גורמים, טיפול בפקקת הוורידים ועוד



הורידים שלנו הם כלי דם האחראיים על הובלת דם אל הלב; בגוף קיימים ורידים שטחיים הקרובים אל פני העור, וכן וורידים עמוקים יותר שעוברים בין השרירים. טיפול בפקקת הוורידים מסתבר כאחד הטיפולים השכיחים בישראל, שכן מדובר בבעיה רפואית שלא מעט סובלים ממנה! מדובר במצב שבו נוצר קריש דם בווריד עמוק אחד או יותר (בדרך כלל בוורידי הרגליים).

קרדיט תמונה FREEPIK

הפקקת גורמת לכאבי רגליים או נפיחות, לעתים אדמומיות ואף חום מקומי. חשוב לדעת שהפקקת עלולה להתקיים גם ללא תסמינים כלל. הבעיה מתחילה כשאין מודעות לסיטואציה, וללא טיפול מתאים הפקקת עלולה להתפתח למצב מסכן חיים, כשקריש הדם מתנתק מכלי הדם וזורם יחד אתו אל הלב ומשם לריאות. זהו מצב חירום בשם תסחיף ריאתי שעלול לגרום לקשיים בנשימה, לחץ דם ריאתי גבוה, מוות פתאומי ועוד.

טיפול בפקקת הוורידים – מהם גורמי הסיכון?

לפני שנעסוק בדרכי טיפול בפקקת הוורידים כדאי להכיר את גורמי הסיכון העיקריים שמובילים למצב:

  • ניתוחים – בעיקר ניתוחים בפלג הגוף התחתון, גורמים לדפנות הווריד לעתים להיפגע וכך נוצר קריש דם. למשל במסגרת ניתוח אגן, ברך וירך.
  • חוסר תנועה – כשאדם פעיל, תזוזת השרירים בגוף מסייעת להזרים דם בוורידים העמוקים. אם האדם מרותק למיטה או נמצא בחוסר תנועה למשך זמן רב (לאחר ניתוח לדוגמה או לאחר תאונה), זרימת הדם תהיה איטית הרבה יותר, מה שעלול להעלות את הסיכוי להיווצרות קרישי דם.
  • מחלות – ישנם מצבי תחלואה כדוגמת דליות ברגליים, מחלות לב ומחלות זיהומיות, שמעלות את הסיכוי לפקקת וורידים. הסיבה לכך היא זרימה איטית של האדם וחוסר התנועה בשל שכיבה ממושכת במיטה.
  • חבלות – פגיעות קשות בשרירים או שברים, הם כנראה הגורמים השכיחים ביותר לפגיעה בוורידים בגוף. פציעה שכזו עלולה לחסום את הוורידים או להצר אותם, כך שהדם נקרש בקלות ובמהירות רבות יותר.
  • היסטוריה של פקקות וורידים – אדם שסבל בעבר מפקקת וורידים, נכנס לקבוצת סיכון לאירוע נוסף. הסיכון יגבר כתוצאה מפגיעה אחרת בוורידים בעבר או בעיות גנטיות הקשורות בקרישיות יתר.
  • עישון – חשוב לציין שעדיין אין מספיק מחקרים בנושא, אך כפי שאנחנו כבר יודעים לעישון יש השפעה שלילית על כל אספקט בחיינו. כך, נראה שעישון גם הוא מעלה את הסיכון לפיתוח פקקת וורידים, בעיקר כשמדובר על הרגלי עישון כבדים – למעלה מחפיסה אחת ליום.
  • עודף משקל גבוה – אדם הסובל מעודף משמעותי במשקל מעלה את הסיכון לפתח פקקת וורידים, בעיקר כשעולה הסיכוי לסיכון משולב. למה הכוונה? יש יותר סיכוי שאדם הסובל מעודף משקל יפתח פקקת וורידים לאחר ניתוח מאשר אדם שאינו סובל מעודף משקל, שעבר את אותו ניתוח.
  • טיסות ארוכות – לא תאמינו, אבל גם טיסות או נסיעות ארוכות מידי הדורשות לישיבה ממושכת במקום מוגבל, מעלות את הסיכוי ליצירת קרישי דם ופקקת וורידית. אנחנו לא אומרים לא לטוס יותר או לא לצאת לנסיעות ארוכות, פשוט לא לשכוח לעמוד מידי פעם, להתמתח ולהניע את השרירים.

וכעת, לטיפול!

טיפול בפקקת הוורידים ייקבע בהתאם למיקום קריש הדם וגורמי הסיכון שהשפיעו כנראה על הופעתה. למשל, גרב אלסטית תמנע הצטברות דם בוורידים, נוגדי קרישה כתרופה יוכלו להינתן בהזרקה או בבליעה, למנוע כך את התפשטות הקריש. אם אין באפשרות החולה ליטול נוגדי קרישה, ניתן לפנות לאופציית המסנן; דרך ווריד גדול בבטן בשם הנבוב התחתון, מחדירים מסנן שמסייע למנוע את התסחיף הריאתי.

אין ספק שמדובר במצב ביש, בעיקר בשל העובדה שלעתים פשוט אין דרך לדעת שמתפתחת בעיה רפואית שכזו בגוף. ההמלצה היא לפנות אל טיפול בפקקת הוורידים בהקדם, ברגע שעולה החשד הקטן ביותר – כאבים ברגליים, נפיחות, אדמומיות וחום מקומי. היו עירניים גם לגורמים שעלולים להביא לכך!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה