אבחון פסיכולוגי מתי צריך



אבחון פסיכולוגי מהווה הגדרה כוללת לקבוצה של אבחונים הרלוונטיים לצורך אבחון תמונת האישיות של הנבדק

shutterstock

האבחונים יכללו מטלות שונות הנוגעות להיבטים הרגשיים של הנבדק, ההיבטים הבין אישיים וההיבטים הקוגניטיביים ובהתאם לתוצאות, ניתן יהיה לקבל מידע מדויק יותר אודות עולמו הפנימי של הנבדק, האישיות שלו, היכולות שלו, הקשיים שלו ועוד. ניתן לומר שהאבחון הפסיכולוגי בודק למעשה את ההשפעה של המאפיינים הרגשיים על התפקוד של הנבדק ועל היכולות השונות שיש לו. בהתאם להשפעה של מצבו הנפשי והרגשי על תפקודו של הנבדק, יהיה ניתן להעניק לו טיפול מתאים.

מטרותיו של אבחון פסיכולוגי לילדים

אבחון פסיכולוגי לילדים או בשמו המקצועי אבחון דיאגנוסטי רלוונטי עבור מספר מטרות: ראשית כל, מדובר על אבחון שמטרתו היא להבין מצוקה נפשית של ילדים על כל מה שהיא כוללת בה. כמו כן האבחון הפסיכולוגי יכול לתת תמונה כללית על מצוקה ממנה הילד. בנוסף לכך, האבחון הפסיכולוגי מסייע לקבל תמונה אודות האישיות של הילד הנבדק, נקודות החולשה שלו אל מול נקודות החוזק שלו, הלך המחשבה שלו, האינטליגנציה הרגשית שלו ועוד. אבחון פסיכולוגי הוא אבחון הנערך על ידי פסיכולוג קליני מומחה והוא מתפרש על 2-3 פגישות. את ממצאי הבחון יציג הפסיכולוג בשיחת סיכום ובדוח בתום תהליך האבחון. הסיכום יכיל כמובן המלצות על טיפול מתאים.

מה כולל האבחון הפסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי הוא אבחון הכולל בו ראיון קליני, אשר בו הנבדק מספר לפסיכולוג את כל מה שחשוב אודות החיים שלו, מהלך החיים שלו, הקשרים הבינאישיים בחיים שלו, אירועים מיוחדים בחייו, תכונות אופי בולטות ועוד. במהלך הריאיון הפסיכולוג יבחן את האדם ויקבל מידע לא ישיר עליו מקוד ההתנהגות שלו בראיון, תכונות האופי שהוא מציג במהלך הריאיון, הופעתו החיצונית ועוד. מלבד הריאיון, האבחון יכלול בו מבחנים בכתב ומבחנים בעל פה, אשר משקפים תהליכים ויכולות אינטלקטואליות ונפשיות של הנבדק. חלק מהמבחנים הללו ינותחו בהתאם לנורמה וחלק על ידי הפסיכולוג. דוח האבחון שיתקבל בתום התהליך יפרט נושאים שונים באישיותו של הנבדק וידון ברבדים שונים כגון: הרובד הרגשי, דפוסי התנהגות, רבדים קוגניטיביים ועוד.

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי הוא אבחון אשר נדרש כאשר ילד או מבוגר מגלה קשיים הנוגעים לאישיותו, למצבו הרגשי ועוד.  כמו כן, אבחון פסיכולוגי או אבחון דיאגנוסטי רלוונטיים מאוד כאשר יש צורך לקבל החלטות מהותיות אודות הכשירות הנפשית של הילד או המבוגר. לעיתים בית הספר שבו הילד לומד מבקש הערכה פסיכולוגית של הילד בשל קשיים שונים או התנהגות חריגה שהוא מגלה בבית הספר, לעיתים ההורים רואים שהילד שלהם מתנהג בצורה לא נורמטיבית ולכן זהו מקרה שגם בו כדאי לפנות לאבחון פסיכולוגי. גם במקרים שבו ילד מגלה סימנים אשר מעידים על מצוקה כלשהי והמקור של מצוקה זו איננו גלוי לעין, אבחון פסיכולוגי הוא הדבר הנכון לעשות. טיפול פסיכולוגי יתווה את הדרך הטיפולית הרלוונטית עבור הנבדק ויסייע לו להתמודד בצורה טובה יותר עם הקשיים העומדים על הפרק.

 

אבחונים לילדים בגן ובבית הספר היסודי

לא פעם עולה צורך לערוך אבחון לילד בגן לצורך הכרה במידת הבשלות שלו לעלות לכיתה א. כמו כן, כאשר ילד בגן מגלה קשיים רגשיים חמורים, אבחון פסיכולוגי יכול לאתר את מקור הקושי, להכווין את הוריו ולהעניק כלים כדי לשפר את התפקוד שלו ואת ההתנהלות שלו. כאשר מדובר על אבחון לילדים בבית ספר יסודי או בתיכון, מדובר על אבחון הרלוונטי עבור בדיקת ההיבטים הרגשיים וההתנהגותיים של הילד או המתבגר, לצד ההיבטים הקוגניטיביים והלימודיים. מטרתו של האבחון היא לבדוק את מצבו האישיותי של הילד או המתגבר ואת הקשיים הרגשיים שלו, בכדי לסייע לו להתמודד עימם בצורה טובה

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה