גורמים לדיכאון לאחר לידה



תופעה קיימת שבאופן מעציב לא מדברים עליה יותר מידי, היא דיכאון לאחר לידה שתוקפת לא מעט נשים שחלמו על הרגע שבו יהפכו לאמהות, ומוצאות את עצמן חסרות אונים אל מול סיטואציה חדשה; אשמות, לא יוצלחות, שאינן עומדות בציפיות או מוכנות לזה באמת, ועוד. אם את קוראת מילים אלו ואת חושדת שמשהו לא כשורה אצלך – נשמי עמוק, את חייבת לדעת שאינך לבד, ושההרגשה נורמלית. הריון ולידה הם תהליכים מדהימים שעם זאת, מביאים עמם לא מעט קושי וסימני שאלה.

קרדיט תמונה PIXABAY

מהם התסמינים של דיכאון לאחר לידה וממה הם נגרמים?

נשים שחוות דיכאון לאחר לידה העידו על עצב מתמשך, חרדה ועצבות, חוסר ערך, עייפות, התפרצויות בכי או כעס לעתים דחופות ובחוסר הצדקה, אבדן עניין, אי שקט, חוסר עניין בזוגיות, שינויים בתיאבון, מחשבות אובדניות ועוד. התחושות הללו נובעות מכמה מקורות עיקריים:

  • פערים בין הציפיות למציאות – בישראל, מקדשים באופן כמעט מוחלט את נושא הבאת הילדים לעולם. כל אישה שומעת כמה וכמה פעמים בחייה עד כמה החיבור בינה ובין התינוק החדש יהיה מיידי, איזו חוויה מדהימה זו תהיה להפוך לאמא וכמה החיים שלה עומדים להשתנות. ובכן, בלא מעט מקרים רק האחרון מדויק. לא תמיד החיבור הוא מיידי, ישנן נשים שחוות טראומה של ממש מהלידה ולא מסוגלות להתמודד עם התינוק החדש בימיו הראשונים. הפער הזה בין הציפיות למציאות, יוצר רגשות אשמה שקשה להתעלם מהם.
  • חוויות ילדות – ישנה משמעות לחוויות שהאישה חוותה כילדה; מערכת היחסים עם ההורים, חוויות שעברה מחוץ לבית כילדה וכעת חרדה שגם התינוק יחווה אותן כשיגדל חלילה. הצורך להגן ולשמור יוצר חרדה של ממש ותחושת אי מסוגלות להיות שם בכל זמן.
  • סטנדרטים גבוהים – אף אחת לא באמת מוכנה להיות אמא; לא משנה כמה ספרים תקראי או כמה סיפורים יספרו לך, ברגע שהתינוק החדש מגיע הכל משתנה. הקולות ששמעת יהיו קווים מנחים, אין בכך ספק, אבל בפועל עלולות להתרחש סיטואציות שונות לחלוטין ממה שדמיינת. שחררי את עצמך, זכרי שעשית כל מה שאת יכולה כדי להגיע מוכנה לרגע הזה.
  • היעדר תמיכה או תמיכת יתר – הסביבה חייבת להיות קשובה ומכילה לדרישות האם; להיות שם כשצריך, ולשחרר בפעמים אחרות. היעדר תמיכה או תמיכת יתר עלולים להציף רגשות שליליים וליצור דיכאון לאחר לידה שכן האם מרגישה מיותרת מידי במצב של מעורבות יתר, או בודדה במצב ההפוך.

להבין שאת לא לבד

דיכאון לאחר לידה כעת ברור לך, הוא תופעה נרחבת. במידה והינך מזדהה עם אחד מהנ"ל, יש לפנות במהירות לטיפול נפשי שיסייע לך להתגבר על החרדות והחששות, למצוא את מקומך בעולם כאמא טרייה וללמוד שכמו כל דבר בחיים, גם ההורות היא תהליך קסום המלווה עליות ולעתים גם ירידות. זו תקופה מאתגרת ומהנה ומתנה נפלאה שהחלטת לתת לעצמך, את גיבורה!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה