אוטמים בראש שקט: על החידושים בתחום האיטום



לגביי רוב האנשים, המילה "איטום" מזכירה בעיקר דבק אפוקסי במזרק פלסטיק, שאבא היה מזריק לחריץ בין השיש לקרמיקה או במקומות שונים בחדר השירותים. אבל האמת היא שאיטום הוא עולם שלם של חומרים, שיטות ואפילו טכנולוגיות אלקטרוניות שמאפשרות טיפול הולם בבעיות של רטיבות, נזילות, פרצי מים, עובש או מים כלואים. למעשה, תחום האיטום התרחב כל כך שכיום כמעט ולא קיימת בעיית איטום שלא ניתן לפתור במינימום עלויות ועם תוצאות (יחסית) טובות ועמידות לאורך זמן.

קרדיט תמונה: FREEPIK

במאמר הבא נסקור את עבודות האיטום העיקריות שקיימות היום – למה הן משמשות, מה הן בדיוק פותרות ובאיזה אופן.

איטום, גילוי ותיקון נזילה - ללא הרס!

זוכרים מקרים של נזילות בבית ההורים, כשהייתם ילדים? היו פעמים שהדבק של אבא כבר לא היה עוזר, ואז לא הייתה ברירה אלא – להרוס. אז היינו יוצאים ליומיים-שלושה לגור אצל סבא וסבתא עד שיחליפו את הצנרת וירצפו מחדש את חדר הרחצה.. אז החדשות הטובות הן – לא עוד! במרוצת הזמן פותחו טכנולוגיות ושיטות חדשניות שמאפשרות טיפול הולם בכשלי איטום בצנרת הבית ללא צורך בהרס התשתית (קירות או רצפות), או בקיצור: שיטת אל-הרס.

שיטת איטום ותיקון הנזילות ללא הרס כוללת כמה דרכים לתיקון צנרות, ביניהן: שרוול – החדרת צינור חליפי לתוך הצינור הפגוע, שיתפקד במקומו (שיטה זו הוכחה גם כיעילה במיוחד למניעת פגעי צינור חיצוניים כגון שורשי עצים ועוד), בלון – החדרת בלון עטוף בחומרי הדבקה אל אזור הכשל, שאוטמים את הסדק במקום הנכון ללא צורך להחליף את כל הצינור או להרים מרצפות, רובוט זעיר – המוחדר אל תוך הצינור ומבצע התזה של חומי איטום במיקום הכשל וזרוע רובוטית – המוחדרת גם היא אל תוך הצינור, מגיעה אל גורמי סתימה שונים (שאריות בטון, אבנים ועוד) ומרסקת אותם לאבקה שנשטפת עם הזרם.

כל אלו מייתרים את הצורך להוציא אלפי שקלים על הריסה ושיפוץ מחדש ומאפשרים לבני הבית לחזור לשגרה מלאה ועם צנרת מתוקנת לעוד שנים רבות.

איטום רטיבות בהתזה - איטום בסנפלינג בקירות חיצוניים

במדינת ישראל קיימים בנייני מגורים רבים שסובלים מסימני סדיקה, עובש או מפגעים נוספים בצדם החיצוני של הקירות. בדרך כלל מדובר במבנים ישנים אך לא תמיד – גם דיירים בבניינים שנבנו בשנות התשעים או האלפיים המוקדמות סובלים לא פעם מכשלי איטום חיצוניים רבים, כמו גם בעיות איטום בתקרות ורצפות הדירות שבהם מתגוררים.

המצב הופך לבעייתי כאשר מדובר בכשל איטומי בקיר חיצוני של דירה בקומה שלישית, רביעית או יותר בבניין – הגישה לכשל מוגבלת ולרוב לא אפשרית עם סולם, והפתרונות הקיימים (רכב במת-הרמה, מנוף ועוד) בדרך כלל מהווים הפרעה לא קטנה לסביבה, וגם – עולים לא מעט. כפתרון למצב ביש זה פותחה דרך חדשה לטפל במפגעים בקומות גבוהות: איטום רטיבות בסנפלינג.

בשיטה זו בעלי המקצוע עוברים הכשרה מתאימה לעבודות בגובה באמצעות סנפלינג, ובמסגרת עבודתם מעגנים מערכת סנפלינג בגג הבניין ויורדים בזהירות אל מקום הכשל. שם, כאשר כל הכלים וחומרי האיטום איתם, הם מבצעים את האיטום – בדרך כלל איטום רטיבות באמצעות התזה של חומרים (פוליאוריתניים, אקריליים או אחרים) ולאחר מכן עולים חזרה אל גג הבניין.

איטום קירות חיצוניים בסנפלינג נחשב לדרך זולה הרבה יותר לאיטום בגובה, וגם כזו שמהווה הכי פחות הפרעה לסביבה (אולי חוץ מילדים שעוצרים ברחוב ומסתכלים בהערצה על ההוא שנתלה על חבל בגובה כזה..). עבודת האיטום בסנפלינג גם נעשית באופן זריז הרבה יותר ומאפשרת הגעה מדוייקת אל מקום הכשל, כשבסופה דואגים גם לצבוע בצבעי קיר חיצוניים את הקירות שנאטמו, ולשוות למבנה את המראה המושלם שלו.

איטום שלילי בהזרקה במרתפים, על בסיס ג'ל

את המושג "איטום שלילי" מכירים כל מי שיש בביתו קומת מרתף או שמתגורר בקומה כזו. לטובת מי שלא – מדובר מאיטום שמתבצע מצדו הפנימי של הקיר, ולא מצדו החיצוני – הדרך המועדפת לטיפול בכשלי איטום – כיוון שצדו החיצוני של הקיר צמוד לקרקע ואין אפשרות להגיע אליו.

המושג הידרו-ג'ל מוכר פחות לרובנו: מדובר על חומר אטום ייחודי עם תכונות מצוינות לאיטום שלילי. החומר הוא דו-רכיבי – מורכב משני רכיבים – שהופכים למוצק כאשר הם באים במגע האחד עם השני. שיטת ההידרו-ג'ל הוכחה ביעילה מאוד לצרכי איטום שלילי בהזרקה במרתפים. החומר בעל תכונות של חדירה לנקבים וסדקים קטנים יחד עם התמצקות של 100% של החומר, וכן מתאפיין בחוזק ועמידות לאורך שנים על גבי התשתית. לגביי רבים מדובר בחומר שעדיף בהרבה לעבודות איטום על פני חומרים אחרים ונחשב אמין מאוד.

עבודת ההזרקה נעשית באמצעות יצירת נקבים באזורי הרטיבות והכנסת החומר במזרק עם פיה צרה שניתן להחדיר גם לסדקים קטנים. למרבה הצער קבלני איטום לרוב אינם מעניקים אחריות על עבודות איטום שלילי במרתפים, ולכן מומלץ לעבוד עם קבלן איטום שעושה שימוש בחומרים האיכותיים ביותר לצורך עבודה זו.

ייבוש תת-רצפתי

ייבוש תת רצפתי נעשה כיום באמצעות מכונה ייעודית – ומאפשר לדיירי הבית לחזור לבית נקי מרטיבות תת-רצפתית ללא צורך בהרס הרצפה. לצורך העבודה דיירי הבית צריכים לצאת מביתם למשך מספר ימים עד מספר שבועות (תלוי בגודל הבית) ולאפשר למכונת הייבוש לעשות את עבודתה. המכונה פועלת בכוח רב ולמעשה שואבת את האוויר הלח מהבית ומאפשרת לרטיבות הכלואה שמתחת למרצפות להתייבש. בנוסף לעבודת הייבוש יש צורך כמובן למצוא את המקור לכשל ולאטום אותו לאחר הייבוש. רטיבות כזו נוטה להתרחש בעיקר במרפסות וחדרי רחצה, אך קיימים גם מקרים שבהם מצטברת רטיבות מתחת למרצפות המטבח או הסלון, אם קיימות בעיות איטום ברצפת הבית.

לסיכום

תחום האיטום מאפשר כיום פתרונות למגוון רחב של מצבים ונותן מענה זול ומהיר יותר מבעבר. אם גם אתם זקוקים לעבודות איטום מומלץ לבקש המלצות לקבלן שעובד עם טכנולוגיות וחומרים מתקדמים, שיאפשרו לעבודת האיטום להחזיק מעמד לשנים רבות.

בשיתוף אתר משרות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה