בינה מלאכותית - מה זה ואיך זה הולך להשפיע עלינו?



נסו לדמיין בוקר פסטורלי במיוחד, השעון המעורר מנגן שיר אהוב שלא שמעתם זמן רב, נשיפה על מכשיר מגלה שרמת הסוכר בדם גבוהה מהנורמה (שוב אכלתם מיכל שלם של גלידה לפני השינה? טוב, אנחנו לא שופטים אתכם...), המקרר נפתח מעצמו, רחפנים אוטונומיים מוציאים עבורכם את ארוחת הבוקר הבריאה ודלת הסוכר. בזכות לחיצת כפתור אחת, המידע מועבר גם לבית המרקחת הקרוב לביתכם, שם נוצרת הזמנה עבור כדורים שמאזנים את רמת הסוכר שלכם

freepik

ההזמנה תמתין לכם שם בשעה 16:30, בדיוק כשתהיו בדרך חזרה מהעבודה, אולי גם תופיע הצעה מהסופרמרקט לרשימת קניות של תזונה דלת סוכר, בדיוק למצרכים שחסרים במקרר. נשמע דמיוני ומופרך? תנו לנו להפתיע אתכם, הטכנולוגיה הזו קיימת! קוראים לה בינה מלאכותית, וחלק ממנה נמצא כבר בשימוש יום יומי אצל כולנו. התרחיש הזה יכול להתגשם ממש בקרוב בבתים של כולנו.

 

אז מה זה בינה מלאכותית?

האסוציאציה הראשונה שעולה אצל רובנו כששומעים את המושג בינה מלאכותית היא תסריטים מז'אנר מדע בדיוני שמספרים על עולמות מדומיינים בעתיד הרחוק. אז לא, בינה מלאכותית היא לא רק R2-D2 מסרטי Star Wars, בפועל היא קיימת כיום, ואפליקציות רבות - אפילו כאלו שכולנו מכירים, כבר עושות בה שימוש.
בינה מלאכותית נקראת באנגלית Artificial intelligence, או בקיצור - AI. ההגדרה הפשוטה היא פעולה של מכונה שמבצעת חשיבה פנימית ומסיקה מסקנות או מבצעת פעולות אנושיות לכאורה.

פיתוח באמצעות בינה מלאכותית

פיתוח AI נעזר באלגוריתמים "לומדים" לאיסוף מידע על המשתמשים ועל הסביבה בצורה יעילה ביותר, כדי לשפר את הביצועים וליצור התאמה אישית מעודכנת בזמן אמת. בשנים האחרונות יש מגמה של עלייה בפיתוחים ובמחקרים בתחום, כשהמחקרים מגלים עוד תחומים ודרכים בהם השימוש בבינה מלאכותית ישפיע על החיים שלנו בעתיד. ישנה הבנה עמוקה של הכוח העצום שגלום בתחום, שיכול להוביל למהפכה טכנולוגית של ממש. מדינות רבות מפנות מאמצים ומשאבים רבים כדי להוביל בפיתוח בתחום ה-AI ולקבל את התואר "מעצמת הבינה המלאכותית".

אין זה מפתיע שבישראל, אומת הסטארט-אפ, יש לא מעט חברות שעוסקות בכך. ישנם גם שיתופי פעולה הן בפיתוח והן במחקר בין ישראל לארצות הברית במטרה להמשיך ולהתפתח בתחום. כיום כבר יש תוצאות מרשימות בשטח, אם כי התחום עדיין בחיתוליו ויש עוד הרבה מקום לשיפור.

 

כיצד ה-AI מסייע בפיתוח?

פיתוח באמצעות בינה מלאכותית פותח עולם חדש שבו הדגש העיקרי הוא על המשתמש ועל הדרך שבה הוא חווה את האפליקציה או את המערכת. באיזה אופן זה קורה?

שימוש באלגוריתמים לומדים לשיפור ביצועים

בעבר, הפיתוח הטכנולוגי התבצע באמצעות הכנסת נתונים למערכת בשלב הפיתוח בלבד. מערכת המבוססת על בינה מלאכותית הינה מערכת "חיה", המתעדכנת ולומדת את המשתמש והעדפותיו תוך כדי שימוש. הלמידה אינה נפסקת ומתבצע שימוש בנתונים כדי להתאים עבור כל משתמש המלצות אישיות בהתאם לנתונים ולהרגלי השימוש, מה שמגביר את שביעות רצון המשתמשים ומעורבותם.

תקשורת מותאמת עם המשתמשים

מוצרים טכנולוגיים רבים היום מאפשרים שימוש במעין "עוזר אישי", וכך הופכים את השימוש במוצר לפשוט ונגיש הרבה יותר. דרכי התקשורת הופכות להיות יותר אישיות ומוכוונות לצרכי המשתמש, אם זה בהפעלה קולית למשל, או דרך התראות מותאמות אישית בסמארטפון.

התאמה אישית של חוויית משתמש

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והופכת ליותר פרסונלית, כך ישנה ציפייה מצד המשתמשים לשימוש חווייתי וקל יותר, שגם מותאם אישית עבורם. מספר רב של חברות תוכנה מתחרות ביניהן לגבי התאמה מקסימלית למשתמש לפי צרכיו, רצונותיו והעדפותיו.

איך בינה מלאכותית משתלבת באפליקציות בחיי היום יום?

שימוש בבינה מלאכותית בתכני בידור

באמצעות אופטימיזציה שהחברות מפתחות לפי עקרונות הבינה המלאכותית, המשתמשים מקבלים באופן אוטומטי רשימה של תכנים מותאמים עבורם. כולנו מכירים לפחות שתי אפליקציות כאלו
(Spotify, Netflix, Siri, Bixby, Vimeo, Youtube)

 

שימוש בבינה מלאכותית באימוני ספורט אישיים

כדי לאזן את הצפייה הסטטית בתכני בידור או האזנה למוזיקה, בינה מלאכותית קיימת גם באפליקציות לפעילויות ספורט ותרגילים אירוביים. המערכת לומדת את ההעדפה האישית, משקללת את הנתונים הביולוגיים שכל משתמש מכניס אליה (כמו גיל, משקל, גובה וכדומה), ומודדת פעילויות יומיומיות (כמו ספירת צעדים או מדידת דופק) או פעילויות ספורט מאומצות. כך התוכנה למעשה לומדת על חיי היומיום ומציעה פעילויות גופניות מומלצות ומותאמות למשתמשים באופן אישי, ולפעמים גם אפליקציות נוספות משלימות.

שימוש בבינה מלאכותית בדיגיטל

כיום הפרסומות בפלטפורמות הדיגיטליות מתאימות את עצמן למשתמשים לפי תחומי עניין, היסטוריית חיפוש, שימוש במיקרופון של המכשיר, אינטראקציה קודמת עם מודעות או אתרים ועוד.
חוויית המשתמש החדשה גורמת לדיוק כמעט מושלם בהתאמת התכנים והפרסומות המוצגים למשתמשים. בעתיד צופים שעולם הפרסום יותאם למשתמשים גם מחוץ לעולם הדיגיטל, כגון שלטי חוצות שיקרינו פרסומות שונות בהתאם למי שעובר מולם.

מבט אל העתיד ביחס להיסטוריית העבר

חוקרים חוזים שבעשור הקרוב תהיה פריחה של התחום עד כדי כך שתתרחש מהפכת הבינה המלאכותית, באופן שישנה את העולם המוכר לנו, ובסדר גודל דומה למהפכה התעשייתית שהתרחשה לפני כמאתיים שנים. מה מצופה? מכוניות אוטונומיות, פסי ייצור הפועלים רק על ידי רובוטים, צמצום משמעותי של הונאות פיננסיות, שיפור עולם הפרסום והשיווק והתאמה אישית מוחלטת, ועוד שינויים שכרגע עוד אי אפשר לצפות את כולם.
לאורך ההיסטוריה התרחשו מהפכות רבות מתחום הטכנולוגיה - אם אפשר ללמוד מהן משהו, זה שאנחנו מחויבים להיערך אליהן בצורה רצינית. מדענים מתריעים כבר עכשיו שבעקבות כניסת הבינה המלאכותית רבים עלולים לאבד את מקום עבודתם, אז אולי כדאי להיערך ולהתחיל ללמוד את התחום הנחשק הזה או מקצועות שיהיו רלוונטיים גם בליווי הבינה המלאכותית.
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה