אני לא מבין למה בכלל צריך סיווג ביטחוני



הרי כולנו ישראלים, גדלנו כאן, אנחנו יונקים עברית מהיום שנולדנו ואין לנו ארץ אחרת.
אנחנו אוכלים במבה ופלאפל וחורשים את הארץ ברגל לאורכה ולרוחבה.
בכל יום זיכרון אנחנו לובשים לבן ומרכינים את ראשינו בצפירת דומיה.

קרדיט תמונה PIXABAY

אבל עכשיו, כשאנחנו מתגייסים לצבא, פתאום לא סומכים עלינו? עברתי צו ראשון, עברתי בהצלחה את במבחנים, יש לי דירוג פסיכוטכני גבוה, אני יכול לבחור להגיע להמון תפקידים בצבא, כולם רוצים אותי, ועכשיו אני צריך גם לעבור תחקיר ביטחוני? למה?

אנחנו מספיק טובים בשביל לתת שלוש שנים מחיינו אבל בשביל לעשות את זה אנחנו צריכים לעבור תהליך מורכב שבסופו- אולי- נקבל סיווג ביטחוני?

אלה חלק מהשאלות ששואלים ילדינו בני ה-17 העומדים בפני גיוס לצבא ונדרשים לעבור תחקיר ביטחוני כדי לקבל הכשר ביטחוני ולשרת בתפקידים מעניינים שונים.

בתור מתחקרת ביטחונית פגשתי  גם אנשים מבוגרים ששואלים את אותן השאלות. "לא סומכים עליי? אני עושה מילואים כבר 20 שנה ותמיד בא כשקוראים לי"...

או "מה הם חושבים? שאני מרגל? אני???".

אז התשובה היא לא. זה לא שלא סומכים על הילדים שלנו, או עלינו, אבל במדינה קטנה כמו שלנו, וגם בכל מדינה אחרת בעולם, לא כולם צריכים לדעת הכל. הרי כמו בחיים הפרטיים, כשיתר מדי אנשים יודעים את הסוד שלנו, הוא דולף. וכשסוד דולף הוא עלול לגרום לאי נוחות, לחוסר נעימות, ולפעמים אפילו לנזק ממשי. אותו הדבר כשמדובר בסודות של המדינה, או של גוף ביטחוני כלשהו.

על מנת להחליט מי ידע מה, ואילו סודות כדאי לחשוף בפני אדם כלשהו, צריך להכיר אותו.

גם כשאתם מתחברים עם אדם חדש, אתם לא רצים מיד לספר לו את כל הסודות הכי כמוסים שלכם. אתם לוקחים את הזמן הנדרש כדי להכיר אותו, ורק אחרי שאתם סומכים עליו בעיניים עצומות אתם תחלקו איתו מידע אישי רגיש.

זה בדיוק אותו הדבר. המדינה רוצה להכיר את האדם לפני שהיא משתפת אותו במידע אישי רגיש שלה. וכשאני אומרת "המדינה" אני מתכוונת הצבא, או התעשיות הביטחוניות, או כל גוף המחזיק בסודות משלו.

התחקיר הביטחוני זו היכרות זריזה.

אין למערכת הביטחונית אפשרות לקחת לעצמה מספר חודשים כדי להכיר לעומק כל בן אדם ולהחליט אם לשתף אותו במידע. בתחקיר עושים את התהליך הזה במספר שעות, שבסופן מחליטים האם ניתן לסמוך או לא. האם לתת לאותו אדם סיווג ביטחוני או שכדאי לחפש אדם אחר ולחלוק עימו את הסודות. התחקיר הביטחוני מתבצע על ידי אנשים שהוסמכו לכך, הם יודעים מה לשאול ואיך לשאול כדי להיכר אתכם בזמן הקצר ביותר ולדעת האם כדאי ונכון לשתף אתכם במידע רגיש.

אמרו לילדיכם: נקראתם לתחקיר ביטחוני? נהדר! זה אומר שנתוני הפתיחה שלכם טובים, ושמערכת הביטחון רוצה אתכם איתה, כחברים שלה. היא רק רוצה להכיר קצת קודם... בהצלחה!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה