דיכאון – איך מזהים ומטפלים?



דיכאון הוא אחד מהמצבים הנפשיים הבלתי רצויים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם בעידן המודרני, "המגיפה של המאה העשרים ואחת" כפי שהוא מוגדר לא אחת. כיצד נוכל לדעת ולהבין האם גם אנחנו סובלים מדיכאון ובאיזו רמת חומרה, ומה ניתן ומומלץ לעשות על מנת לטפל במצב ולהצליח לצאת ממנו כמה שיותר מהר?

קרדיט לתמונה: Depositphotos

כיצד לזהות ולטפל בדיכאון? ובכן, הנכתב כאן אינו מהווה תחליף לאבחון מקצועי כמובן, אלא רק מספק כמה נקודות וטיפים שיכולים לסייע לכוון אותנו. התייעצות עם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש היא כמובן הדבר המתבקש והנכון לעשות במידה ואתם חושדים כי גם אתם (או מישהו שקרוב אליכם) סובלים מדיכאון.

האם אנחנו סובלים מדיכאון ואילו סוגי דיכאונות בכלל קיימים?

קיימים לא מעט תסמינים שונים אשר הופעה של כמה מהם יחד אצלנו לאורך זמן עלולה להעיד על כך שאנחנו נמצאים במצב של דיכאון. חשוב להבין ולהדגיש כי קיימים סוגים שונים של דיכאונות, כמו גם הפרעות של ממש אותן יש לאבחן בצורה קלינית ומקצועית ולהתאים להן טיפול מקצועי ומעמיק.

תסמינים מסוימים שעשויים להעיד על כך שאנחנו סובלים ממצבי דיכאון הם, למשל – ירידה בהנאה הכללית המורגשת מהחיים ומפעילויות שבעבר היו מהנות עבורנו הרבה יותר, קשיים בשינה ובהירדמות, היעדר תיאבון מספיק (או ירידה משמעותית בתיאבון), הרגשה חוזרת ונשנית של עייפות וחוסר אנרגיה בולט, בעיות בהערכה העצמית, מחשבות על פגיעה בעצמנו או רצון למות וכיוצ"ב. במידה ולפחות חלק מהתסמינים הללו מופיעים אצלכם לאחרונה ומתמידים לאורך זמן, ייתכן בהחלט כי אתם סובלים מדיכאון. במובן מסוים, מדובר בחדשות טובות מבחינתכם – ברגע שמזהים כי זהו המצב ניתן לגשת לקבלת אבחון וייעוץ מקצועי, אשר יסייע לנו לצאת מהבוץ ולטפל במצב, וכך לחזור להרגיש טוב יותר וליהנות משמחת חיים.

מלבד לדיכאון "רגיל" קיימים סוגי דיכאונות ומצבים קליניים נוספים אשר מצריכים אבחון וטיפול על ידי אנשי מקצוע. דוגמה טובה לכך היא הפרעה דו קוטבית, הידועה גם כ"מאניה דיפרסיה", ממנה סובל אחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה. הפרעה זו מתאפיינת במעבר בין אפיזודות של דיכאון עמוק וכבד לבין אפיזודות של התקפי מאניה והיפו מאניה, במהלכם מרגישים אופוריה ואנרגיה מועצמת, סוג של שיכרון והרגשה של בלתי מנוצחות וכו'... הפרעה מסוג זה מצריכה כאמור אבחון מקצועי, ומחייבת טיפול אצל אנשי המקצוע הרלבנטיים.

טיפול בדיכאון

קיימים סוגים רבים ושונים של טיפולים אפקטיביים לדיכאון. כמה דוגמאות לטיפולים שכאלו הן – טיפול פסיכותרפי מסוג זה או אחר דוגמת טיפול פסיכודינמי (מה שרובנו מכירים כ"טיפול פסיכולוגי" סטנדרטי) או טיפול קוגניטיבי התנהגותי. כמו כן, קיימים סוגים רבים של טיפולים תרופתיים הניתנים על ידי פסיכיאטר, ומסייעים לטפל בקשת רחבה של בעיות ודיכאונות, כולל החמורים ביותר. חשוב להדגיש שוב כי הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך למציאת הטיפול הנכון והמתאים הוא קבלת אבחון מקצועי, אשר ייערך גם כן על ידי בעל מקצוע מתחום בריאות הנפש.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה