בפנים או בחוץ: לצאת עכשיו משוק ההון או דווקא להכנס?



כשהבורסות בירידה משקיעים רבים ממהרים למכור את תיקי ההשקעות, למרות שבתוך כל הירידות ישנן גם חברות שהמשבר מייצר עבורן הזדמנויות צמיחה אדירות. דווקא המשיכות עלולות להגביר את הנזקים לתיק ההשקעות שלכם. היצמדות למטרות ההשקעה ופיזור מירבי יוכלו לעזור לכם לצלוח את המשבר הנוכחי בצורה הטובה ביותר

מגיפת הקורונה הגיעה מהר מאוד גם לשוקי ההון והדביקה את מדדי המניות ברחבי העולם. זאת לאחר שהתברר כי דרך ההתמודדות העיקרית עם הנגיף היא שמירה על ריחוק חברתי וריתוק אוכלוסיות שלמות לבתיהם, כך שחברות וכלכלות שלמות מתקשות להמשיך ולתפקד. כמעט לכולנו תיקי השקעות הכוללים מניות, אגרות חוב וכלי השקעה אחרים בבורסות בישראל ומעבר לים. בין אם אלה תיקי השקעות המנוהלים עבורנו כמו בקרן הפנסיה או בקרן ההשתלמות, ובין אם אלה תיקי השקעות שאנחנו מנהלים בעצמנו, ההשקעה בבורסה מהווה, במרבית המקרים, מרכיב מהותי מהתיק. בתקופות של תנודתיות גבוהה בשוק ההון, החשש מהפסדים גורם לרבים לצאת מההשקעה בשוק. אך האם זו ההחלטה הנכונה?

שאטרסטוק

סבלנות, המטוטלת של שוק ההון נוטה למעלה בטווח הארוך

רבים השוו את הירידות הנוכחיות בבורסה למשברים הקודמים של שנת 2008, של ראשית שנות ה-2000, ואפילו של תקופת השפל הגדול שבין מלחמות העולם במאה הקודמת. ניתוחים רבים כבר נעשו ועוד יעשו בשבועות ובחודשים הבאים על משך הירידות, החדות שלהן, והסימנים שהיו או לא היו מבעוד מועד. אך מה שמראים כבר כעת המחקרים שנעשו עד כה, הוא, שבטווח הארוך שוק ההון ממשיך לעלות והוא מציע את ההשקעה המשתלמת ביותר ביחס לאפיקי השקעה אחרים, כמו נדל״ן למשל. דווקא הפאניקה של משקיעים רבים והנטייה למשוך את הכסף כאשר מסכי הבורסה אדומים, היא שמעמיקה את המשבר ופוגעת בערך ניירות הערך של המשקיעים כולם.

במקום לתזמן את השוק בדקו שהתיק מפוזר

תקופה של תנודתיות בשוק ולחץ של המשקיעים מייצרים תמיד את 15 דקות התהילה של גורואי השקעות למיניהם, כשכלי התקשורת מחפשים מומחים נחרצים להיתלות בהם. אך כבר אמרו חז״ל שהנבואה ניתנה רק לשוטים. מומחים אמיתיים לשוק ההון יודעים להסביר לציבור שעם כל הרצון לתת מתכון בטוח להצלחה, איש אינו יכול לדעת בדיוק מתי ייפסקו הירידות ויתחילו העליות המשמעותיות. גם אנשי המקצוע העוקבים אחר ההתפתחויות הרבות בשוק מסביב לשעון, יוכלו לזהות את העליות הגדולות רק בדיעבד. אם אתם לא זקוקים לכסף או לחלקו בטווח הזמן המיידי, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כרגע, להמלצתנו – הוא לא לעשות דבר. וכן, זה קשה מאוד.

ברגע שתמשכו את הכסף, אתם למעשה תקבעו את ההפסדים לפי ערך התיק במועד המשיכה. מאחר שהסיכוי להצליח להיכנס חזרה להשקעה בתזמון המושלם כמעט שלא קיים, סביר להניח שתפסידו פעמיים: פעם אחת בעת קיבוע ההפסדים במשיכה, ופעם שניה בכניסה המאוחרת לשוק, לאחר העליות המשמעותיות שככל הנראה יגיעו במוקדם או במאוחר.

במקום לנסות לתזמן את השוק, אם אתם מנהלים את תיק ההשקעות בעצמכם, תוכלו לבחון האם התיק שלכם כולל פיזור רחב של אפיקי השקעה מסוגים שונים, ברמות סיכון שונות, לטווחי זמן שונים, ובחברות הפועלות בסקטורים ובאזורים גיאוגרפיים שונים. השקעה מפוזרת ככל שניתן תעזור לכם לגדר חלק מההפסדים בתיק לעת עתה ולהקטין את הסיכון בהשקעה לאורך זמן.

שאטרסטוק

כל משבר הוא הזדמנות: האם כדאי להשקיע עכשיו?

מעבר לשימור התיק הקיים ובדיקה שהוא מפוזר מספיק, כדאי לזכור שגם כאשר מרבית המניות יורדות וחברות רבות מתקשות להמשיך ולהשיג הכנסות ברמה שציפו לה, ישנן חברות שדווקא צומחות מתוך המשבר הנוכחי. לפעמים קשה לזכור ששוק ההון אינו פועל באופן אקראי והוא מבוסס על היכולת של חברות וממשלות להשיג צמיחה כלכלית ממשית. בתקופה כזו, אנחנו אמנם מצמצמים חלק משמעותי מהקניות ומהפעילות שלנו ולכן חברות רבות נפגעות וערכן בשוק ההון יורד, אך ישנן חברות שדווקא כעת נהנות מצמיחה חסרת תקדים, החל מחברות ציוד רפואי וחברות סייבר ועד שירותי משלוחים או תקשורת. למשקיעים חסרי ניסיון לא מומלץ להתחיל להשקיע דווקא בתקופות של אי וודאות , אך מנהלי השקעות מקצועיים עסוקים באיתור הזדמנויות השקעה גם בהתאם למצב השוק בעיתות כאלה ולצרכי לקוחותיהם.

כאשר אנחנו רואים את הירידות בשוק ואת פירוט מצב התיק שלנו, חשוב לחזור ולהיזכר מה בעצם היתה המטרה שהצבנו לתיק ההשקעות שלנו. ככל שלוחות הזמנים שהקצבנו למטרה שהגדרנו ארוכים יותר, כך הסיכוי ששוק ההון יחזור לעלות עד אז גבוה יותר. בינתיים, נסו לנשום עמוק, להציב לפניכם כאמור את המטרות שלכם, להתייעץ עם איש מקצוע במידת הצורך ולהימנע מבדיקה תכופה מדי של תיק ההשקעות בתקופה כזו, אשר עשויה להעלות את מפלס הסטרס שלנו ולהביא ללחץ מיותר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה