מקומות מומלצים לטיול בשבת



יום שבת הגיע ויחד איתו מזג אוויר נעים וחמים, ומתחשק לכם לצאת קצת מהבית, לנקות את הראש לשחרר מהלחץ השגרתי של השבוע. בדיוק בשביל זה מצאנו בשבילכם את כל המקומות הנפלאים באזור יישובי הדרום, לטייל בהם בשבת ולצבור כוחות מחודשים!

טיול באתרים ארכאולוגיים

בשפלת יהודה, ונגב המערבי שוכנים להם מספר אתרים ארכאולוגיים שיפתיעו אתכם בהחלט,כמה היסטוריה טמונה באזורינו.

תל לכיש

תל לכיש ממוקם במערב השפלה ליד היישוב לכיש, ונחשב לאחד האזורים החשובים בהיסטוריה של ארץ ישראל. המקום יושב בשלהי האלף הרביעי לפני הספירה, ובתקופת הברונזה, לכיש שימשה כעיר חשובה ומרכזית באזור.

תל לכיש-אורן פלס

העיר נהרסה ונבנתה מחדש שוב ושוב במרוצת השנים. בביקור במקום ניתן לראות ממצאים מתקופות שונות – משרידי סוללה אשורית משנת 701 לפני הספירה ועד מזבחות מהתקופה הפרסית. במרכז התל ניצבים שרידי ארמון מצודה מתקופת מלכי יהודה, ממנו נשקפת תצפית יפה של האזור. בסמוך לו שוכנים שרידי מקדש כנעני מהמאות ה-12 וה-13 לפני הספירה

שמורת גד

שמורת גבעת גד מייצגת את גבולו הדרומי של החורש הים-תיכוני בשפלת יהודה, ומיועדת להוות אחד מהגלעינים של המרחב הביוספרה המתוכנן בדרום השפלה.

נוף  קסום נשקף מהגבעות המעוגלות בעלות פסגות שטוחות, הבנויות מסלע קירטון ועליו שכבה קשה של סלעי נארי. רום הגבעות בשמורה נע בין 320-430 מ' מעל פני הים, והפסגה הגבוהה בשמורה היא גבעת עוקצר (נ"ג 431) במזרח השמורה.

בצפון השמורה נמצאת גבעת גד אשר בראשה נמצא קבר השייח' עלי. מפסגת הגבעה נשקפת תצפית מרשימה. בראש הגבעה נחשף מסלע מתצורת צקלג - אבן גיר צהבהבה עשירה בשברי קונכיות, באצות גיריות ובשרידי אלמוגים.

תל גמה

תל גמה נמצא סמוך לישוב רעים בנגב הצפוני. בשנות העשרים והשבעים של המאה העשרים, נערכו חפירות באזור.

לפי הערכה של רשות העתיקות, יתכן ששכנה  במקום העיר הכנענית והפלשתית ארזה / ירזה / אורדה, שהייתה מעורבת בסחר שיירות מערב אל העיר עזה ונמלה. במאה השביעית-שמינית לפני הספירה שכן בתל מרכז שלטון אשורי, ובתקופה ההלניסטית שימש האתר לאיסום השעורה שגודלה בחבל הבשור (ראו רצף תקופות היסטורי).

תל גמה- ד"ר אבישי טייכר

באזור של התל תמצאו תצפית יפהפייה על צפון מערב הנגב, על רצועת עזה, נחל הבשור, נחל גרר והישובים החקלאיים שבסביבה. חרסים רבים פזורים סביב ועל התל. מהתל מוביל מסלול מעגלי לא ארוך בצבע כחול שאינו מתוחזק בנחל הבשור ובשמורת הבשור.

בצדו הצפוני של התל נמצא נחל הבשור מתחתר ו"נוגס" בתל כך שנוצר מצוק גבוה מאוד, שבתוכו ניתן לראות שכבות של לבנים עתיקות, וגם למצוא עדות לשכבות השונות של התל.

הכניסה לתל מכביש 232, כמאה מטר דרומית לצומת רעים. הגישה משולטת ומתאימה לכל רכב. את התל רואים היטב.

בריכות חורף ונחלים

בריכת צאנן צילום אלדה נתנאל

בריכת צאנן

בריכה עונתית באפיק נחל גוברין, סמוך ליישובים נחושה ובית גוברין

בריכת צאנן היא בריכה הנמצאת באפיקו של נחל גוברין, הבריכה נוצרה עקב סכר סלעים מלאכותי שנבנה בנחלישנה האפשרות להגיע ממש עד הבריכה עם רכב פרטי.

שלולית החורף בשפיר

שלולית החורף, היא מקום קסום השוכנת בתחומי המועצה האזורית שפיר בסמוך לכניסה לקיבוץ עין צורים.בחורף פוקדים אותה עופות מים רבים. בעתיד היא תשמש גם בית לצמחי מים נדירים, שבתי הגידול שלהם נהרסו. המבקרים במקום יכולים ליהנות באותה הזדמנות ממנוחה בחניון הודיה, ומתצפית נוף ממצפור בקעת שפיר ומהאנדרטה לזכר אברהם דן שטהל ז"ל.
שלולית החורף עין צורים -(צילום אלדה נתנאל ) 

נחל הבשור

נחל הבשור הרחב מציף בשיטפון את גשר צאלים וזורם לאורך שמורת הבשור בפיתולים לכיוון מערב. סמוך לקיבוץ רעים הולך הנחל ונהיה צר ומייצר בריכה נפלאה מעט לפני הגשר שעל כביש 232 החוצה אותו מצפון לדרום. נעמוד מעל ערוץ הנחל ונהנה מהמראה הנפלא בלב הנגב הצחיח.

נחל בשור-רונית מיארה

פארק אשכול -נחל הבשור

הגן הלאומי פארק אשכול היא פנינה הנמצאת בלב ליבה של הנגב המערבי , במקום  נמצא מעיין עין הבשור זהו מקור מים  אשר מימיו חמימים יחסית  , שפיעות המעיין קבועה . סביב המעיין מדשאות  ופינות מוצלות לפקניק, המעיינות במקום  נובעים במספר מוקדים, וברכות מלאכותיות בלב הפארק. להנאת המטיילים קיימים גם  מתקני שעשוע לילדים לצד המעיין.

טיול בסביבת שמורות טבע

שמורת כרמיה

שמורת כרמיה משתרעת מדרום לקיבוץ כרמיה, ומזרחית לנחל שקמה. ייחודה של השמורה במי תהום גבוהים בגבול בין החולות הנודדים לבין אדמות החמרה . בשמורה גדלים עצי שיטה מלבינה, שארץ ישראל היא גבול תפוצתם הצפוני ביותר בעולם.

בחולות כרמיה נמצאים שרידי בוסתנים נטושים רבים, שריד לעיבוד חקלאי עד 1948, ובשטח בולטים עצי שקמה ומשוכות צבר, כמו גם גפניםשקדים, תמרים ותותים. במרחב פזורות חורבות וכן תעלות השקיה, בארות מים ובריכות אגירה.

בחולות צומחים צמחים אופייניים רבים, כמו לענה חד-זרעית ומשיין גלילנו, ומספר מינים בלעדיים לארץ .

שמורת כרמיה-עמירם אורן

בין היונקים בשמורה בולטים הצבי הישראלי וארנבת השדה, ומהעופות - בז מצוי, חוויאי, כוס החורבות ועורב אפור, בבארות הנטושות שבשמורה מקננות יונים ותנשמות.

הרחבת השמורה כוללת קטע מאפיק נחל שקמה. הרחבה זו משלימה את ההגנה על ערכי הטבע והנוף שבאזור.

שמורת זיקים

חולות זיקים הם השריד העיקרי שנותר מחולות אשקלון, חולות רחבי ידיים שהשתרעו עד שנות ה- 50' על פני שטח נרחב בין העיר אשקלון ונחל שקמה.

בתחום השמורה נשמר אזור חולות ורצועת חוף חולית. החולות מיוצבים ברובם ונשלטים ע"י חברת צומח של רותם המדבר ולענה חד-זרעית, אליהם נלווה אספרג ארוך-עלים.

בין בעלי החיים בשמורה - אוכלוסייה קטנה של צבאים, וכן מגוון מכרסמים וזוחלים.

בצפון השמורה נמצאים שרידי כפר הדייגים סח'נת מחמד מחמוד, וסביבו שרידי בוסתנים ובהם צומח מגוון - תמרים, שקמים, תאנים, גפנים ומשוכות צבר.

השמורה ממוקמת  מאזור  דרומית לתחנת הכוח באשקלון, וצפונית לקיבוץ זיקים וחוף זיקים.

דרך נוספת לא מסומנת, יוצאת מכביש הגישה הדרומי לתחנת הכוח באשקלון ומובילה למספר קידוחי מים בתחום השמורה. הדרך חולית ואינה מתאימה לתנועת רכב פרטי.

 

שמורת פורה

 השמורה משתרעת על פני 12 דונם באפיק נחל פורה, שהוא אחד מיובליו של נחל שקמה. שמה של השמורה  נקראת על שם חורבת פורה, אשר נמצאת בגבולה המערבי ומכונה בערבית ח'רבת אלפורה. השמורה שופעת בהיסטוריה, ארכאולוגיה וערכי טבע , בעונה גשומה במיוחד ניתן למצוא את אפיק המים מלא .

אגם פורה -אורן פלס

ייחודה של השמורה הוא בהיותה מהמקומות הבודדים במישור חוף הנגב שבו פני השטח מכוסים בסלעים חשופים מגיל האיאוקון, ולא באדמת לס כסביבתה. מדרום-מערב לשבילים שבשמורה תפגשו באגם. אגם זה נוצר למעשה בזכות סכר שנבנה במורד הנחל כדי לאגור מי שיטפונות ולהחדירם לקרקע. תוכלו לפגוש בעופות החולפים בסביבה, משום שנוסף על צמחים אכילים יש באגם גם צפרדעים, סרטנים קטנים ועוד .

פארק לפיקניק מנצח

גבעה 69 ואנדרטת הלוחמים

שמה של הגבעה ניתן לה כיוון שהיא מתנשאת לגובה 69 מטרים מעל פני הים. במלחמת העצמאות הייתה חשיבות גדולה לכבוש פסגות וגבעות שנישאו מעל פני השטח ושלטו על דרכי מעבר ראשיות.

גבעת 69 - אפי אליאן

 הגבעה ניתן לזהות על פי שלושת מגדלי הבטון שניצבים בראשה. בחלקם העליון של המגדלים בנו הבריטים בריכות אגירה שסיפקו מים לבסיסי הצבא באזור. לאחר כיבוש ניצנים על ידי הצבא המצרי ב-7 ביוני 1948 התמקמה פלוגה ג' של גדוד 53 על הגבעה

תוך הערכות לכיבוש מחדש של ניצנים. המצרים יצאו במתקפה על הגבעה אבל נסוגו. באותו היום הגיעה לגבעה פלוגה ב' מגדוד 51 כדי להחליף את הלוחמים. הצבא המצרי נערך למחרת למתקפה חוזרת וכבש את הגבעה. עשרים מלוחמי הפלוגה נהרגו בקרב ואחדים נפלו בשבי.

במסגרת נטיעת חורשת האורנים נפרסו מספר רב של שולחנות מהם ניתן ליהנות ולספר את סיפורה של מלחמת העצמאות בכלל וגבעה 69 בפרט.

יער המלאכים – שחריה

יער המלאכים-שחריה, המשתרע על פני 7,000 דונם, נמצא כארבעה ק"מ ממזרח לקרית גת. היער נקרא על שמה של מעברת שחריה, שהוקמה בשנת 1956, מעט ממערב למקום בו ניטע היער. במקום נמצאו חפירות ארכיאולוגיות . מסלולי אופניים בשלוש דרגות קושי. החניונים מצוידים בשולחנות פיקניק ומתקני משחק. במקום הוקם חניון משחקים המתאים למוגבלים בתנועה ובו שירותים נגישים. היער והפארק פותחו בסיוע ידידי קק"ל בארצות הברית ובאוסטרליה.

יער המלאכים- צילום קק"ל

ביער תמצאו מספר חניוני פיקניק

חניון עמק החרובים בכניסה ליער שולחנותאשפתוניםברזיות.

חניון ע"ש הוכמן - שולחנותמתקני משחקאשפתוניםמעמדים למנגלכבשן הסיד

חניון עמק החרובים המזרחי שולחנותברזייהמתקני משחקאשפתוניםמעמדים למנגלכבשן הסיד

חניון חורבת כרוע שולחנותמתקני משחקברזייהמעמדים למנגלאשפתוניםחורבת כרוע

חניון ע"ש בן דוד ליד מגדל התצפית שולחנותברזייהמעמדים למנגלאשפתונים

חניון לכל המשפחה ברחבת מגדל התצפית -נגיש לנכים) - שבילי אספלטשולחנות נגישיםברזיות נגישותאשפתוניםמעמדים למנגלמתקני משחק פיסוליים נגישים לנכיםשירותים נגישים לנכים. (

חניון נופש פעיל שירותיים ביולוגייםמתקני משחקשולחנות פיקניקברזיותאשפתוניםמעמדים למנגל

מצפור השפלה תצפיותספסלים. 

פארק שרשרת נחל גרר

פארק  שרשרת ממוקם על אפיק נחל גרר בין נתיבות לאופקים. נחל גרר הוא היובל הראשי של נחל הבשור, החורץ את מישורי הלס בנגב המערבי.. במקום נטועים עצי אשל, אקליפטוס, זית וחרוב. קק"ל סללה בפארק דרכים נופיות המובילות לשמורות של נחל גרר עליון ותחתון. תופעה ייחודית למקום היא היעלמות המים בחודש יוני, שבו גדל הקנה המצוי ב- 10 ס"מ ביום ומשתמש בכל המים.  באוקטובר נפסקת צמיחתו והמים שבים לזרום בערוץ, ללא כל קשר לירידת גשמים.

בלב היער שוכן תל הרור , ובו מבנה המציין את זכרו של אבו הורירה, שנמנה עם מצביאי הנביא מוחמד והיה אחד ממקורביו. השם אבו הורירה ("אבי החתלתולה") קשור למסורת המספרת כי האיש נהג לשאת עימו חתולה. יש ארכיאולוגיים המזהים את המקום עם העיר המקראית גרר.

אל הפארק מגיעים מכביש נתיבות-אופקים (כביש מס' 25), מול מושב תדהר, מדרום למושב שרשרת. (בגלל סמיכותו של המושב שרשרת לפארק הוא זכה בשעתו לכינוי – פארק שרשרת). היער צמח והתפתח ובשנות ה- 90 קק"ל ביצעה פעולות למניעת סחיפה של הקרקע, בניית טרסות אבן והוסיפה בו חניונים ושבילי טיול

 המלצות לטיולים בשבת לחצו כאן 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה