איומים על הכרישים בים התיכון



בכל חורף בשנים האחרונות, מגיעים עשרות כרישים לחופי ישראל ומתקבצים ליד כלובי הדגים באשדוד ובתחנת הכוח של העיר חדרה וגם ליד אשקלון. למרות שהכרישים מצטיירים לנו כחיות מאיימות , הכרישים מאוימים יותר מאיתנו והם נמצאים על סף הכחדה. יש לציין כי כרישים הם יונקים ימיים והם אינם תוקפים את מי שאינו מפגין תוקפנות כלפיהם.

PIXABAY

בישראל, נצפים כרישים רבים מבעבר אך אוכלוסיית הכרישים רק מידלדלת, הדיווח הוא שיותר מ- 100 מיליון כרישים ניצודים בעולם בכל שנה ושנה וכי אוכלוסיית הכרישים בעולם ירדה בלא פחות מ-90%.

על פי הדיווח של ארגון IUCN {האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאביו}, ישנם מספר מיני כרישים שכלל לא מדווח שרואים אותם בים התיכון, כגון: כריש סנפירתן והכריש האפרורי אבל הם דווקא נפוצים בחופי ישראל. יחד עם זאת, על פי מחקר שנערך בישראל בשנת 2014, נראה כי אלה  הם זני הכרישים הנפוצים בישראל לצד עוד 48 זני כרישים נוספים שנצפו באזור ישראל.

 

קצב ההתרבות של הכרישים הוא איטי ולכן הם נמצאים בסיכון

עוד דיווח ארגון IUCN בשנת 2016, כי יותר ממחציתם של זני כרישים בים התיכון נמצאים בסכנת הכחדה. אחת הסיבות ואולי הסיבה העיקרית היא שאירופה הפכה ליצואנית המובילה של סנפירי כרישים לסין. סנפירים אלה משמשים למאכל ולעריכת טקסים לסגולה ופריון בסין.

מלבד זאת, כרישים מגיעים לבגרות מינית מלאה רק בגיל 20 שנה, כך שרק אז הם יכולים להתרבות ולהוליד צאצאים כאשר ההיריון של כריש ממין נקבה נמשך שנתיים שלמות. קצב ההתרבות של הכרישים, אינו מספיק לעמוד בקצב הביקוש לסנפירי כרישים וממדי הדייג עולים משנה לשנה. הכרישים שומרים על האיזון האקולוגי בים ופגיעה בהם גורמת להפרה באיזון זה, עקב הירידה באוכלוסיית הכרישים עשויה לגרום לעלייה ניכרת בכמויות הדגים שהם אוכלים מה שברור שיגרום לשינוי המאזן האקולוגי.

בישראל – 53% מהכרישים נמצאים בסכנת הכחדה

באוניברסיטת חיפה, נערך מחקר ארוך בנושא נוכחות הכרישים. המסקנה הייתה ש-53% מהכרישים בישראל, נמצאים בסכנת הכחדה. למעשה מצבם של הכרישים בים התיכון הינו בכי רע. יחד עם זאת נתונים נוספים מראים, כי ביחס למדינות אחרות באזור הים התיכון, בישראל הכריש העפרורי בישראל עדין נראה והאוכלוסייה שלו היא יחסית גדולה ובאזורים אחרים של הים התיכון סוג זה כמעט ואינו נראה. הנתון המדאיג ביותר שהעלה המחקר מאוניברסיטת חיפה הוא, שבסוריה ורצועת עזה, מתקיים דייג של כרישים מה שפחות נהוג באזורנו.

כמויות גדולות של כרישים מסוג סנפירתן, נמצאות דווקא באזור חוף הכרמל על פי דיווחים של דייגים וכן, באשדוד והשנה הם אף נראו בשמורת הטבע באכזיב, אך הריכוזים הגדולים של הכרישים בישראל, נמצאים ליד תחנות הכוח, היות שהכרישים נמשכים למים חמים והם נראים באזורנו בתקופת החורף בישראל.

 

ישראל הינה אחת מהמדינות היחידות בעולם שחל איסור על דייג כרישים

ישראל, הינה אחת המדינות הבודדות בעולם, אשר חל בה איסור מפורש על דייג כרישים וחוק זה החל להיאכף כבר בשנת 2008. לאחרונה, פועלים מדענים בשיתוף עם רשות הטבע והגנים ועמותת ECO OCEAN  כדי לבדוק איך הדבר משפיע על בתי גידול ימיים לאורך חופי ישראל.

ישנם מחקרים נוספים אשר מעוניינים לעקוב ולהתחקות אחר הכרישים ולבדוק מהי הסיבה של הופעתם של כרישים בישראל בימי החורף כאשר הכרישים רואים באזור זה כבית גידול מועדף עליהם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה