דברים שכדאי לדעת לפני שקונים בית בעזרת משכנתא



הרבה לא מודעים לזה, אבל יש הרבה מעבר השגת הון ראשוני שאותו תצטרכו לשלם למכור בעת קניית הדירה/נכס (יש כאלו שקונים לא רק דירה למגורים אלא גם וילה למגורים, קוטג', נכס להשקעה ועוד).

pixabay

אז אחד הדברים הכי חשובים למשל לבדוק כאשר אתם עושים משכנתא עבור דירה חדשה מקבלן היא שיש לה היתר בנייה ואת כל התוכניות של הקבלן על הדירה. זאת אתם יכולים לבדוק בלינק בדיקת היתר בנייה ובדיקת קבלן לפי משרד הממשלה.

 

אל תקנו דירה אם אין לה היתר מתאים מהממשלה וגם אל תיכנסו לעסקים עם קבלן לא מורשה. קבלו ממנו מספר רישיון כך שתוכלו לבדוק באתר משרד הממשלה שהוא תקין ויש לו אישורים לבנייה בארץ ישראל (הקטנה).

 

אל תזלזלו בתהליך כי הרבה לא בדקו והגיעו למצב שהם לא קיבלו את הדירה שלהם כמו שצריך, וגם יש כאלו שלא קיבלו בכלל את הדירה. תעשו את הדברים בצורה מסודרת שמונעת ממכם סיכונים מיותרים.

 

דבר שני שיש לבדוק הוא כמובן שיש שיש לכם את הכסף המתאים לקנות את הנכס. אנשים חושבים שהם יכולים לקנות את הנכס שהם רוצים בלי שום בעיה וזאת ע"י עשיית משכנתא ענקית לכל החיים שתחליף את השכר דירה שלהם ושלום על ישראל.

 

הם טועים. והם שנות אור רחוקים ממה שהם יכולים להשיג מהמציאות. קל להגיד שאפשר לקחת משכנתא גדולה ונחזיר עם השנים אבל קשה לביצוע.

 

מה גם, ששוק המשכנתאות משתנה כל הזמן וריבית של היום היא לא ריבית של עוד חודש ובטוח לא הריבית שבעוד כמה שנים (אלא אם לקחתם הכל בריבית קבועה לא צמודה שזה בפני עצמו צעד לא נכון ברוב המקרים).

 

לא הגיוני שאנשים יקחו משכנתא ל-30 שנה על מיליון שקל ושהם יצטרכו רק לשלם ושום דבר לא ישתנה והכל יהיה טוב. התשלום החודשי יכול לקפוץ ב-1,000 שקל בקלות. כאשר הריביות נמוכות לא חושבים שהתשלום החודשי גבוה. ואז שהריבית עולה אז מגיעה ההתרסקות הכלכלית עבור הרבה משפחות שפתאום הם לא יכולים להחזיר את תשלומי המשכנתא והם נאלצים לעזוב את הדירה שהם חיים בה, כי הם חנוקים ולא יכולים לעמוד בהוצאות השוטפות.

 

אנשים גם לא מבינים שיש לשלם תשלום חודשי גבוה כאשר עולים בסכום של המשכנתא. הם חושבים שהם יכולים לקחת איזה סכום שהם רוצים והם יסתדרו עם הסכום הזה. יש להסתכל על הנטו המשותף של שני בני הזוג ורק עד 40% ממנו יש לקחת את ההחזר החודשי.

 

יש להסתכל על העלויות הנוספות מעבר לעלויות של המשכנתא עצמה. שזה עורך דין, שמאי מקרקעין, תשלום אגרות לחברות ממשלתיות, שיפוצים, הובלות ועוד כל מיני הוצאות שיש בעת לקיחת משכנתא חדשה (ושלא לדבר על מיחזור משכנתא אם עוברים בנק).

 

דבר אחרון שיש להסתכל בעת קניית בית בעזרת משכנתא עבור מאמר זה, הוא האם כל המשכנתא הזאת כדאית לכם. יש אנשים שיוצאים עם ההרגשה הכי טובה בעולם בעת שהם עושים משכנתאות לבד (בלי יועץ משכנתא) והוא שהם קיבלו משכנתא פגז, מה שנקרא לא מהעולם הזה, וכאשר הם באים בשביל לעשות משכנתא חדשה עבור דירה חדשה הם מגלים שהמשכנתא שהם קיבלו הייתה הכי גרועה שיש.

 

הם יצאו עם הרגשה טובה כי הבנק דואג לתת להם הרגשה שהם השיגו את הריביות הכי טובות ושהם עשו משכנתא עם מסלולים מצויינים.

 

אבל בפועל הבנק היה יכול לבוא לקראתם בריבית כי אופן בניית המסלולים הייתה כל כך גרועה שזה היה רווחי לבנק שהלווה התעקש על הריביות והבנק היה יכול לעשות כאילו הוא בא לקראת הלקוח.

 

לכן חשוב מאוד להיעזר במחשבון משכנתא שיש בו יכולת הוספת הרבה מסלולים. לא רק מסלול יחיד ושיש לכם את היכולת לעשות השוואה ביניהם. מה התשלום הכולל של כל אחד מהם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה