דבורי חדרי-חביב – פסיכותרפיסטית מומחית בטיפול DBT



לפני כארבעים שנה, גילתה הפסיכולוגית מרשה לינהן, כי ישנם אנשים שסובלים מהפרעת אישיות גבולית והטיפול הפסיכולוגי והפסיכותרפי הקלאסי אינם מעניקים להם מענה מספק. את הפתרון לכך מצאה לינהן בשילוב מרתק של אלמנטים פילוסופיים, עקרונות בודהיסטים וזיהוי צורך במענה רגשי זמין. היום, הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי, שמכונה DBT מסייע לסובלים משפע של אתגרים נפשיים כמו דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות חרדה, התמכרות, טראומה ועוד. דבורי חדרי-חביב מטפלת מומחית בשיטה וגם מלמדת אותה ומדריכה מטפלים שמעוניינים להוסיף את ה-DBT לסל הכלים שלהם.

קרדיט לתמונות PIXABAY

מה זה דיאלקטיקה

דיאלקטיקה היא גישה פילוסופית שניסח במאה ה-18 הפילוסוף פרידריך הגל. על פי הפילוסופיה של הגל, למציאות יש שלושה מאפיינים מרכזיים. המאפיין הראשון הוא קיומם של ניגודים במציאות, המאפיין השני קובע שהעולם נמצא בתהליך מתמיד של שינוי – הזמן חולף, העונות משתנות, אנשים נולדים, מתבגרים ומתים ולמעשה, הכל זמני. המאפיין האחרון שתיאר הגל הוא ההשפעה של אלמנטים בעולם זה על זה – כלומר, אנחנו מושפעים ומשפיעים על העולם כל הזמן. טיפול דיאלקטי התנהגותי מתייחס אל הדיאלקטיקה גם בהגדרה של הפרעת אישיות גבולית, שאת מקורה הוא רואה בקיום מקביל של ילד בעל תגובתיות רגשית לא רגילה ושל הורה שאינו מעניק לילד את התיקוף הרגשי לו הוא זקוק כדי לאשר את הלגיטימיות של התגובה הרגשית.

שלושת החלקים של טיפול DBT

בטיפול DBT משתלבים מוקדי טיפול שונים שמשלימים זה את זה: לצד טיפול פסיכותרפי קלאסי, נערכים מפגשים קבוצתיים שמטרתם רכישת מיומנויות חברתיות ובנוסף, כולל הטיפול הדיאלקטי אימון טלפוני וזמינות רבה של המטפל. הטיפול הפסיכותרפי הקלאסי הוא המקום בו מתמודד המטופל, בליווי צמוד, עם מצוקות, משברים ואתגרים בחיי היום-יום ובמקביל, מתרחשת עבודה למניעה של התנהגויות מזיקות, למטופל וכן לתהליך הטיפולי. המפגשים הקבוצתיים עוסקים בעיקר בהקניית כישורי התנהגות משמעותיים. מוקד הטיפול הנוסף הוא זמינות של המטפל למטופל גם בין הפגישות, נוהג שאינו נפוץ במערכות יחסים טיפוליות אבל הופך לבעל חשיבות רבה כאשר מדובר במטופל שחווה סערות רגשיות ונוטה להתנהגות אימפולסיבית ולפגיעה עצמית. זמינותו של המטפל יכולה להיות רובד מכריע בתהליך הטיפולי וביצירת קשר בין המטפל למטופל.

כישורים לחיים

ארבע קבוצות של כישורי חיים ושל מיומנויות התנהגות מוקנות למטופלים, במהלך הטיפול. הכישורים בקבוצה הראשונה עוסקים בעיקר בבחינה ובמתן תשומת לב למצב הרגשי האישי, ברגע נתון, במטרה לייצר מודעות לעצמי ולסביבה.

בקבוצה השנייה נמצאים כישורי התמודדות עם מצבים ורגשות בלתי נעימים ולא קלים, במטרה למצוא תחליף להתנהגות שמאופיינת בניתוק קשרים בתגובה למצבים מאתגרים.

הקבוצה השלישית של הכישורים עוסקת בוויסות רגשי עצמאי וכוללת מגוון של טכניקות לזיהוי רגשות בעיתיים ופיתוח שיטות התמודדות עם המצב.

הקבוצה הרביעית והאחרונה היא כישורי התמודדות עם מצב של מצוקה – כלומר לאחר שלמדו לזהות את המצב הרגשי, להתמודד איתו ולהגיב באופן מותאם – כאן לומדים המטופלים כיצד לייצר הרגעה, הרפיה ושיפור רגשי, באמצעים התנהגותיים.

המורה של המטפלים

טיפול DBT, כלומר טיפול דיאלקטי התנהגותי, הוא כלי רב כוח במערכת יחסים טיפולית. הטיפול הדיאלקטי, שנוסח לטיפול בסובלים מהפרעת אישיות גבולית, נחשב היום כיעיל עבור טיפול בחרדות, עבור טיפול בחרדות נפשיות, פסיכותרפיה ממוקדמת טראומה ועוד. לבד מטיפול בשיטה, ברמה גבוהה ומתוך ניסיון רב ומומחיות, דבורי חדרי-חביב עוסקת גם בתחום לימודי DBT  – היא מכשירה מטפלים והורים לטיפול או לשימוש בטיפול דיאלקטי התנהגותי. קורס DBT להורים מיועד ללימוד מיומנויות חשובות שנובעות מעולם הטיפול הדיאלקטי התנהגותי, ומלווה גם בהדרכות פרטניות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה