בנייה ירוקה ובת קיימא בישראל



בנייה אקולוגית הפכה למושג פופולרי ומבוקש ברחבי העולם, כאשר מדינות רבות וביניהן ישראל, מאמצות גישה זו של בנייה בת קיימא, מזהמת פחות וידידותית יותר לסביבה. כיום, ככל שהביקוש למבנים ידידותיים לסביבה גדל, חשוב להבין מהי משמעות המהפכה ומהם היתרונות שהיא מציעה לעומת בנייה מסורתית.

קרדיט תמונה PEXELS

המונח בנייה ירוקה מתייחס לפרקטיקה של תכנון, בנייה ותפעול של מבנים במטרה למזער את השפעתם השלילית על הסביבה ולשפר את רווחת הדיירים. הדבר כרוך בשימוש בטכנולוגיות חסכוניות באנרגיה, העדפת חומרי בנייה ידידותיים לסביבה ואימוץ עקרונות עיצוב ברי קיימא המתמקדים בהפחתת פסולת ושימור משאבים.

 

יתרונות הבנייה הירוקה

 שיטות בנייה ירוקה מציעות מספר יתרונות, אותם ניתן לקבץ לשלוש קטגוריות עיקריות.

 היתרון הראשון הוא חסכון באנרגיה, שהוא גם היתרון המשמעותי ביותר של הבנייה הירוקה. על ידי שילוב טכנולוגיות חסכוניות באנרגיה כמו פאנלים סולאריים, תאורת LED ודומיהם, אלו המתגוררים במבנה ירוק יגלו שחשבון החשמל מופחת משמעותית. בנוסף, תכונות כגון אוורור טבעי, תאורת יום מעולה ובידוד יעיל עוזרות לווסת את הטמפרטורה בתוך הבית ומפחיתות אף יותר את השימוש באנרגיה.

 מלבד היתרון הנפלא עבור בני האדם, שיטות בנייה ירוקה ממלאות תפקיד מכריע במזעור ההשפעות השליליות על הסביבה. בנייה ברת קיימא כוללת שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, המייצרים הרבה פחות פסולת כבר בתהליך הבנייה. יתר על כן, במבנים רבים ניתן למצוא מערכות איסוף מי גשמים ומאמצים למחזור חומרים ופסולת. אין ספק, על ידי שילוב אמצעים ברי קיימא לאורך כל תהליך הבנייה, ניתן לתרום רבות לשימור משאבי כדור הארץ והסביבה. זו בנייה עם מטרה טובה!

 

שני אלו, מובילים ליתרון משמעותי נוסף, שהוא כמובן איכות החיים שהדיירים נהנים ממנה. על ידי שימוש בחומרים טבעיים אשר נבדקו בקפידה והוכחו כלא מזיקים, מבנים ירוקים מספקים סביבה בריאה יותר, ללא מזהמים ומזיקים. איכות חיים מעולה משמעותה חיסכון כלכלי, שכפי שהוזכר לעיל מדובר בהחלט ביתרון קיים ממנו ניתן ליהנות. יתר על כן, נהוג כיום לשלב צמחים ואלמנטים טבעיים בעיצוב הבניין כדי לתרום לרווחתם הנפשית של הדיירים, וליצור חללים המקדמים רוגע ושלווה.

 

בנייה ירוקה בעיר אשקלון

 ישראל עשתה צעדים משמעותיים באימוץ פרקטיקות בנייה ירוקה. פרויקטים כגון בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב מציגים את היתרונות הנפלאים של בנייה בת קיימא. בנוסף, המדיניות אומצה בערים רבות בישראל, כדוגמת אשקלון אשר כיום, מתקיימים בה פרויקטים רבים של בנייה ירוקה בבנייני מגורים, מסחר וכן אזורים ציבוריים. הנושא עולה על סדר היום באופן שוטף, כאשר הדיון האחרון בנושא על פי האתר של עיריית ירושלים, התקיים כבר בשנת 2022.

 

עידוד בנייה ברת קיימא לקידום איכות חיים מעולה

 איש לא האמין כי בנייה ירוקה תקבל אי פעם את ההערכה הראויה לה, אך אין כל ספק שהיא עתידה להפוך בקרוב מאוד לסטנדרט של ממש. המטרה היא להפוך כמה שיותר מבנים לירוקים ככל האפשר. כבר עכשיו, כאשר לא תמיד יש אפשרות לבנייה ירוקה מלאה, רבים עושים מאמץ ומשלבים אלמנטים ירוקים כגון לוחות סולאריים, הפרדת פסולת ועוד.

 לאור האמור לעיל, אין ספק כי בנייה ברת קמא היא גישה רבת עוצמה ליצירת מרחבים ירוקים יותר, בריאים לבני האדם וידידותיים לסביבה. על ידי הפחתת צריכת האנרגיה, מזעור ההשפעה על הסביבה וקידום בריאות הדיירים, שיטת בנייה זו מציעה יתרונות רבים על פני טכניקות מסורתיות. ככל שהביקוש למבנים ירוקים ממשיך לגדול, אנשים פרטיים, עסקים וקהילות ברחבי העולם, כולל ישראל, מעודדים לאמץ פרקטיקות אלה ולתרום לעתיד בר-קיימא יותר. עבור כדור הארץ ובעיקר, עבור דורות העתיד.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה