גניבות רכב בעידן הקורונה



האם הקורונה תוציא גם את גנבי הרכבים לחל"ת? ככל הנראה, פני הדברים דווקא שונים. האתגרים של עולם הרכב עלולים להביא להגברת הפשיעה בתחום

shutterstock

בימים כתיקונם ישנן שכבות הגנה שונות המקיפות את הרכב: מערכות בטיחות מגבירות את הסיכוי להימנע מתאונה ולהקטין את נזקיה במידה ותתרחש, מערכות מיגון מקטינות את הסיכוי לגניבת הרכב, איתורן יכול להגביר את הסיכוי למציאת הרכב במקרה ונגנב ופוליסת ביטוח רכב מקיף היא שכבת הגנה נוספת שבה אנו מבטיחים שאפילו עם מערכות המיגון והאיתור לא עבדו – עדיין נגן על ההשקעה שהשקענו ברכב. בעידן הקורונה רכבים רבים עומדים מושבתים בחניה הביתית ויש מי שחושב שאולי ניתן לחסוך דווקא שם ולוותר על הביטוח. לדעת יו"ר איגוד המוסכים וסמנכ"ל בחברת איתורן – מחשבה זו כנראה שגויה והסיכון בעידן זה לגניבת רכבים דווקא עולה.

החוליה הראשונה בשרשרת

ענף הרכב חווה בשנים האחרונות אתגרים משמעותיים. במזרח הרחוק ובאירופה, ערים רבות הגבילו תנועה במרכזי הערים לרכבי בנזין וסולר ויש עידוד מעבר לרכבים חשמליים והיברידיים. החוקים והתקנות לצד הביקוש העולה לרכבים ירוקים גרר לחץ על חברות הרכבים להקים קווי ייצור חדשים עם טכנולוגיה חדשה שהיא עדיין בשלבי התפתחות, כניסת שחקנים חדשים דוגמת טסלה וגמגום חברות ותיקות שאיחרו להיכנס למרוץ הרכבים החשמליים.

הקורונה הגיעה לחברות הרכבים בהפתעה, כמו לכולם, והכתה מכה קשה את הענף. מפעלי רכב רבים נותרו סגורים שבועות וחודשים ועובדים רבים פוטרו. אמנם, לאחר שהמצב יתייצב והסערה תעבור המפעלים יחזרו לעבוד אולם קיימת אי ודאות רבה לגבי העתיד: האם המפעלים כולם יחזרו לעבודה ומתי? האם היקף העבודה יחזור לקדמותו? כבר היום מפעלים רבים הודיעו על הפסקת ייצור במפעלים וצמצום הפעילות, ולא רק בסין, קוריאה ויפן אלא גם באיטליה, ספרד, גרמניה וארה"ב – מהארצות בעלות הפגיעה הרחבה ביותר מהמגפה. מלבד הדאגה לבריאות העובדים, גם קשיים לוגיסטיים של שינוע ואספקה למפעלי הייצור עוצרים את קווי הייצור. גם המפעלים שחזרו לייצר לא שמים את ישראל בראש מעייניהם ומתחילים למלא מחסור שנוצר בשווקים גדולים יותר קודם.

המשבר שחווה ענף הרכב העולמי הוא רק החוליה הראשונה בשרשרת שאת אותותיה ניתן כבר להרגיש גם בארץ. השבתת המפעלים וקווי השינוע הלוגיסטיים הביאה לירידה בזמינות החלפים גם לרכבים קיימים. היבואנים אמנם מחזיקים במלאי חלפים שאמור להספיק לחודשיים שלושה אולם כבר עכשיו קיימת התייקרות החלפים ב 5%-10%, התייקרות שעלולה להמשיך ככל שמלאי החלפים אוזל ומפעלי הרכבים עדיין לא חזרו לפעילות מלאה.

אתגר לאחד הוא הזדמנות עבור האחר

ככל שמלאי החלפים הלגיטימיים לרכבים שכבר קיימים על הכביש הולך ומתדלדל, כך עולה הביקוש לחלפים מפוקפקים יותר, כאלו שמקורם במשחטות רכבים גנובים. שחר שרצקי, סמנכ"ל בחב' איתוראן מעריך כי "המיתון במשק כתוצאה ממשבר הקורונה יביא לגל גניבות גדול של כלי רכב. הערכה שלנו שהיקף גניבות הרכב בחודשים הקרובים יהיה בשווי של למעלה מ-500 מיליון ₪". כבר היום, על פי נתונים בחברה, היקף גניבות הרכב עלה בכ-3% למרות הסגר.

להערכה זו שותף גם רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל. לדבריו, "ההערכה שלנו היא כי לתוך הוואקום של המחסור בחלקי מרכב, כגון פגושים, דלתות וכו', ייכנסו גנבי הרכב". הוא מעריך כי "אם אכן יתפתח כאן מחסור, המוטיבציה של הגנבים עולה".

לא רק החלפים, גם המוסכים

לאור הירידה החדה בתנועת הרכבים על הכבישים לצד אי ודאות כלכלית והוצאת עובדים רבים לחל"ת מובילה למציאות קשה עבור המוסכים וגם עבור חברות הליסינג. רכבי עובדים רבים הוחזרו לחברות ועסקאות ליסינג רבות בוטלו. הצפי הוא שכ-20% מאלו שיצאו לחל"ת לא ישובו לעבודה, ואי הודאות הכלכלית גורמת ללקוחות רבים להתנהל בזהירות ולהימנע מכניסה להוצאות גדולות או דרישה להחזרים חודשיים. עשרות אלפי הרכבים שיעלו אבק במחסני חברות הליסינג גורעות מפעילות המוסכים שכמעט ושבקה חיים בתקופה הנוכחית. מוסכים שאינם בהסדר עם חברות הובלה של מזון ותרופות או הסכמים עם המשטרה והצבא נמצאים בבעיה. לדברי רונן לוי "מי שלא ייטול הלוואה ויצליח להתגלגל - לא ישרוד.”

 

פחות חלפים ופחות מוסכים יעלו את הביקוש, והמחיר, למי שיצליח לספק את הדרישה לחלפים כאשר היקף התנועה יעלה. ומי יחגוג על ההזדמנות? הגנבים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה