליו רעה שהוא גזל את רכוש אביהם. יעקב מבין שלבן חורש עליו מזימות וקורא לרחל ולאה שנותנות לו את ברכת הדרך לצאת לארץ כנען. יעקב יוצא לדרך מבלי להגיד דבר ללבן. רחל גונבת את "התרפים" של לבן ללא ידיעת יעקב. אחרי היום השלישי נודע הדבר ללבן, שרודף אחריו שבעה ימים ומצליח להגיע אליו בהרי הגלעד. אלוהים בא ללבן בחלום ומזהיר אותו שלא יעז לפגוע ביעקב. לבן מגיע ליעקב ומאשים אותו שגנב לו את "התרפים". רחל החביאה אותם בכר של הגמל וישבה עליהם. יעקב מוכיח את לבן שגנב אותו ורימה אותו למרות שעבד עבורו 20 שנים. לבסוף, הם כורתים ברית ביניהם. לבן חוזר לחרן ויעקב ממשיך בדרכו לארץ ישראל עם כל משפחתו ורכושו.
"סולם יעקב" מסמל ליעקב את התקווה והאמונה וברכת הדרך של אלוהים, שמבשרת שהוא יחזור מחרן לארץ כנען בריא ושלם. אלוהים מחזק את יעקב ונותן לו ביטחון, שהוא ישמור ויגן עליו ויקבל ממנו את השפע האלוהי. הסולם מחדד גם את המשך הברית עם אברהם ויצחק. החלום מחבר את יעקב לארץ ישראל ואלוהים. על יעקב יש מעכשיו השגחה אלוהית תמידית. 
המלאכים שעולים ויורדים מסמלים חיבור בין שמים לארץ, בין גשמיות לרוחניות. הגשמיות מבטאת "מוצב ארצה" והרוחניות "וראשו מגיע השמימה". ליעקב רוחניות גבוה מאוד. כל אחד בחייו נמצא בשלב אחר בסולם. לכל אדם דרגות אמונה שונות. עלינו למצוא בחיינו את דרגת הרוחניות המתאימה לנו ונותנת לנו את האיזון. אם נעלה בסולם מהר מאוד אנו עלולים לאבד אחיזה וליפול. כדי לא ליפול אנחנו חייבים יסודות חזקים באדמה ולהתקדם בשלבי הסולם כול הזמן למעלה לפי כוח האמונה שלנו. 
על האדם להשתדל להתמודד בחייו בין רצונות ליכולת. "באר שבע" מייצגת עבור יעקב מקום מוכר וידוע ואת ארץ מולדתו. "חרן" עבור יעקב היא מקום רחוק וזר ומקום מגוריו של לבן הארמי. 
ליעקב אין חיים קלים בגלות, אבל הוא מצליח להתמודד מול כול האתגרים. לאלוהים יש תכניות גדולות עבור יעקב. דרך הקשיים הללו יעקב מתחזק והופך להיות בעל אמונה חזקה באלוהים. העם היהודי היה שנים רבות בגלות בסכנה קיומית מתמדת. האמונה בתורה, ארץ ישראל ואלוהים היא הסיבה שהעם היהודי שרד ולא התבולל ונעלם כשאר העמים האחרים.            
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה