איך משפרים אקוסטיקה לאולפן ביתי?



בעידן בו הטכנולוגיה חדרה לכל חדר, וכל אחד רוצה ואף יכול להפוך לאמן מצליח בפרטיות המחשב הביתי שלו, חשוב ללמוד כיצד לשמור על איכות בהקלטה ובשידור. האולפן הביתי הוא כבר מזמן לא משהו נדיר שיש רק לאמנים גדולים שרוצים לעבוד בבית, כמו גם חדרים אקוסטיים שהפכו לדבר נפוץ מאוד גם בבתים של אמנים מתחילים וחובבנים, שדורשים שיפור מתמיד באיכות ההקלטה, ואם כך שיפור מתמיד באמצעי האקוסטיקה לאולפן.

קרדיט תמונה PIXABAY

במאמר זה נסקור שלושה אלמנטים חיוניים בשיפור האקוסטיקה באולפן הביתי שלכם, כדי שגם אתם תוכלו ליהנות מהטכנולוגיה והידע הזמינים לבעלי אולפנים פרטיים גדולים וקטנים כאחד.

אקוסטיקה לאולפן – עשה זאת בעצמך

למרות הכותרת, אנחנו חייבים להוסיף הסתייגות, והיא כי בסופו של דבר, עיצוב אקוסטיקה לאולפן זה מקצוע, שדורש ידע, כלי מדידה וכלי עבודה, טכנולוגיה, יכולות טכניות, ניסיון וכישרון. לא סתם ישנם אנשים מפורסמים יותר ופחות בתחום, ואנשים שמובילים את תעשיית עיצוב הסאונד בישראל כמו גם בעולם.

ואחרי שזה נאמר, בכל זאת התכנסנו כאן בכדי להציע תמיכה לאותם חובבי סאונד שרוצים להפוך את האולפן הביתי שלהם למשהו קצת יותר טוב מאוד מלכודת אקוסטית נוראית. לטובת המטרה הזו, אנו נמליץ על שלושה כלים עיקריים:

  1. שטיח – כמה קל, ככה אפקטיבי, השטיח יודע לבטל את תופעת ההיזון החוזר (חזרת הצליל) שמתרחשת בין הרצפה לתקרה, ובכך לבטל לא מעט מרפלקציית הסאונד שמשבשת כל כך את הצלילים בהקלטה שלכם.
  2. לוחות אקוסטיים – אותו האפקט, רק הרבה, אבל הרבה יותר חזק, לוח אקוסטי הוא מכונה ללכידת צלילים, והוא עובד מצוין. התקנה של לוחות אקוסטיים יוצרת מניעה סלקטיבית, יחסית, ובעוצמה משתנה, של גלי קול המנסים לזנק חזרה, ונבלעים, כמו לתוך חור שחור. האפקט החזק עלול להיות מוגזם, לכן אפשר או ללמוד את התחום, או לבצע ניסוי וטעייה עד שתגיעו למיקום, הזווית והצליל הנכון לכם.
  3. דיפיוזרים – עוד כלי שנועד לעבוד בשביל ללכוד סאונד טועה, את הדיפיוזרים יש לתלות באזורים הנקראים "סוויט ספוטס", וכמובן שגם סביב טכנאי הסאונד שלכם, שזה לרוב, במקרה של האולפן הביתי, אתם או חבר. הדיפיוזרים, בהיותם שיפועיים, שוברים את האפקט של חזרתיות הצליל עליו נסביר כעת.

הבעיה הגדולה נפתרת

הבעיה הגדולה של אקוסטיקה לאולפן היא מבנה קירות מקביל. אם אתם לא גרים באיזו קהילה היפית מבודדת, רוב הסיכויים הם שהאולפן הביתי שלכם יושב בבית עם קירות ישרים ומקבילים זה לזה, ולא עם זוויות שונות ומשונות. זה אולי נוח למיקום הרהיטים שלכם, כולל מיקום רהיטי האולפן הביתי שלכם, אבל זה לא נוח לצליל, או אולי נוח לו מדי.

צלילים הם גלים, וככאלו הם פוגעים במשהו, ונשברים. במקרה של קירות העומדים במקביל זה לזה, הצליל פוגע בקיר, נשבר, וניתז בתשעים מעלות, ושם הוא פוגש שוב קיר, וחוזר חלילה. זה יוצר רעש חזק מאוד בחדר, וזה משפיע על ההקלטה שלכם. הכלים שהוזכרו לעיל יכולים לטפל בתופעות הללו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה