אוטיזם – מה חשוב שתדעו?



אוטיזם הוא שם כללי לתסמונת ממנה סובלים אינספור אנשים בארץ ובעולם, בכל שכבות הגיל ומכל קבוצות האוכלוסייה. מדובר בתסמונת נוירולוגית - התפתחותית אשר אנשים הסובלים ממנה מפתחים קשיים משמעותיים בתקשורת עם סביבתם ובבניית קשרים חברתיים חזקים ועמוקים, כמו גם נוקטים בדפוסי התנהגות ועניין בלתי שגרתיים ויוצאי דופן. מה חשוב לדעת ולהכיר בכל הנוגע לאוטיזם, לאבחונו ולטיפול בו?

depositphotos

לא ברור מאליו – אוטיזם דורש אבחון מקצועי מיוחד

נקודה ראשונה אולי שכדאי להכיר ולהבהיר בנוגע לאוטיזם, היא כי למרות שמדובר בתסמונת נפוצה ביותר באופן יחסי, כלל לא פשוט או טריוויאלי לאבחן ולהבין כי האדם שמולנו אכן נמצא על הספקטרום האוטיסטי. על מנת לאבחן זאת בצורה מדויקת נדרשים אנשי מקצוע המתמחים באבחון התנהגותי, וזה נעשה באמצעות סדרה של פגישות ומבדקים מסוגים שונים.

לכן, במידה ואתם למשל הורים אשר סבורים כי ייתכן שהילד/ה שלכם סובלים מבעיות התפתחותיות שונות, יש לפנות לאנשי מקצוע ולברר ספציפית בנוגע לאבחון אוטיזם. רק אנשים המתמחים באבחון פסיכולוגי מוסמכים לבצע זאת ויכולים באמת לבדוק לעומק ולהצליח לאפיין את הבעיה. זהו צעד ראשון וחשוב ביותר בדרך למציאת טיפול הולם, וטיפולים רבים כאלו בהחלט קיימים.

 

אספרגר ומקרים קלים יחסית של אוטיזם

נקודה נוספת שחשוב להכיר היא כי במקרים רבים קיים מצב קל יחסית של אוטיזם, אשר בא לכדי ביטוי בבעיות תקשורת, יצירת קשרים וכד', אך מכיוון שזהו מצב קל יחסית (אוטיזם בתפקוד גבוה) דווקא ייקח זמן רב יותר עד שיאובחן בצורה מדויקת.

דוגמה טובה לכך היא תסמונת אספרגר, אשר נחשבה למקרה קל יחסית של אוטיזם (ההגדרות הקליניות המדויקות משתנות, כך שעדיף לברר בכל נקודת זמן באמצעות אנשי המקצוע הרלבנטיים מעולם בריאות הנפש) – תסמונת זו נחשבת לאוטיזם בתפקוד גבוה, ולמרות שאוטיזם באופן כללי (ולכן גם אספרגר) אינם נחשבים לניתנים לריפוי מלא לחלוטין, יש הרבה מה לעשות ואיך לעבוד עם אנשים הסובלים ממצב זה. במיוחד במקרים של אספרגר ומצבים יחסית קלים נוספים של תפקוד גבוה, שיטות טיפול שונות ודרכי עבודה עם הסובלים מהתסמונת יכולים להביא לשינויים ושיפורים משמעותיים ביותר באיכות החיים היומיומית.

 

דרכי טיפול רבות ומגוונות לאוטיזם

נקודה חשובה ומעודדת ביותר שחשוב לזכור ולהפנים היא כי קיימות שיטות טיפול רבות ושונות לאוטיזם, אשר סייעו ומסייעות מדי שנה לאינספור אנשים הנמצאים במקומות שונים על הקשת האוטיסטית.

שיטות טיפול אלו כוללות, בין היתר, טיפולים פסיכודינמיים, טיפולים תרופתיים, טיפולים פרא פסיכולוגיים, טיפולים תקשורתיים שונים, טיפולים הכוללים שילוב מבוקר בקבוצות וכמובן – שילובים של כמה שיטות יחדיו, למציאת ה"מתכון" הנכון המסייע ביותר לאותו מטופל ספציפי.

במידה ואתם דואגים לאדם קרוב המאובחן עם אוטיזם, חשוב מאוד שתדעו ותפנימו זאת – קיימות כיום שיטות טיפול רבות ומגוונות לתסמונת זו, עם אפשרויות רבות ומשמעותיות לסייע ולשפר את מצבם של הסובלים מאוטיזם. יש להתחיל עם אבחון מקצועי, ולהתקדם משם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה