איך לבחור טלית לבר מצווה?



כל מי שהולך לבית הכנסת, מקפיד לקחת עמו את הטלית הלבנה והמעוטרת

PIXABAY

 הטלית היא בגד מלבני שאליו מחוברות פתילות הציצית. בגד ייחודי זה שמאחד את הקהילות היהודיות ברחבי העולם, נועד להזכיר לכל יהודי את חשיבותן של המצוות. ולכן, כאשר הילד מגיע לגיל מצוות, חשוב לקנות לו את הטלית הראשונה שלו, הטלית שתלווה אותו רבות גם בחייו הבוגרים. 

5 דברים שיש לשים אליהם לב כאשר בוחרים טלית לבר מצווה

לקראת מסיבת בר המצווה ההתרגשות גוברת. כדי שהנער יוכל להתעטף בטלית לראשונה בחייו, ישנם כמה דברים שצריך להביא בחשבון:

  1. סוג הבד שממנו עשויה הטלית – נכון להיום, טלית כשרה יכולה להיות עשויה משלושה סוגי בד: משי, אקרילן או צמר. אם אתם מעוניינים לחסוך בכסף, אפשר לרכוש טלית העשויה מאקרילן. עם זאת, דווקא טלית הצמר היקרה יותר היא הטלית המקובלת על מרבית הפוסקים, דבר ההופך אותה לטלית הנפוצה ביותר בקרב הקהילות. מעבר לכך, טלית העשויה מצמר רחלים משמשת את המטפלל לאורך זמן רב. 
  2. גודל הטלית – הטלית צריכה לכסות את חלקו האחורי של הגוף ברובו, ולכן חשוב להתאים אותה לגובהו של המתפלל. בדרך כלל, הגודל הסטנדרטי לחתן בר מצווה הוא 45.
  3. צבעי הפסים שעל הטלית – הטלית מגיעה בדרך כלל בצבע לבן או צהוב בהיר, אך ניתן "לשחק" עם הפסים שלה. בקהילות אשכנז מקובל להתעטף בטלית בעלת פסים שחורים, ואילו בקהילות עדות המזרח הפסים הם כחולים או לבנים בדרך כלל. קיימת אפשרות לגוון ולבחור פסים אפורים או כסופים. 
  4. היצרן של הטלית – כשקונים טלית בפעם הראשונה, רוצים להיות סמוכים ובטוחים שהטלית שלכם איכותית וכשרה, חשוב לבחור ביצרן מוכר ומנוסה. 
  5. המחיר – כמה כסף אתם מוכנים או יכולים להשקיע כדי לקנות טלית? השיקול הכלכלי תמיד עומד על הפרק, אך אם אתם מעוניינים בטלית איכותית באמת, היו נכונים לשלם קצת מעבר. 

להכיר את השיטות השונות

שאלה נוספת שאתם צריכים לשאול את עצמכם כאשר אתם באים לקנות טלית לבר מצווה היא לפי איזו שיטה אתם הולכים, ובהתאם לכך לבחור את הטלית המושלמת עבורכם. לדוגמה, לפי הרב עובדיה יוסף, חשוב להקפיד וללכת עם טלית אשר עשויה כולה מצמר (100%). בית חב"ד ואחדות מהחסידויות נוהגים ללכת עם טלית צמר שיש לה בטנת משי. הרב מרדכי אליהו טוען שאמנם הטלית צריכה להיות עשויה כולה מצמר, אך ראש הטלית יכול להיות עשוי גם מחומרים אחרים. ולבסוף, בקרב רבנים אשכנזים ליטאים אחדים רווחת הדעה שהטלית לא צריכה להיות עשויה כולה מצמר, אלא יכולים להיות מעורבים בה גם חומרים אחרים.

לשמור על הטלית

לאחר שבחרתם את הטלית המתאימה, חשוב לשמור עליה כדי שתשמש את הנער לתקופה ארוכה. על פי רוב, הטליתות מגיעות עם כיסוי מיוחד. ניתן לבחור כיסוי פשוט או כיסוי רקום ואיכותי. כמו כן, בדרך כלל לא נוהגים לכבס את הטלית במכונת כביסה מחשש שתיהרס. במקום זאת, יש להשרות את הטלית בתוך גיגית במים פושרים עם מעט אבקת כביסה. לאחר מכן, משפשפים את המקומות שהתלכלכו ושוטפים במים קרים. אם עדיין נשאר לכלוך, כדאי להשרות שוב לזמן מה ולשטוף. כמו כן, לא מומלץ לחשוף את הטלית לקרני שמש ישירות במהלך הייבוש, מכיוון שהן עלולות לגרום להצהבה. 

לא רק בצבע לבן

אנחנו רגילים לראות טליתות לבנות בבית הכנסת, אך קיימות גם טליתות כחולות או שחורות, והן כשרות לחלוטין. יש הנוהגים להתעטף בטלית כחולה כזכר לפתיל תכלת של ימי קדם. בקהילות תימן יש הנוהגים להתעטף בטלית שחורה גם בשבת – מנהג שהגיע בעיקר מיהודי מרכז תימן. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה