בדרך לאקדמיה? כך תתנהלו נכון עם התזרים החודשי



תוכן ממומן ע"י אמריקן אקספרס (אקספרס פרימיום)
כבר לא ילדים: אם גם אתם מתחילים את דרככם העצמאית בחיים במקביל ללימודים באקדמיה, ריכזנו עבורכם כמה טיפים שיסייעו לכם לנהל את התקציב החודשי שלכם בתקופה המאתגרת הזו

 קרדיט: Shutterstock.

תחילת הדרך האקדמית היא ללא ספק מאורע מרגש עבור צעירים רבים, הן בשל תחילת הלימודים עצמם, והן בשל המעבר לשלב בוגר יותר בחיים, שלרוב כולל התנהלות עצמאית בכל תחומי החיים. על אף שמדובר בשלב מרגש ומכונן בחיים, חשוב לדעת כי הוא לרוב מלווה גם בלא מעט קשיים, כשהבולט שבהם הוא, איך לא, הקושי הכלכלי, או ליתר דיוק – הצורך לעבוד, להתפרנס ולממן את אותו אורח חיים עצמאי עליו דיברנו, לצד מערכת קורסים, מטלות ומבחנים אינטנסיבית מאד, כיאה לאקדמיה. בדיוק מסיבה זו, ריכזנו עבורכם מדריך מפורט עם טיפים, שיסייעו לכם להתנהל בצורה נכונה במהלך הלימודים ולהימנע מכניסה למינוסים או לחובות מיותרים.

התנהלו עם כרטיס אשראי

תאמינו או לא, אבל התנהלות עם כרטיס אשראי* ולא עם מזומן יכולה לחסוך עבורכם לא מעט כסף, בעיקר כיוון שהיא מאפשרת לכם לנהל מעקב טוב יותר אחר ההוצאות שלכם לכל אורך החודש. מבלי שתצטרכו למלא טבלאות הוצאות מפורטות, תוכלו מדי חודש לעבור על הסעיפים בחיוב החודשי, לבדוק היכן הגזמתם, היכן ניתן לצמצם, ומהו סכום ההוצאות הקבוע, שמהווה נקודת בסיס לבניית התקציב. בנוסף, ישנם לא מעט כרטיסי אשראי שמעניקים למחזיקים בהם הטבות על בסיס חודשי, כמו למשל הנחות בתחנות דלק, ברכישת מוצרי חשמל, בפעילויות פנאי ואפילו בסופר, עניין אשר לכשעצמו עשוי לחסוך עבורכם עשרות שקלים בחודש, אם לא יותר.

הגישו בקשות למלגות

הרבה סטודנטים מקלים ראש במלגות, ככל הנראה כיוון שמלגות רבות דורשות גם שעות התנדבות, וסטודנטים רבים חשים כי אם יעבדו בזמן הזה במקום לקחת חלק במלגה, יוכלו להרוויח יותר כסף. עם זאת, כדאי לדעת כי קיימות גם לא מעט מלגות שלא דורשות שעות התנדבות, או ששעות ההתנדבות שבהן מאוד גמישות, ומאפשרות לכם לקחת חלק במלגה במקביל לעבודה. בנוסף, ישנן לא מעט מלגות שמאפשרות למתנדבים בהן לקחת חלק בפעילות משמעותית וחשובה, שמתיישרת באופן מדויק עם הערכים שלהם, עניין אשר מאפשר להרוויח "שתי ציפורים במכה": הן התנדבות ועשייה שהסטודנט מעוניין לקחת חלק בהן ממילא, והן סיוע כלכלי.

חפשו עבודה גמישה

אין ספק כי סטודנטים רבים נדרשים לעבוד במקביל ללימודים, במיוחד כאשר הם בוחרים לצאת מבית ההורים ולכלכל את עצמם בדירה משלהם. על מנת שתוכלו לכלכל את עצמכם מבלי לפגוע בקורסים השונים שלקחתם ובמטלות האקדמיות ההכרחיות, חשוב מאוד לחפש עבודה גמישה, שתאפשר לכם לעבוד במשמרות, עבודה בחיי הלילה ששעותיה לא מתנגשות עם שעות המערכת האקדמית,  או אפילו עבודה מהבית, כגון מתן שירות לקוחות או תמיכה טלפונית, בשעות שנוחות לכם. אם אתם לא מוצאים עבודה כזו אך יש לכם איזשהו כישרון או ידע מיוחד, תמיד תוכלו לנצל אותו לטובת פתיחת עסק קטן שמספק שירותי פרילנס – כמו למשל ניהול רשתות חברתיות, כתיבה, עריכת וידאו, גרפיקה וכדומה – אשר יסייע לכלכל אתכם בתקופת הלימודים, אך גם יאפשר לכם את החופש לבחור מתי, היכן ועם מי לעבוד.

תכנו היטב את התקציב החודשי

זה לא סוד שמעקב אחר ההוצאות החודשיות שלנו הוא עניין חשוב בכל גיל, אך פרט למעקב עצמו, חשוב גם לתכנן את התקציב החודשי בצורה נכונה ולא לחרוג ממנו. לרוב, חלוקה נכונה וטובה תהיה הקצבה של עד 25% מההכנסות שלכם לשכר הדירה; 10% עבור חשבונות כמו אינטרנט, חשמל, ארנונה ומים; כ-1,000 ₪ עבור אוכל; 10% עבור בילויים וביגוד, ויתר התקציב על ההוצאות האחרות שיש לכם – כמו למשל שכר הלימוד. אם העניין מתאפשר, מומלץ גם לחסוך כ-5%-10% מההכנסות על בסיס חודשי. חשוב לציין כי זו רק הערכה בסיסית, עליה ניתן לבנות, לצמצם, להרחיב ולהתאים בהתאם לצרכים האישיים שלכם, ולהוסיף סעיפים קבועים כגון הוצאות רכב, אם יש, הוצאות על בעל חיים, אם בחרתם לגדל אחד כזה ועוד.

בדקו את סטטוס חשבון הבנק שלכם

אם טרם סיפרתם לבנק שלכם שאתם סטודנטים – הגיע הזמן. חשבון סטודנט בבנק פטור מעמלות, שיכולות להגיע גם למאות שקלים בשנה, ולעיתים מציע גם הטבות נוספות, כמו למשל הלוואות בתנאים מועדפים או בריבית נמוכה יחסית. המעבר לסטטוס של חשבון סטודנט הוא לרוב פשוט ומהיר, ובדרך כלל, כל מה שתידרשו לעשות הוא להציג לבנק אישור לימודים ולבקש להגדיר את החשבון כחשבון סטודנט.

מתקדמים אל התואר

הדרך האקדמית החדשה היא דרך מרגשת אך לעיתים גם מלאה במכשולים. הצורך לשלב בין החיים האקדמיים האינטנסיביים לבין עבודה קבועה בכדי להתפרנס ולממן את עצמכם בתקופה זו, הוא כנראה הקוששי הגדול ביותר אתו סטודנטים מתמודדים (מלבד תקופות מבחנים), לכן הערכות נכונה תקציבית, הבנת הצרכים ומציאת תעסוקה מותאמת לצרכים הללו, הן המפתח לשנים מוצלחות שבסופן תקבלו התואר הנחשק.

*הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה אמריקן אקספרס בע"מ ו/או אקספרס פרימיום בע"מ. בכפוף לתנאי החברה ולתנאים המפורטים באתר, ההטבות עשויות להשתנות מעת לעת. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה