איך בוחרים צמחיה למרפסת?



צמחיה יפה במרפסת מכניסה את הטבע לבית ולחיים וצובעת את השטחים החיצוניים של הבית בצבעים טבעיים, חיים ועשירים. לא הרבה יודעים את זה, אך צמחיה מגוונת במרפסת לא רק מייפה את המרפסת ואת הבית, היא גם מטהרת את האוויר שאנחנו נושמים ומשפרת את איכותו, ולכן מומלץ לטפח במרפסת הביתית גינה יפה, מוריקה ומלבלבת.

מומלץ לטפח במרפסת הביתית גינה יפה, מוריקה ומלבלבת.

עם זאת, טיפוח גינה במרפסת הביתית אינה עניין של מה בכך. כדי שהצמחייה במרפסת תפרח ותשגשג לאורך זמן, יש להתאים אותה לתנאי האקלים במרפסת ולטפל בה היטב. ולא רק תנאי האקלים משפיעים על הצמחים במרפסת. גם כיווני האוויר במרפסת, מידת החשיפה שלה לשמש ועוצמת האור שמגיע לצמחים משפיעים עליהם וקובעים אם ישגשגו או לא.

חולמים על מרפסת יפה ומלאה בצמחים? כך תבחרו צמחיה למרפסת ותכניסו את הטבע לחיים.

 

 קרדיט: משתלת גלילות

תנאי מחיה מיטיבים לצמחים

צמחים צריכים תנאי מחיה מיטיבים, טיפול הולם וטיפוח מתמיד, ואין זה משנה אם הם צומחים במרפסת גבוהה בבניין מגורים משותף או בחצר גדולה בבית פרטי. אך בכל זאת יש הבדל מהותי בין צמחית מרפסת ובין צמחית גינה. ההבדל הוא שצמחיית מרפסת אינה נטועה באדמה ואינה צומחת בה. צמחית מרפסת צומחת בדרך כלל בתוך מכלים מעוצבים – עציצים בגדלים שונים, אדניות או כדים. ולכן אם אתם חולמים על צמחיה למרפסת , כדאי שתדעו שלכל צמח יש לדאוג בנפרד – להשקות בנפרד, לדשן בנפרד, לגזום בנפרד ולוודא שהוא מקבל די אור שמש ודי צל.

חיוני להתאים את הצמחים לתנאי האקלים במרפסת כיוון שלכל זן יש צורכי מחיה שונים וצורכי אקלים שונים. יש צמחים שצומחים היטב באקלים חם ויבש, ויש צמחים שצומחים היטב באקלים קריר ולח.

גם כיווני האוויר במרפסת חשובים משום שהם משפיעים על מידת החשיפה של הצמחים לאור השמש ולרוחות ויכולים להועיל להם או להיות הרסניים. לפני שקונים צמחית מרפסת במשתלה, יש להביא בחשבון את התנאים השוררים במרפסת ולקנות רק צמחים שיוכלו לשגשג בהם.

 צמחיה למרפסת מוצלת

מרפסת מוצלת לרוב אינה חשופה לשמש ישירה או מלאה. היא מוצלת רוב שעות היום ומתאימה רק לצמחים שיכולים לשגשג בתנאים של צל מלא כמו שרך, ביגוניה, פילודנדרון, קלתיאה, סנסיוורה, מרנטה, אספידיסטרה וקלדיום. צמחים אלה אינם זקוקים לאור השמש ואוהבים טמפרטורות קרירות וסביבה אפלולית ולחה. גם אם המרפסת שלכם מוצלת בחלקה ויש בה אזורים שחשופים לאור השמש, הסירו דאגה. מעט אור שמש לא יזיק לצמחים שמעדיפים קרירות וצל, אך כדאי לעקוב אחר התגובה שלהם לשמש ואולי להציב אותם הרחק מאזורי המרפסת המוארים.

צמחיה למרפסת עם צל חלקי

מרפסת עם צל חלקי היא ברכה. אתם יכולים לטפח בה צמחים ממבחר זנים ולאפשר לכל זן ליהנות מכל העולמות – גם מהאזורים המוצלים וגם מהאזורים החמימים. צמחים שמתאימים למרפסת עם צל חלקי הם קיסוס, דטורה, פנטס ואמנון ותמר. הם חזקים מאוד ועמידים. הם אוהבים את השמש במרפסת אך את הצל. הם זקוקים לאיזון המיוחד בין השמש ובין הצל ופורחים בו בהרמוניה מופלאה.

 

 קרדיט: משתלת גלילות

צמחיה למרפסת עם שמש ישירה

למרפסת שחשופה לשמש ישירה ומלאה צריכים צמחים חזקים במיוחד ועמידים. למרבה המזל, הצמחיה הארץ ישראלית רגילה לשמש יוקדת, אוהבת אותה ומשגשגת בתנאים של אקלים ישראלי חם. הסוקולנטים מתאימים במיוחד לתנאי חום כיוון שהם צמחים מדבריים שיודעים איך לשרוד ולשגשג תחת שמש שקופחת רוב שעות היום. גם צמחי מרפא כמו רוזמרין, טימין ובזיליקום אוהבים את השמש הישראלית החזקה ויעשירו את המרפסת שלכם בניחוחות משכרים וביופי טבעי ועשיר. גם ביגוניה, קוסמוס, צלוזיה וזיניה אוהבים לצמוח תחת קרני השמש הישראלית ויצבעו את המרפסת שלכם בצבעים מרהיבים שיפעימו אתכם בכל יום מחדש.

מה חשוב לדעת כשבוחרים צמחיה למרפסת?

כשבוחרים צמחיה למרפסת חשוב להביא בחשבון את גודל המרפסת, את תנאי האקלים השוררים בה ואת הצרכים שלכם. כדאי להקדיש מחשבה גם לטעמכם האישי ולקנות רק צמחים שישמחו אתכם. שתלו את הצמחים רק במכלים מתאימים. אל תשתלו בעציצים קטנים צמחים משתרעים או צמחים שצומחים לגובה, ואל תשתלו פרחי אביב קטנטנים בכדים גדולים.

חשבו על היכולת שלכם לטפל בצמחים. אם יש לכם זמן לטפל בצמחיית המרפסת, קנו צמחים שזקוקים להשקיה מרובה. אך אם אין לכם זמן לטפל בגינת המרפסת, קנו צמחים שאינם זקוקים להשקיה מרובה או לטיפוח מתמיד.

אם אתם רוצים להסתיר נוף בעייתי או להרחיק שכנים סקרנים, הציבו במרפסת עציצים גדולים עם צמחים שצומחים לגובה רב כמו שיחים או עצים. זכרו שעליכם לגזום אותם מפעם לפעם כדי שלא יטרידו את השכנים ולא יסכנו אף אחד.

 

קרדיט: משתלת גלילות

מתי כדאי לשתול כל צמח?

כל צמח הוא ייחודי. לכל צמח יש מחזור צמיחה משלו וזמני פריחה משלו. אמנם יש צמחים שאפשר לשתול בחורף, אך בדרך כלל עונות האביב והקיץ הן המתאימות ביותר לעבודות שתילה בגלל מזג האוויר החם והיבש ובגלל השמש המיטיבה שחיונית לשלבי החיים הראשונים של הצמחים. העונות החומות נותנות לצמחים די זמן לבסס את שורשיהם באדמה, להתחזק ולהתאקלם בסביבת המחיה שלהם לפני שהעונות מתחלפות, נעשה קר, וצריך לשרוד.

איך מטפלים בצמחית המרפסת?

כדי לתת לצמחיה במרפסת טיפול מיטבי אתם צריכים להיות מודעים לצרכים של כל צמח וצמח.

ככלל, כל הצמחים זקוקים למים כדי לצמוח ולשגשג וכל הצמחים זקוקים לאור טבעי – מי יותר ומי פחות.

כיוון שצמחיית מרפסת צומחת בעציצים ולא באדמה, היא אינה חשופה למינרלים ולחומרים מזינים אחרים שיש באדמה, ומוטל עליכם להזין אותם בחומרי דישון איכותיים. אומנם הדישון הוא תקופתי – אחת לחודש, פעמיים בחודש או מדי רבעון, אך ההשקיה חייבת להיות קבועה וסדירה. אם אין לכם זמן להשקות את הצמחים במרפסת, שקלו להתקין בה מערכת השקיה חכמה.

איך יודעים מתי להשקות? יש להשקות כשהאדמה בעציצים יבשה, ולאמיתו של דבר יש להימנע ממצב של יובש באדמה.

בכל הנוגע לגיזום, כדאי לזכור שגיזום תקופתי מחזק את הצמחים ומקדם צמיחה בריאה. אך לא את כל הצמחים צריך לגזום. מומלץ לגזום רק את השיחים הגדולים ואת העצים כדי שלא יצמחו ללא שליטה ויטרידו את השכנים.

בכל הנוגע למכלים – לעציצים, לאדניות ולכדים, חשוב להתאים את המכל לצמח ולתהליך הצמיחה הצפוי שלו. המכלים צריכים להיות מחוררים בתחתית כדי לאפשר למים עודפים להתנקז החוצה וכדי למנוע ריקבון של השורשים. כדאי לבחור מכלים מעוצבים שיתאימו לסגנון העיצובי במרפסת ויתמזגו היטב עם הצבעים של העלוות והגוונים של הפרחים. עציצי טרקוטה או אבן עדיפים על עציצי פלסטיק כיוון שטרקוטה ואבן הן חומרים טבעיים שעשויים להזין את הצמחים ולתמוך בצמיחתם.

ליהנות ממרפסת יפה ופורחת

אם תבחרו נכון את הצמחים למרפסת הביתית שלכם ותטפלו בהם היטב, תוכלו לטפח בה מרחב ירוק יפהפה ותוסס שיזין אתכם ויחבר אתכם לטבע, לעוצמתו וליופיו.

 

לצפייה בצמחיה באתר של משתלת גלילות לחצו כאן https://plants4u.co.il/

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה