איך שיטת CBT יכולה לעזור לילדים עם חרדות?



חרדות, או במונח המדויק יותר הפרעות חרדה, הן תופעה נפוצה למדי. על-פי הערכות שונות, בין 5% ל-10% מבני האדם חרדים מפני מצבים מסוימים - בין אם מדובר על שהות בחלל סגור, אינטראקציות חברתיות, מפגש עם כלב, טיסות, מבחנים ועוד. הפרעות חרדה עלולות להופיע גם בגיל צעיר, ולשבש לילדים בכל הגילאים את החיים. שיטת CBT היא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להתמודדות נכונה עם החרדה, וכדאי להכיר את העקרונות המרכזיים שלה

freepik

הקלה מידית על הסימפטומים

דרך אחת שבה שיטת ה-CBT מסייעת לילדים עם חרדות היא הקלה על הסימפטומים. הדרך היא פיתוח יכולת להכיל את אותם תסמיני חרדה וגם את החרדה עצמה: דאגנות היתר, המחשבות הביקורתיות מדי, חוסר הוודאות ותחושת אובדן השליטה.

הטכניקה תהיה לרוב חשיפות הדרגתיות ומבוקרות למושא החרדה. באמצעות החשיפה ל"איום" - כלומר המרכיב שהילד חווה כמאיים - הילד לומד לקבל את התחושות השליליות כחלק מהחיים, וכך הן לא מתעצמות (אחד הגורמים שמעצימים את החרדה הוא ההתחפרות ברגשות השליליים). כמו כן הוא מפתח עם הזמן יכולת לנהל את הרגש ולא מאפשר יותר לרגש לנהל אותו. בנוסף, הילד לומד שה"איום" לא באמת מסוכן עבורו.

שינוי אמונות מעוררות חרדה

הפרעת חרדה היא תוצר של אמונות מסוימות. למשל, שטיסה היא דבר מסוכן, או שאי הצלחה במבחן מסוים פירושה קטסטרופה. ברוב המקרים האמונות עוברות לילדים מההורים (שמבקשים להגן על ילדיהם מפני סכנות אמיתיות אבל עקב דאגנות היתר שלהם כמו גם הקושי לסמוך על הילד מעבירים לו).

מקור נוסף לאותן אמונות מעוררות חרדה הוא התנסות שלילית בגיל צעיר - למשל ילד שננשך ע"י כלב או שראה כלב נושך חבר עלול לפתח חרדה מפני בעל חיים זה. טיפול בשיטת ה-CBT מצליח לשנות את אמונות היסוד השגויות באמצעות חיזוק הביטחון העצמי של הילד, אחרי שהסימפטומים כבר לא מחבלים ביכולת שלו להתבונן במציאות בצורה נכונה יותר.

בזכות העובדה שהילד לומד שיש בכוחו להתמודד גם עם מצבים מאיימים, ומכיר את החוזקות שטמונות בו, יש לטיפול CBT הישגים נוספים ולא "רק" מיגור החרדות. בהתאם התשובה לשאלה איך שיטת CBT יכולה לעזור לילדים בחיים ארוכה ומקיפה - וכוללת בין השאר שיפור מיומנויות חברתיות, בניית דימוי עצמי חיובי ויציב, מניעת התפרצויות זעם, התמודדות נכונה עם משברים ועוד.

לפרטים נוספים אודות טיפולי CBT בחרדות וטיפולים בילדים, מוזמנים להיכנס לאתר https://www.licbt.net.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה