איזו עזרה נפשית ניתן לקבל בקהילה?



כל אדם שחולה, מתוך מקום רציונלי, בוודאי שיעיד כי הוא צריך תמיכה רגשית וחברתית מן הסביבה שלו. התמיכה יכולה להגיע מהמעגל החברתי הקרוב, כמו לדוגמה – מההורים, מבני הזוג, מהחברים, מהילדים, או מקולגות ומשכנים. אבל, עם יד על הלב, האם זה באמת מספיק? לאו דווקא. לעתים צריך עזרה מהקהילה, שמהווה תוספת אולטימטיבית לשירותי מערכת הבריאות הפורמליים, ולתמיכה של הסביבה הקרובה. על השאלה איזו עזרה נפשית ניתן לקבל בקהילה? נשמח לענות. במקביל לתמיכה הרגשית, המעשית והחברתית אשר כה חשובה להשגת אורח חיים רגיל ובריא, תמיכה מהקהילה הינה מדומה לסוג של מטרייה רחבה של חילופי דברים תומכים, כמו גם תמיכה רגשית, שמהווה תת סוג מסוים של תמיכה חברתית. ועל הנושא של איזו עזרה נפשית ניתן לקבל בקהילה? נרחיב בפסקה הבאה.

קרדיט לתמונה: FREEPIK

איזו עזרה נפשית ניתן לקבל בקהילה?

על השאלה - איזו עזרה נפשית ניתן לקבל בקהילה? נקדים ונאמר, שעל מנת להתחיל את כל הפרוצדורה של תהליך העזרה הנפשית, עליכם לפנות קודם כל לקופת החולים שלכם. מומלץ שהתחנה הראשונה תהיה רופא המשפחה שלכם. הוא יספק לכם הפנייה לפגישה עם בעל מקצוע, ששייך להיבט של בריאות הנפש. ישנן כיום קופות חולים שמאפשרות לכם כל מיני אופציות וחלופות להגעה לפגישה עם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש. את הפרטים המדויקים תוכלו לדלות מהמוקד הטלפוני של קופת החולים שאליה אתם משתייכים. כל הנושא של שיקום בקהילה בוודאי זר לכם, או שלאו. כך או כך, תיפגשו עם איש המקצוע, והוא יאזין לכם בקשב רב, תוך כדי דליית המידע מכם מה בעצם מפריע לכם מדי יום, ממה אתם סובלים, מה מקור המצוקה שלכם. לאחר מכן הוא יאבחן אתכם, תוך כדי "קריאה לילד בשמו", משמע – איש המקצוע יאבחן את בעייתכם. אל תיטעו לרגע, יש חשיבות מכרעת לאבחנה שלו, על מנת שתהיו זכאים לקבל את כל הטיפול הנפשי שלו אתם זקוקים. אבחנה זאת איננה שרירותית. יש כל מיני מצבים בחיים, ולעתים האבחנה יכולה להשתנות. להחמיר או להיות קלה יותר, ואף להתבטל כליל.

חקר בריאות הנפש, בדגש על דיכאון

לפי הדיווח של ארגון הבריאות העולמי, בכל רחבי תבל חיים בסביבות השלוש מאות מיליון בני אדם שסובלים ממחלות נפשיות, בדגש על מחלת הדיכאון. למי שאינו מתמצא בתחום, נספר כי הדיכאון הוא מחלה רבת פנים. יש כל מיני סוגי דיכאון שכיחים, כמו לדוגמה – דיסתימיה, דיכאון שמתפרש על למעלה משנתיים. או לחלופין נשים שסובלות מדיכאון שלאחר לידה. או מאניה דפרסיה, שמה שמאפיין אותה מתבטא באפיזודות של דיכאון קליני לעומת אושר צרוף. וכיוצא בזאת. דיכאון אף עשוי להופיע בתור תסמין של מחלה, לרבות – כתוצאה משבץ מוחי, תת פעילות של בלוטת התריס, טרשת נפוצה, חוסר בוויטמין בי שתיים עשרה, כל מיני מחלות במוח, וכיוצא בזאת. חקר בריאות הנפש מצא כי הסיבות לדיכאון מקורן באי יכולת של מערכת העצבים לפתח קשרים חדשים, כמו גם בתפקוד קלוקל של רשתות של תאי העצב, אשר קשורים בוויסות מיטבי של מצבי הרוח. יש כל מיני סיבות שיכולות לגרום לדיכאון קשה, כמו לדוגמה – היסטוריה במשפחה של מחלות נפש, מחלה כרונית, או גיל כרונולוגי, כאשר יש נטייה עצומה בפרט לבני העשרים ולבני חמישים וחמש עד שבעים וארבע. המצב הקטטוני של דיכאון עשוי להתמשך כחצי שנה, בקירוב, ופלוני אלמוני אחד מכל חמישה בני אדם עשוי למשוך את המחלה למעלה משנתיים. מי שחווה בפעם הראשונה את המחלה הנפשית הזאת, צפוי לחלות שוב במחלה בשיעור שבין ארבעים אחוזים לבין שישים אחוזים. מידת הסיכונים הזאת רבה יותר, בשיעור של בין שישים אחוז לבין תשעים אחוז בקרב בני אדם שחוו שתיים או שלוש אפיזודות של מחלה נפשית זאת. למרות שיש כל מיני סוגים של המחלה הנפשית, שמכונה בקיצור "דיכאון", קיימים לכולם המון תסמינים זהים. ואם נרצה לדייק, נגיד כי הדבר מתאפיין במצב רוח שאינו חיובי, מתמשך ומעיק. הווה אומר – אותם אנשים אינם עשויים ליהנות מכל פעילות יומית, הם שרויים בחוסר שקט, הם חסרי מוטיבציה או כל תקווה. קשה להם להתנהל במסגרות משפחתיות, לעבוד או לנהל חיי זוגיות. קשה להם לקחת יוזמה, גם בדברים הכי פשוטים. יש להם מחשבות אובדניות. הם ישנים פחות מדי, או שמא יותר מדי. הם לא אוכלים בכלל, או שהם אוכלים יותר מדי. הם סובלים מכאבים כאלו ואחרים בגופם, שאף רופא לא מצליח להבין מה מקורם. וכן הם סובלים מחרדות רבות, וכיוצא בזה. רק מי שחווה את חלק מהתסמינים הללו במשך מחצית החודש, נחשב לחולה במחלה הנפשית שמכונה דיכאון.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה