איך לבחור רמקולים מוגברים מומלצים ? [ מדריך רמקולים מוגברים PA – 2023 ]



כיצד לבחור רמקולי PA ?
הגעה לסאונד חי באיכות גבוהה, ועוד בעקביות, יכולה להיות אתגר לא פשוט. רמקולי ה-PA תבחרו עשויים לקבוע האם מטרת המיקס שלכם היא לגרום למשהו טוב להישמע נהדר או לפתור בעיות.

ישנן שלוש קטגוריות בסיסיות של מערכות הגברה (PA): 

  • מערכת הגברה אישית 
  • מערכת הגברה בגודל בינוני
  • מערכת הגברה בגודל מלא (Full Scale)

קרדיט תמונה: יח"צ

מערכת הגברה אישית מורכבת מרמקול יחיד או ממערך של רמקולים קטנים, המופעלים גם כרמקולים ראשיים וגם כמוניטורים.

מערכת הגברה בגודל בינוני מורכבת מזוג רמקולים המותקנים על גבי סטנדים משני צידי הבמה, בתוספת מוניטורים פשוטים.

מערכת הגברה בגודל מלא מורכבת ממערך מרובה רמקולים ומערכות מוניטורים מורכבות.

מדריך הרכישה שלפניכם נבנה כדי לספק לכם את המידע שתצטרכו כשתהיו מוכנים להשקיע ברמקולי PA חדשים.

[ ראו כאן מבצעי מערכת הגברה ישירות מיבואן ]

תוכן עניינים:

  • כמה הספק אצטרך?
  • מוגבר (אקטיבי) לעומת לא מוגבר (פסיבי)
  • הגדרת דרייברים ורמקולים
  • מהו קרוסאובר וכיצד הוא פועל
  • מהי בי-אמפליפיקציה
  • פתרון הגברה כולל
  • מערכות רמקולים חכמות
  • האם יש לי צורך בסאב-וופר?
  • רמקולי מוניטור
  • מהם מחברי רמקולים?

קרדיט תמונה: יח"צ

אז מה לחפש ? כמה הספק אצטרך ?

אחת השאלות הנפוצות ביותר לפני קניית ציוד הגברה היא - מהו ההספק הדרוש למערכת הגברה. אבל השאלה האמיתית היא "כמה חזקה אתם צריכים שהיא תהיה?", מפני שדרישות ההספק שלכם ייקבעו בהתאם לסיטואציה שלכם. האם אתם מנגנים פולק אקוסטי בווליום נמוך או מטאל בעוצמה גבוהה? מופע קלאסי או הופעת EDM? גודל האולם בו המופע יתקיים הוא משמעותי, וכך גם מספר האנשים הצפויים להגיע למופע (גוף האדם פועל כסופג נהדר לסאונד). חלל בינוני (250-500 איש) עשוי לדרוש 2,000-20,000 וואט, בהתאם לכל הגורמים והדרישות.

אז כל העניין הוא הוואט? לא בהכרח. בסופו של דבר, יותר הספק לאו דווקא מתורגם ליותר Output. בעוד שהוואט של הרמקול משפיע על הווליום שלו, רמת לחץ הקול המרבית שלו (SPL) היא אינדיקטור טוב יותר לעוצמה אליה הרמקול יכול להגיע.

בנוסף, חשוב להבין גם את זווית הפיזור של הרמקול. רמקול רב-עוצמה עם זווית פיזור צרה יגיע לפחות אנשים מאשר רמקול חלש יותר עם זווית פיזור רחבה יותר. חשוב מאוד לקחת בחשבון גם את רמת הרגישות של הרמקול, שהיא למעשה היכולת שלו להמיר חשמל לסאונד ביעילות.

קרדיט תמונה: יח"צ

בקצרה, הרגישות מתייחסת ל-SPL שהרמקול יכול להפיק מאות של 1 וואט במרחק של מטר אחד. פרט הרגישות הזה מודד את ה"יעילות" ומהווה אינדיקטור משמעותי לעוצמת הרמקול, לכן רמקול פחות יעיל בעל 1,000 וואט אינו בהכרח חזק יותר מרמקול יעיל עם 500 וואט. למעשה, רמקול עם 500 וואט ורגישות של 98dB יפיק את אותו הווליום שרמקול עם 1,000 וואט ורגישות של 95dB יכול להפיק.

קרדיט תמונה: יח"צ

רמקול מוגבר (אקטיבי) לעומת לא מוגבר (פסיבי) - מה מומלץ ?

אם אתם לא מכירים רמקולי PA אקטיביים, הדבר החשוב ביותר שצריך לדעת הוא שהמגבר והקרוסאובר מותקנים בתוך אותו המארז בו נמצאים הרמקולים. היתרון של רמקול כזה הוא העובדה שכל מה שתצטרכו זה הרמקול ומקור הסאונד, בין אם מדובר במיקסר, נגן מוזיקה או אפילו כלי הנגינה שלכם בנסיבות מסוימות. רמקולים מוגברים מפשטים את מערכת ההגברה שלכם וההקמה והתפעול שלהם מהירים וקלילים יותר, אך הם לא תמיד הבחירה הטובה ביותר, כאשר מתכננים מערכות מורכבות שיותקנו באופן קבוע באולמות גדולים למשל.

קרדיט תמונה: יח"צ

רמקולי PA פסיביים דורשים מגברים, ולעתים גם קרוסאוברים, נפרדים. עבור רוב הלהקות, או באולמות קטנים עד בינוניים, רמקולים פסיביים כנראה לא יהיו הפתרון הפשוט ביותר. אך במקרה של מערכות גדולות ומורכבות יותר, העובדה שניתן להפריד בין רכיבי המערכת מהווה יתרון משמעותי. מכיוון שמערכות גדולות דורשות כמויות הספק עצומות, היכולת להשתמש במגברים נפרדים מונעת מהמגברים להביא את הרמקולים שלכם להתחממות יתר. בנוסף, קל במיוחד לתחזק את המערכת בטווח הארוך, הרי שלא צריך לטפס לגובה רק כדי לגעת בהגדרות של המגברים שלכם.

מכיוון שרמקולים פסיביים לא כוללים מגברים, כמות הוואט שהם יכולים להפיק אינה מהווה אינדיקציה לעוצמה שלהם, אלא לכמות ההספק שהם יכולים להכיל.  לרוב תמצאו שני ערכים בכל הקשור לניהול המתח וההספק: ה-RMS שלהם, המתייחס לכמות ההספק המתמשך שהרמקול יכול להכיל, וערך הפיק (Peak) המתייחס לכמות ההספק המרבית שהרמקול יכול להכיל בפרצי אנרגיה קצרים. כך, אם יש לכם רמקול עם 50 וואט RMS ו-150 וואט פיק, הוא יוכל להיכל הספק מתמשך של 50 וואט ופרצים מזדמנים של עד 150 וואט.

כפי שניתן לראות, הבחירה בין רמקולי PA אקטיביים לפסיביים תלויה באופן השימוש שלכם במערכת, ולא בטיב אחד מהם על פני השני. להקות קטנות או בעלי חללים קטנים כנראה יעדיפו את הפשטות ואיכות השמע האמינה והיציבה של מערכות אקטיביות, בעוד שאמנים מקצועיים שיוצאים לסיבובי הופעות באולמות גדולים עשויים להעדיף את הגיוון והאופי המודולרי של מערכת פסיבית.

הגדרת דרייברים ורמקולים

כאשר אתם בוחרים את מערכת רמקולי ה-PA המושלמת עבורכם, הגדרת הדרייבים היא משתנה חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון. מדוע ? ובכן, אם הרמקול שלכם יכלול רק דרייבר אחד עם טווח מלא, אותו דרייבר יצטרך לכסות את כל הטווח התדרים. רמקול קטן שמפיק תדרים גבוהים בצורה נהדרת לא יצליח לשחזר תדרים נמוכים באותה צורה, ולהפך.

אז מה הפתרון ? דרייברים מרובים. רמקולים עם דרייברים מרובים עושים עבודה משמעותית טובה יותר בשחזור כל טווח התדרים. רמקולים מהסוג הזה מפצלים את טווח התדרים בין שני דרייברים לכל הפחות - אחד לתדרים גבוהים ואחד לנמוכים. בכך שהם נותנים לכל דרייבר לכסות תדר מסוים, הם מצליחים להגביר את ה-Output, טווח התדרים והיעילות של הרמקולים.

מהו קרוסאובר וכיצד הוא פועל

קרוסאובר הוא מכשיר המחלק אות שמע לטווחי תדרים נפרדים המנותבים בסופו של דבר לדרייברים שונים (רמקולים, טוויטרים וכולי) במערכת השמע. למשל, מערכת קרוסאובר לשני כיוונים (2-way) עשויה להכיל פילטר low-pass שיעביר אות בעל תדרים נמוכים לתוך הוופר, ופילטר high-pass שישלח את התדרים המתאימים לטוויטר. קרוסאוברים יכולים להגיע בתצורה אקטיבית או פסיבית. לא צריך לדעת הכול על קרוסאוברים כדי לבנות מערכת טובה, אך אם תדעו מה הן נקודות הקרוסאובר בטווח הצללילים, תוכלו לבצע מיקס הרבה יותר טוב.

קרדיט תמונה: יח"צ

מהי בי-אמפליפיקציה

בי-אמפליפיקציה היא התהליך של חלוקת אות שמע לשני טווחי תדרים, הנשלחים בהמשך לשני מגברים שונים, שבתורם מפעילים רמקולים נפרדים. רשת קרוסאוברים אקטיבית שולחת תדרים נמוכים לדרייבר הגדול יותר (הוופר) ותדרים גבוהים לקטן יותר (הטוויטר). בי-אמפליפיקציה גם מאפשרת למגברים להיבחר או להיות מיועדים להתאים ספציפית לרמקולים שלכם. בי-אמפליפיקציה, טרי-אמפליקציה ויותר, משמשות מערכות הגברה כבר שנים רבות ונעשו נפוצות גם במערכות אקטיביות באולפנים.

פתרון הגברה כולל

אם אתם אמני סולו, יש סיכוי לא רע שאתם קוראים על רמקולי PA וציוד בהתלהבות נמוכה למדי. כל מה שאתם צריכים זה להישמע נהדר בכל הופעה שלכם וסביר להניח שאתם לא ממש רוצים להשקיע זמן, אנרגיה וכסף רבים במערכת שלכם, במקום להשקיע אותם ביצירה שלכם. בדיוק בשביל זה, השוק מציע פתרונות של הכול כולל הכול (All-in-one), המשלבים בתוכם מיקסר, רמקולים אקטיביים, עיבוד אות ואפילו אפקטים, בתוך יחידה אחת פשוטה וקומפקטית. עבור זמרים יוצרים, מופעים בבתי קפה קטנים והרכבים אקוסטיים קטנים, מערכות ההגברה האלה יכולות לחסוך לא מעט זמן וכסף.

 

מערכות רמקולים חכמות

היי, אנחנו במאה ה-21! ישנן כיום מערכות רמקולים המסוגלות לזהות אוטומטית מה מתחבר אליהן ולבצע אופטימיזציה לסאונד שלהם בהתאם. חלקן יכולות אפילו לזהות אם הן הוצבו במאוזן, על סטנדים, או במאונך על הבמה כמוניטורי רצפה, וגם כאן, להתאים את הסאונד לסיטואציה. בין התכונות החכמות המובנות הנוספות ניתן למצוא גם הפחתת פידבקים אוטומטית, יכולת של Networking ושליטה מרחוק. האופן שבו אתם מתכוונים להשתמש במערכת שלכם יגדיר אילו מהתכונות הללו, אם בכלל, יתאימו לכם.

האם יש לי צורך בסאב-וופר?

סאב-וופרים הם רמקולים שמטרתם הפקת תדרי בס נמוכים. עם זאת, ייתכן שאתם לא יודעים שהוספת סאב-וופר לא בהכרח תעזור למערכת שלכם להישמע חזקה יותר: כשמשתמשים בהם נכון, הם יכולים לאפשר לכם להפעיל את המערכת בווליום כללי נמוך יותר תוך שמירה על הטווח המלא והאימפקט שלה..

 קרדיט תמונה: יח"צ

סאב-וופרים מתמקדים בטווח התדרים שבין 20-100 הרץ, אותם קשה להפיק באופן מדויק עם רמקולי PA קטנים יותר. לדוגמה, אם סאב-וופר היה מוטמע בתוך המארז של רמקול עם טווח מלא, הביצועים של הדרייברים האחראיים על תדרי האמצע והתדרים הגבוהים היו נפגעים בשל הוויברציות האינטנסיביות של תדרי הבס רבי העוצמה. במילים אחרות, רמקולי PA גדולים יותר יכולים להיפק תדרים נמוכים נאמנים למקור, אך כדי לייצר סאונד עם טווח באמת מלא, תצטרכו סאב-וופר ייעודי.

סאב-וופרים לא מיועדים רק לדאנס ולמוזיקה מלאה בבסים. הם יכולים למלא תפקיד חשוב במילוי טווח השמע של כל סוגי המוזיקה. בנוסף, סאב-וופרים מאפשרים לרמקולים הראשיים שלכם להישמע טוב יותר, בכך שהם משאירים להם מספיק מרחב לייצר את הדינמיקה הנדרשת. בדומה לרמקולים בעלי טווח מלא, סאב-וופרים יכולים להיות אקטיביים או פסיביים.

רמקולי מוניטור

כאשר אתם מופיעים, אתם צריכים לשמוע את עצמכם. לא משנה מה התפקיד שלכם - תופים, גיטרה או שירה - מוניטורינג נכון ואיכותי הוא הכרחי להצלחת המופע.

קרדיט תמונה: יח"צ

ישנם שני סוגים עיקריים של מוניטורים לבמה: רצפה ו-Sidefill.

 מוניטור רצפה הוא למעשה מארז רמקול עם זווית בגב, כך שניתן להציב אותו על רצפת הבמה. הזווית מאפשרת להם לכוון את הסאונד שלהם לעבר אוזני המבצע, כאשר הם לא מפריעים לקהל בזכות הגובה הנמוך שלהם.

מוניטורי Sidefill הם רמקולים גדולים יותר בעלי טווח מלא המוצבים בצידי הבמה. אלה מאפשרים למבצעים לשמוע מיקס בסיסי (Rough Mix) של כל הלהקה, כאשר מוניטורי הרצפה מעניקים לכל אחד את המיקס שלו.

 בכל הנוגע למוניטורי במה, גדול יותר, הוא לא גם "טוב יותר". הצטברות תדרים נמוכים על הבמה היא בעיה נפוצה, ומפני שרמקולים גדולים יותר מפיקים יותר תדרי בס, הם רק מגדילים את הבעיה. למעשה, רמקולי מוניטור עם זווית פיזור צרה יותר וטווח אמצע גבוה יותר יעשו עבודה טובה יותר בחדירת הסאונד הצפוף על הבמה. לכן, עדיף יותר מוניטורי במה ממוקדים ומדויקים יותר, מאשר פחות מוניטורים המסוגלים להפיק טווח תדרים רחב יותר ותדרים נמוכים עמוקים יותר.

מהם מחברי רמקולים?

יש תחום אחד שבו לא תצטרכו לקבל החלטות קשות מדי. לרוב, הבחירה שלכם במחברי כבלים נקבעת לפי סוגי החיבורים ברמקולים שלכם. כשאתם מחברים יציאות של מיקסר לכמה קרוסאוברים, את אלה למגברים ולבסוף לרמקולים, סביר להניח שתשתמשו במחברי כבלים משני סוגים לפחות. מכיוון שחלק מציוד השמע מאפשר לכם לבחור בין סוגי החיבורים, המדריך הזה יעזור לכם לקבוע את סוגי מחברי הכבלים המתאימים ביותר לצרכים שלכם.

קרדיט תמונה: יח"צ

speakON הוא מחבר עם פינים מרובים, שנפוץ במיוחד ברמקולים ומגברים בעלי דירוג וואט גבוה. מחברי ה-speakON מציעים חיבור אמין מאוד, הם עמידים במיוחד ומסוגלים לעמוד בהספקים גבוהים.

קרדיט תמונה: יח"צ

TRS הוא ראשי תיבות של "Tip Ring Sleeve". המונח מתאר מחברים מאוזנים של "1/4 או "1/8. אם אתם רוצים לדעת איך הם נראים, תוכלו למצוא מחברי TRS בקצה של רוב כבלי האוזניות. הם נראים כמו חיבור "1/4 סטנדרטי עם "טבעת" נוספת סביבו. מחברי TRS נמצאים בשימוש כאשר נדרשים שני מוליכים ועוד אחד המשמש כהארקה, בכבל אחד.

קרדיט תמונה: יח"צ

XLR הוא מחבר עגול בעל שלושה פינים - חיובי, שלילי והארקה. אלה לרוב משמשים להעברת אות מאוזן של מיקרופון למיקסרים או אות line לרמקולים מוגברים.

קרדיט תמונה: יח"צ

TS הוא ראשי תיבות של "Tip Sleeve" ומתייחס למחבר ספציפי מסוג "1/4 המורכב משני מוליכים, בעל פעולה לא מאוזנת. הקצה שלו נחשב לרוב "חם", או החלק בו נמצא האות, כאשר השרוול הוא המקום אליו מתחברת ההארקה.

קרדיט תמונה: יח"צ

מחברי בננה נועדו לחבר בין כבלי רמקולים ליציאות השמע הייעודיות בגב של מגברים רבים או לכניסות מיוחדות המכונות, כמובן, כניסות בננה. תצורה נפוצה אחת שלהם היא תבנית של שתי בננות הנמצאות אחת ליד השנייה, במרחק של "3/4, שזהו גם המרווח שבין יציאות השמע הייעודיות בגבם של מגברים.

אז מה לחפש?

הדרך הטובה ביותר להתחיל לבנות מערכת רמקולי PA היא ליצור רשימה של הצרכים שלכם.

גודל וכמות?

מבלי לצלול אל תוך החישובים המתמטיים לחישוב האקוסטיקה או נפח האוויר בחדר, היכולת להבין מהו גודל החלל הממוצע שאתם צריכים למלא בסאונד היא מקום נהדר להתחיל ממנו. גם נפח החדר וגם הצורה שלו, יחד עם כמות האנשים שנמצאים בו, יקבעו איזו מין מערכת רמקולים תעבוד הכי טוב עבורכם.

כמובן, בתי קפה וברים קטנים לא ידרשו את אותה כמות ציוד שתידרש במועדון גדול. באולמות גדולים כאלה, חשבו על כמות המקומות שיש באולם. במופעים באוויר הפתוח, האקוסטיקה של החלל אינה פקטור, כך שתצטרכו לבסס את הבחירה שלכם על כמות האנשים אליה אתם צריכים להגיע. זכרו שכל האנשים בקהל סופגים את השמע המגיע מהרמקולים: ככל שיגיעו יותר אנשים, כך תצטרכו יותר הספק, כדי לפצות על אותו השמע שנספג בקהל.

מוגבר או לא מוגבר?

אם אתם מוזיקאים מופיעים ואתם מפעילים את מערכת השמע שלכם בעצמכם, אנחנו יכולים להבטיח לכם שתהיו מרוצים מהנוחות שיעניקו לכם רמקולים מוגברים. אם אתם מנהלים חברת הפקות, ייתכן שתעדיפו את הגמישות של מערכת רמקולים פסיביים. כאמור בחלק של "מוגבר לעומת לא מוגבר" לעיל, תנו לאופן העבודה שלכם לקבוע מה נכון לכם.

כמה הספק אצטרך?

אם אתם משתמשים ברמקולים מוגברים, אין לכם מה לדאוג מבחינת התאמת מגבר לרמקולים. אבל אם אתם עובדים עם רמקולים פסיביים, חשוב מאוד לספק להם את כמות ההספק הנכונה. למרבה המזל, תוכלו לדעת מה אתם צריכים בלי לבצע יותר מדי חישובים. במצבים סטנדרטיים של הגברת שמע, חברת JBL ממליצה להשתמש במגבר שמסוגל לספק כמות השווה או כפולה מהכמות אותה מסוגל לספק הרמקול.

למשל, רמקול המדורג כבעל 300 וואט יזדקק למגבר שמסוגל להפיק 300-600 וואט. בניגוד לדעה הרווחת, מתן הספק נמוך לרמקולים שלכם לא יזיק להם, אלא אם אתם מביאים את המגבר למצב של Overdrive.

למעשה, קליפינג הוא מה שמזיק לרמקולים שלכם ומגברים בעלי הספק נמוך יותר ייכנסו למצב כזה מוקדם יותר מאשר מגברים בעלי הספק גבוה. לכן, אם אתם משתמשים במגבר בעל הספק של 20 וואט עם רמקולים של 200 וואט, אל תגבירו את המגבר עד שהוא מגיע לדיסטורשן. אם תשמרו על כלל האצבע הזה, הכול יהיה בסדר.

האם יש לי צורך בסאב-וופר?

כפי שציינו בחלק לעיל המתייחס לסאב-וופר, כל מופע יישמע עשיר וחי יותר עם היכולת להפיק טווח תדרים מלא, שמתקבלת מהוספת סאב למערכת הגברה שלכם. אבל האם באמת צריך סאב-וופר?

 ובכן, אם אתם משתמשים במערכת הגברה שלכם בעיקר להגברת מופעי ספוקן וורד ואקפלה, ככל הנראה לא תרגישו בחסרונו. כך גם בחדרים קטנים במיוחד. מלבד מצבים מאוד ספציפיים, רוב המופעים יישמעו טוב יותר עם הבס הנוסף שמגיע כשמוסיפים סאב-וופר למערכת הגברה.

 אם זה חורג מהתקציב שלכם, אל תנסו לקנות רמקולים גדולים יותר כדי לפצות על זה. תכננו את המערכת והתקציב שלכם עם הכוונה של הוספת סאב-וופר בעתיד הקרוב, וזה ישתלם לכם בטווח הארוך.

ראו כאן מבצעי הגברה באתר היבואן.

https://www.projector-audio.co.il/

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה