איך מזג האוויר גרם לעלייה במכירות של רכבים?



בשנים האחרונות חל שינוי לא קטן באקלים על פני כדור הארץ. גשמים והצפות, בצורת ושריפות וגם אסונות רבים. מסתבר שכל אלה השפיעו על מכירות של רכבים ואף שינו את פני התחבורה העולמית. זה לא קרה ביום אחד והתהליך עדיין ממשיך גם עכשיו, כולל בסביבה שלכם כרגע.

קרדיט: UNSPLASH

כולנו רואים מה קורה למזג האוויר בעולם בשנים האחרונות. שיטפונות פתאומיים, סופות קטלניות, בצורות ושריפות ענק ועוד אסונות שגבו חיי אדם ונזקים כבדים באזורים שונים בכדור הארץ. שינויי האקלים הללו לא באו סתם והם תוצאה של פגיעה באיכות אוויר ובשכבות המקיפות את כדור הארץ.

הרבה מהזיהום הזה נגרם מפליטה מזהמת של כלי תחבורה במשך עשורים רבים ואפשר לומר אפילו מאה שנים של פליטות כאלה לאוויר. הנזק הצטבר וגרם בסופו של דבר לשינוי אקלימי שאנו חווים אותו כיום. התחממות כדור הארץ הקורית מול עינינו, גרמה לאנשים וגופים רבים להתחיל לחשוב על דרך אחרת, שינוי שיביא להפחתה של הזיהום והפסקה של האסון האקלימי כדי שלא יפגע בנו בהמשך.

אחת הדרכים הללו היא המעבר לשימוש בתחבורה חשמלית. רכב חשמלי לא מזהם, אין לו פליטה והוא גם לא מרעיש. זאת אחת הסיבות שצרכנים רבים בכל העולם החלו לעבור לרכב חשמלי וויתרו על הקניה המסורתית של רכב המונע על ידי דלק. גם יצרניות הרכב עברו שינוי רב והחלו לייצר יותר רכבים חשמליים, לפתוח מפעלים חדשים בפסי ייצור חשמליים ולתכנן ולפתח דגמים חשמליים חדשים כל הזמן.

לכל זה צריך להוסיף גם מדיניות ירוקה שחלה בכמה מדינות, בעיקר באירופה. מצד אחד, ניתנו תמריצים כספיים למי שרוכש רכב חשמלי, למשל BYD אטו 3  והטבות נוספות כמו חניה חינם או מעבר בנתיב נסיעה ציבורי. מצד שני, הוטלו הגבלות על רכבים מזהמים כמו העלאה של המחיר או איסור כניסה למרכזי ערים. מעבר לכך, במקומות רבים בעולם הוקמו תשתיות נוספות לטעינת רכבים חשמליים כדי לאפשר טעינה נוחה בכל מקום.

התוצאה היא שהביקוש לרכב חשמלי עלה מאוד בשנים האחרונות והנתונים מראים זאת בבירור. בכל שנה, כולל בזמן הקורונה, המכירות של רכבים חשמליים עלו באחוזים ניכרים והנתח החשמלי הפך לגדול יותר. ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו ברחבי העולם יותר משני מיליון רכבים חשמליים, שזה הרבה יותר מאותו רבעון של שנה שעברה.

בסין, כמות הרכבים החשמליים שילשה את עצמה. בארצות הברית הכמות הוכפלה ובאירופה, שיאנית המכירות, יש פי שלושה רכבים חשמליים. ישנן מדינות באירופה שאחוזי המכירות בהן הגיע לשוויון ואף עבר את המכירות של רכבים המונעים על ידי דלק. האיחוד האירופאי קבע יעד להפסקת הזיהום התחבורתי בשנים הקרובות, אך יש מדינות באיחוד שלא מחכות והקדימו את היעד בכמה שנים.

גם בישראל חל שינוי לא קטן לאחרונה. יש בארץ דגמים חשמליים, אך הדחיפה הגדולה קרתה כאן כשטסלה נכנסה לשוק המקומי והביאה למכירות של אלפי רכבים חשמליים חדשים. יבואני הרכב החלו לייבא עוד דגמים שונים של החברות הגדולות, כמו למשל ג'ילי גיאומטרי C, והמבחר כאן גדל משמעותית. התוצאות הן שבמחצית הראשונה של 2022 נמכרו בישראל קרוב לעשרת אלפים רכבים חשמליים חדשים. מדובר במספרים שלא היו כאן אף פעם והכמות הזו בוודאי עוד תגדל בהמשך.

נראה שבעולם הבינו שאין ברירה והשפעת האקלים והנזקים מחייבים את כולנו לשנות את הרגלי התחבורה שלנו. לשמחתנו, השינוי הזה כבר החל בשנים האחרונות באופן רחב ומשמעותי יותר, כולל בישראל. את התוצאות אולי לא נראה בזמן הקרוב כי ההשפעה על האקלים לוקחת שנים, אבל לפחות העולם לא עומד מנגד ומשלב ידיים אלא פועל באמת ליצירת איכות סביבה טובה יותר עבור כולנו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה