אשפוז פסיכיאטרי – בי"ח או ביתכם?



ישנם כל מיני מצבים נפשיים המצריכים אשפוז פסיכיאטרי, אך לא כל המצבים הנפשיים דורשים אשפוז בבי"ח או במוסד רשמי ומוכר. הסיווג והאבחון של הפרעות נפשיות בימינו הופך ליותר ויותר מדויק, יותר ויותר חד, ובצורה זו הרבה מאוד אנשים שבעבר היו מסווגים כחולים הנזקקים לאשפוז, ואף לאשפוז בכפייה, מוצאים את עצמם חופשיים לבחור בין אפשרויות מגוונות יותר לריפוי שלהם.

קרדיט תמונה PIXABAY

אשפוז פסיכיאטרי בסביבה הביתית הוא אפשרות שזמינה היום להרבה מאוד אנשים, דבר שלא היה בכלל בגדר האפשר בעבר. הרעיון כי אפשר להתאזן מהתקף ולהמשיך את תהליך הריפוי בבית עלול להיות מלחיץ לחלק מהאנשים, אך מרגיע ומרפא לאחרים, ויש להתאים את האפשרות לאדם עצמו.

מצבים נפשיים רבים דורשים תמיכה רחבה ומקצועית, צוות רפואי הזמין 24 שעות ביממה, וגישה לתרופות רבות וכיו"ב. חולים רבים מעדיפים את התמיכה שמציע בי"ח או מוסד פסיכיאטרי לאשפוז שלהם פשוט בשביל להרגיש בטוחים יותר, שכן מצבם מעורער והם חשים בחוסר ביטחון עז. אך מה לגבי כל השאר?

הבחירה במצבים המאפשרים אשפוז פסיכיאטרי בבית

מי שמכיר מקרוב את מערכת הבריאות בישראל יודע כי בכל הנוגע לאשפוז פסיכיאטרי ולתמיכה באנשים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות והקשיים הכרוכים בכך, יש הרבה מה לשפר. עבודה רבה נעשית בתחום, אך המקום צר מלהכיל, ורבים נופלים בין הכיסאות. מסיבה זו אשפוז ביתי הוא פיתרון התומך גם במטופל, וגם במערכת הבריאות שצריכה לתת מענה למטופלים נפשיים במצבים קשים יותר, שלא יכולים למצוא מזור באשפוז ביתי.

אשפוז ביתי מאפשר:

  • סביבה מוכרת ולא מאיימת
  • חזרה מהירה יותר לשגרת חיים
  • הסתגלות למצב הנפשי החדש בסביבה בה המטופל חי את חייו
  • תחושת נורמטיביות חשובה שעלולה להעלם באשפוז במוסד
  • חופש בחירה יומיומי בדברים הקטנים והחשובים ביותר – ארוחות, מקלחת, פעילות שוטפת וכיו"ב

התנאים הללו הם חלק מהתנאים החיוניים שהופכים את האשפוז הביתי להרמוני ואופטימאלי, מה שלעיתים קרובות תומך בתהליך הריפוי הרבה יותר מאשפוז במוסד מוסדר.

שירות לאשפוז פסיכיאטרי

כמובן שככל הנוגע למטופלים פסיכיאטרים, הרי שלעיתים קרובות יש לשמור עליהם תחת השגחה. הרעיון הוא לא פשוט לשחרר את הפציינט הביתה עם שקית של תרופות, אלא ליצר סביבה תומכת והרמונית לריפוי ואיזון. ישנם שירותים ייחודיים שמתמחים במתן תמיכה ומעטפת בטוחה לאשפוז פסיכיאטרי ביתי.

שירותי תמיכה אלו מחזיקים בצוות מקצועי ומיומן הכולל רופאים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אחיות, עובדים סוציאליים, דיאטנים, ושאר בעלי מקצוע המתמחים ביצירת תוכנית הבראה מלאה למטופל, כאילו היה במוסד פרטי, משלו, בית הבראה בבית שלו.

אשפוז פסיכיאטרי בבית כולל זמינות של משגיח ומלווה, איש מקצוע או קרוב משפחה, אשר נמצא בקרבת המטופל במשך כל שעות היום. במקביל, ישנם מפגשים פרונטאליים עם אנשי המקצוע הנ"ל, לצד נגישות של שירות טלפוני לכל מצב חירום או סיטואציה המצריכה תמיכה ועזרה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה