ביסוס בהנקה – טיפים לתחילת הדרך



בכל אישה טבועה היכולת להניק את תינוקה. יכולת טבעית, ראשונית, בסיסית להעניק לתינוק את כל הדרוש לו כדי להתקיים, לגדול ולהתפתח. יחד עם זאת, היכולת הטבעית והאינסטינקטיבית הזו עשויה לגרום לנשים רבות כאב, תסכול ואף עוגמת נפש.
עבור נשים אשר מעוניינות להניק, הינה כמה טיפים לתחילת הדרך שיעזרו לבסס הנקה שתוכל להיות אפקטיבית ולהימשך כל זמן שתרצו בכך.

קרדיט תמונה: pexels

תנוחה נוחה לאם ולתינוק

הנקה צריכה להרגיש נוח. היא צריכה להתבצע באופן רגוע ונינוח והדרך הטובה ביותר להתחיל בה היא למצוא את התנוחה המתאימה ביותר הן עבור האם והן עבור התינוק.

יש נשים שיעדיפו לשבת כאשר התינוק מעורסל בזרועותיהן, יש נשים שיעדיפו להניק בתנוחת "פוטבול" שבה ראש התינוק מונח מול השד וגופו נמצא לצידה של האם, יש שיעדיפו לעשות זאת בשכיבה, במיוחד מי שחשה כאב עקב תפרים אחרי לידה .

תנוחה נוחה צריכה להיות כזו שבו הגוף נינוח ואין צורך להתאמץ כדי להישאר בתנוחה. ניתן ואף מומלץ להיעזר בכריות כדי ליצור תמיכה מקסימלית לידיים, לראש ולתינוק.

הנקה בלי שעון

משך זמן ההנקה אינו קבוע ולא כדאי להציב שעון כדי למדוד אותו. תינוק יונק מקבל מהפעולה הזו דברים רבים בנוסף למזון ולשתייה בלבד. הוא מוצא נחמה בקרבה, הוא מבצע פעולה שמעייפת אותו, הוא מוצץ את הפטמה לצורך פעולת המציצה ועוד. אם אין תחושה של כאב או אי נוחות, ניתן להשאיר את התינוק לינוק עד שישחרר את השד מעצמו או עד שיירדם.

יחד עם זאת, נשים אשר מעוניינות בכל זאת לתחום את משך ההנקה, יכולות להפסיק לאחר כ-40 דקות, שכן לאחר פרק זמן זה התינוק כבר אינו אוכל כי אם משתמש בפעולת היניקה והמציצה לצרכים אחרים.

בנוסף, במיוחד בחודשים הראשונים, אין לצפות כי התינוק יאכל בשעות קבועות, למשל כל שלוש שעות, אלא בכל פעם שירגיש רעב. משמעות הדבר היא שלעיתים הוא ידרוש ארוחה בכל שעה וחצי עד שעתיים ולעיתים הוא עשוי לפתוח פער גדול של ארבע או חמש שעות.

איך יודעים שההנקה מספקת?

כל אימא שואלת את עצמה שאלה זו כיוון שהשד אינו בקבוק עם שנתות אשר ניתן למדוד באמצעותן את כמות האוכל שהתינוק אכל. עם זאת, ישנן כמה אינדיקציות להנקה טובה ואפקטיבית.

הראשונה היא מספר החיתולים הרטובים – צריכים להיות כשישה חיתולים ספוגי שתן בצבע בהיר ולא כהה מידי, ומספר היציאות של התינוק – כשתיים עד שלוש ביום בצבע צהוב גרגירי.

אינדיקציה חשובה נוספת היא המשקל שלו. לאחר השבוע הראשון שבו צפויה ירידה מסוימת במשקל, על התינוק לעלות במשקל באופן עקבי. שקילה בטיפת חלב תהיה המדד הטוב ביותר לכך שהתינוק מקבל את כל הדרוש לו בהנקה. 

מה עושים עם הכאב?

הנקה עשויה לכאוב לפעמים מסיבות שונות ומגוונות, שאת רובן ניתן לפתור בדרכים פשוטות כגון שינוי מנח ההנקה, שימוש בטכניקות הקלה לכאב, מריחת משחות שונות ואף שימוש במשככי כאבים במקרה הצורך.

אישה אשר תניק תוך כדי הכאב תחווה חוויה לא נעימה, תרגיש חוסר נוחות וחוסר סבלנות, והתחושות הללו גם יעברו לתינוק. אין סיבה להניק עם כאב ולכן ניתן ומומלץ להיעזר ביועצת הנקה, באחות טיפת חלב, בחברה או בבת משפחה מנוסה.

אף על־פי שמדובר בפעולה טבעית שנשים עושות עוד משחר ההיסטוריה, אין זה אומר שנשים אמורות לדעת אותה. העולם המודרני מציע קידמה, טכנולוגיה והתפתחות ופחות חיבור לטבע ולעולם המסורתי הישן שבו נשים טיפלו בילדים ודאגו למשק הבית.

יחד עם זאת, נשים רבות מעוניינות בהנקה ויחפשו את הדרך לעשות זאת נכון.   

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה