גירושין וחלוקת רכוש: כיצד להבטיח הסדר הוגן



גירושין הם אף פעם לא תהליך קל, אבל ההבנה כיצד יחולק רכושכם יכולה לעזור להקל על חלק מהאתגרים שממתינים לכם בהליך הגירושין וכן, על חוסר הוודאות האופיינית בתקופה זו.
מדריך מקיף זה מתעמק בנבכי חלוקת הרכוש, החל מהבחנה בין רכוש משותף לרכוש נפרד וכלה בהבטחת חלוקה הוגנת של כלל הנכסים. כמו כן, ניגע בחשיבותם של הסכמי ממון להגנה על האינטרסים שלכם ונבין כיצד הליך הגישור יכול להקל על הסדרים ידידותיים, תוך שפיכת אור על השלכות המס בחלוקת הרכוש. צאו איתנו למסע זה ואנחנו נעזור לכם לנווט במורכבויות השונות בחלוקת הרכוש במהלך הגירושין, ונוודא שאתם מצוידים בכלים המתאימים לקבלת החלטות מושכלות בדרך להסדר הוגן.

רכוש משותף לעומת רכוש נפרד

כאשר נכנסים לענייני חלוקת רכוש בהליך הגירושין, הבנת ההבדל בין רכוש משותף לרכוש נפרד היא קריטית ומשמעותית. באופן כללי, רכוש משותף מתייחס לכלל הנכסים שנרכשו על ידי בני הזוג במהלך הנישואין, בעוד שרכוש נפרד כולל את אותם הנכסים שהיו בבעלות כל אחד מבני הזוג, לפני הנישואין או הושגו במהלך הנישואין באמצעות ירושה או מתנות או כאלה שהוחרגו באמצעות הסכם ממון.

כאשר מדובר בחלוקת נכסים בגירושין, רכוש נפרד בדרך כלל לא יהיה כפוף לחלוקה ויישאר בחזקתו ובעלותו של הבעלים המקורי. זאת משום שחלוקת הרכוש המשותף נקבעת תוך התחשבות במועד הנישואין כנקודת המוצא דבר המאפשר וודאות בחלוקת הרכוש. עם זאת, קשיים עלולים להתעורר כאשר רכוש נפרד ורכוש משותף מתערבבים ("ערבוב נכסים"), מה שקורה כאשר בני הזוג לא שומרים על ההפרדה הרכושית, ומשתמשים בכלל הנכסים כמקשה אחת, עד שהנכסים מאבדים את  זהות הבעלים. דוגמאות לערבוב נכסים כוללות שימוש בכספים נפרדים לפירעון משכנתא משותפת או הפקדת ירושה בחשבון בנק משותף וכיו"ב.

במקרים אלה, וכדי לקבוע את זהות בעל הנכס, יש  להתחקות אחר מקורם ושרשורם של הנכסים שהתערבבו, דבר שלרוב מתבצע על ידי מומחים בתחום במקרה של בלבול או כדי למנוע מחלוקות, מפכי נפש ומאבקים משפטיים מיותרים, חשוב לקבל ייעוץ ובמקרה הצורך להיות מיוצג רק בעורך דין אשר מתמחה בתחום חלוקת רכוש.

חלוקת רכוש שווה

חוק יחסי ממון, התשל"ג-1973, המסדיר את דיני חלוקת רכוש בין בני זוג בישראל קובע, כי בעת גירושין תיערך בין בני הזוג חלוקת רכוש שווה של כלל נכסיהם המשותפים ("הסדר איזון משאבים"). בעצם, לוקחים את כל הרכוש המשותף של בני הזוג במועד הקרע ומחלקים אותו פיזית לחלופין, מחלקים את שוויו שווה בשווה.

יואר כי, החוק מחריג כמה סוגי רכוש מהסדר איזון המשאבים כמו קצבת נכות שמשולמת לאחד מבני הזוג, קצבת זקנה ואלמנות, רכוש שהיה לאחד מבני הזוג לפני הנישואין או שקיבל אותו בירושה או במתנה במהלך חיי הנישואין או כפי שיפורט בהמשך, רכוש שהוחרג על ידי בני הזוג במסגרת הסכם ממון.

שיקול דעת שיפוטי

סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון בין בני זוג מעניק לבית המשפט את הסמכות לחרוג מהסדר איזון המשאבים. במידה ובית המשפט ימצא לנכון, בנסיבות מיוחדות, לחרוג מהסדר איזון המשאבים, יהיה עליו לקחת בחשבון את ההכנסות העתידיות של בני הזוג וכן את יכולת ההשתכרות של כל אחד מהם.

כדי להימנע מחוסר וודאות בשיקול הדעת השיפוטי ובקביעות לא רצוניות בסכסוכי רכוש, מומלץ להגיע להסדר מחוץ לערכאה משפטית, ואף להיעזר בחלופות כמו הליך גישור, שיפורט בהמשך. 

קרדיט יח"צ

הסכמי ממון

הסכמי ממון הם כלים חיוניים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על חלוקת הרכוש במהלך גירושין. הסכמי ממון מאפשרים לזוגות לקבוע הגנות על רכושם הנפרד ולקבוע קווים מנחים לחלוקת הרכוש המשותף במקרה של גירושין. בכך, הסכמי ממון יכולים לסייע בצמצום סכסוכים ולייעל את תהליך חלוקת הרכוש.

כדי להגיע להסכם ממון שיהיה מקובל על שני בני הזוג, יש לנהל משא ומתן מעמיק וצופה פני עתיד על כלל הנושאים הרכושיים לרבות על נכסים פיננסים וחובות.  חשוב לדעת כי יש נושאים שלרוב לא יקבלו מענה במסגרת הסכם הממון דומת ענייני החזקת ילדים ומזונותיהם.

כדי להבטיח את הגינותו, חוקיותו ואכיפתו של הסכם הממון, מומלץ שכל צד יהיה מיוצג על ידי עורך דין מטעמו. עם זאת, הסכמי ממון לא תמיד עשויים להיחשב תקפים על ידי בית המשפט. גורמים כגון כפייה, מצג שווא או הונאה יכולים להפוך אותם לבלתי ניתנים לאכיפה.

לסיכום, הסכם ממון זהו כלי משפטי אשר נועד להגן על הרכוש הנפרד ולקבוע קווים מנחים לחלוקת הרכוש המשותף בעת גירושין.. על ידי חתימה על הסכם מנוסח ומפורט היטב, זוגות יכולים להפחית סכסוכים ומאבקים משפטיים, מה שהופך את תהליך הגירושין לחלק יותר והוגן יותר.

הליך גישור והשלכות מס

כאשר מתמודדים עם גירושין וחלוקת רכוש, זוגות עשויים לבחור בהליך הגישור כחלופה בת קיימא להתדיינות המסורתית. גישור הוא הליך של יישוב סכסוכים מחוץ לערכאה משפטית, המערב צד שלישי, ניטרלי, המכונה מגשר, המאפשר דיונים ומשא ומתן בין הצדדים במטרה להגיע לפתרון הסכסוך, בדרך של הידברות פעילה

לגישור מספר יתרונות, כולל עלויות רגשיות וכספיות מופחתות להבדיל ממאבקים משפטיים. יתר על כן, התהליך הוא בדרך כלל מהיר יותר ונגיש יותר.. עם זאת, גישור עשוי שלא להתאים לכל המצבים, במיוחד במקרים בהם קיים חוסר איזון כוחות משמעותי בין בני הזוג או כאשר התרחשה אלימות במשפחה.

השלכות מס

העברת נכסים ורכוש, שלא תוכננה היטב במהלך הליך הגירושין, יכולה לגרור חיובי מס על שני הצדדים. בישראל, העברת נכסים, אגב גירושין,  לרוב תהיה פטורה ממס, אם  היא מתבצעת על פי הסכם גירושין או פסק דין . עם זאת, חריגים מסוימים עשויים לחול אם אחד הצדדים מתכוון למכור את הנכסים זמן קצר לאחר הגירושין. כדי להבטיח מזעור חבויות מס לשני הצדדים, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי של יועץ מס או עורך דין המתמחה בתחום.

לסיכום, הבנת ההבדלים בין רכוש משותף לנפרד, עקרונות חלוקה שוויונית, הסכמי ממון וחלופות לניהול הךיך משפטי כמו הליך הגישור מסייעים לזוגות לנווט בין המורכבויות השונות של חלוקת רכוש במהלך גירושין. מודעות להשלכות המס מבטיחה הסדר מושכל, הוגן ויציב כלכלית לשני הצדדים.

מדריך זה נכתב בסיוע משרד עורכי הדין שניידר אלכסנדרובסקי - המתמחה במתן שירותים משפטיים בתחום דיני המשפחה על כל רבדיו: גירושין וכל ההליכים הכרוכים בו לרבות מזונות ילדים, מזונות אישה, כתובה, זמני שהות ומשמורת ילדים, חלוקת רכוש, ניכור הורי ועוד..

לייעוץ נוסף מוזמנים לפנות אלינו בטלפון: 08-6551546 או באתר המשרד

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה