אוסטאוארתריטיס: המחלה הנפוצה ביותר בקרב בני הגיל השלישי



אוסטאוארתריטיס, או דלקת מפרקים ניוונית, היא מחלה הפוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם מדי שנה, הנה כל מה שצריך לדעת על התסמינים ודרכי הטיפול בה

pixabay

אוסטאורתריטיס, הידועה גם בשמות "שחיקת סחוס" ו"דלקת מפרקים ניוונית", היא מצב רפואי דלקתי המתבטא בהרס המפרקים. המחלה עלולה לפגוע ברוב מפרקי הגוף וכך לגרום לכאבים רבים, להגבלת תנועה וחוסר יציבות של המפרקים. על אף שהיא עלולה להופיע בכל גיל, אוסטאורתריטיס נחשבת למחלת המפרקים הנפוצה ביותר בקרב בני הגיל השלישי והסיכוי לחלות בה נמצא במגמת עליה כבר מגיל 50. על פי ההערכות, כמחצית מהנשים ושליש מהגברים מעל גיל 60 מתמודדים עם המחלה. שכיחות המחלה בקרב בני הגיל השלישי נמצאת במגמת עליה מתמדת והיא נחשבת לאחד מהגורמים הפוגעים ביותר בתפקוד בקרב בני 65 ומעלה.

כיצד משפיעה המחלה על מפרקי הגוף?

מחלת האוסטאורתריטיס היא הליך דלקתי אשר עלול לפגוע בכל אחד מהמפרקים בגוף, אך ישנם מפרקים שכיחים יותר: מפרקי הירכיים, ברכיים, שורש האגודל, מפרקי עמוד השדרה, המפרקים הבין-גליליים בידיים, מפרקי הקרסוליים, הכתפיים, המרפקים. האוסטאוארטריטיס היא מחלה אשר גורמת להפרת האיזון בין תהליכי הבנייה והפירוק של הסחוס היאליני, סחוס אשר מצפה את קצה המפרק ותפקידו להגן על העצמות על ידי בלימת זעזועים. המחלה למעשה הורסת את הסחוס כך שבמשך הזמן הוא מאבד מגמישותו ומתחיל להישחק. בעקבות תהליך זה מתפתח מצב דלקתי הפוגע ביכולת בלימת הזעזועים שלו, וכך נוצר חיכוך בין העצמות. תהליך זה מוביל לכאבים ובסופו של דבר להגבלה בכושר התנועה של המפרק.

מהם הגורמים למחלה ומי נמצא בקבוצת סיכון?

הגורמים העיקריים לאוסטאוארטריטיס:

עודף משקל – עודף משקל ועליה לא מבוקרת במשקל יוצרים עומס על המפרקים וכך מזרזים את תהליך השחיקה של הסחוס.

עומס בעקבות מאמץ יתר – אנשים העובדים בעבודות פיזיות הדורשות הרמה של משקלים כבדים נמצאים בקבוצת סיכון לשחיקה מוגברת של המפרקים.

פציעות ספורט וטראומות שונות כמו שברים וקריעת רצועה, פציעות ברכיים – קרע במיניסקוס.

גנטיקה – אנשים הנולדים עם מבנה גופני המוביל לשחיקת סחוס או עם סחוס חלש בעקבות קשר תורשתי. בנוסף, אנשים בעלי קשר משפחתי למחלת האוסטאוארטריטיס נמצאים בקבוצת סיכון לחלות במחלה.

פעילות ספורטיבית מאומצת-  קיום שגרת אימונים מאומצת המפעילה עומס פיזי מתמיד על המפרקים.

תסמיני המחלה

הסימפטומים הבולטים של מחלת האוסטאורתריטיס כוללים:

הגבלה בכושר התנועה, רגישות באזור המפרק בזמן מזג אוויר קר, נוקשות וכאבים במפרק בזמן תנועה, נפיחות באזור המפרק, צליל חריקה הנשמע בזמן פעולת המפרק. כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים, סימפטומים אלה הולכים ומתגברים.

דרכי הטיפול במחלה

למרבה הצער, טרם נמצא מרפא למחלת האוסטאורתריטיס, אך ניתן לטפל בסימפטומים, לעכב את התפתחותה ולהקל בהופעת הכאבים. כאשר המחלה נמצאת בשלביה הראשונים, ניתן לטפל בהופעת הסימפטומים על ידי שמירה על אורח חיים בריא והקפדה על פעילות גופנית, אשר מאפשרת לשמור על חיוניות וגמישות המפרק. בזמן פעילות ספורטיבית מוזרם דם לאזור המפרק וכך סופג הסחוס תוצרים מטבוליים המעכבים את שחיקתו ופוגעים בהתקדמות המחלה.

כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים יותר, חשוב להימצא תחת מעקב וטיפול רפואי. טיפול זה  כולל במקרים רבים גם נטילת תרופות אנטי דלקתיות לצד משככי כאבי, שמטרתן להאט את תהליך שחיקת הסחוס. לצד אלה, ממליצים הרופאים על פיזיותרפיה וביצוע תרגילים בבית באופן יומיומי, נוסף על שימוש בעזרים אורתופדיים כמו מדרסים ואביזרים נוספים המספקים הגנה למפרק בזמן פעילות. בחלק מהמקרים ימליצו על הרופאים גם על ניתוח לתיקון המפרק.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה