דיני המשפחה בישראל וחשיבות ההיוועצות עם עורך דין



ישראל היא מדינה מיוחדת במובנים רבים. יש בה מתחים רבים בין הרבה ניגודים. אחד הניגודים האלה מתמצה בביטוי "יהודית ודמוקרטית". אין שום מקור אשר יכול להסביר לנו מהי אותה מדינה יהודית ודמוקרטית, ובינתיים, עד שיינתן מענה אנחנו מוצאים את עצמנו במציאות בעייתית. חוק שיפוט בתי דין רבניים משנת 1953, קובע כי כל ענייני הנישואין והגירושין של יהודים בישראל יידון על פי ההלכה בבית הדין הרבני באופן בלעדי. אמנם הפרשנות שניתנה לסמכות זאת מצמצמת את הסמכות רק לענייני ההחלטה על נישואין או על גירושין, לפי ההלכה היהודית, ברם ככל שעובר הזמן יותר ויותר ישראלים מבינים כי המצב הוא אבסורדי.

קרדיט תמונה FREEPIK

נישואין אזרחיים בישראל?

בישראל אין מסלול של נישואין אזרחיים. כל אדם בישראל חייב להינשא על פי הדין האישי. גם מי שנוסעים לחו"ל ונישאים בנישואים אזרחיים בקפריסין אינם בהכרח מבטיחים לעצמם, כי הרבנות ובית הדין הרבני לא יכריע בענייני הנישואין שלהם. כאשר אדם מודיע בכניסה לישראל כי הוא נשוי, על פקיד האוכלוסין לרשום את המידע. לפי הפסיקה לפקיד האוכלוסין אין סמכות להכריע בעניין תוקף הנישואין. אולם, אם תתעורר שאלה הקשורה לתוקף הנישואין או עניין הקשור לגירושין, הרי שהעניין ייבחן, בהתאם להנחיות חוק שיפוט בתי דין רבניים בבית הדין הרבני ועל פי ההלכה היהודית (כאשר מדובר ביהודים). אמנם הרבה מאוד ישראלים בוחרים להימנע מלהגיע בשערי הרבנות, אולם נראה כי עד שיתוקן המצב בישראל מבחינה חוקית, עלולים רבים מאיתנו להיפגש עם הרבנות גם בעל כורחנו. 

ביקורת נפוצה על השיטה הישראלית

אחת הבעיות הנפוצות ביותר עם דיני המשפחה הישראליים היא מירוץ הסמכויות. הואיל וישנן סמכויות אשר נתונות בסמכות מקבילה של בית הדין הרבני ובתי המשפט האזרחיים (בפרט בית המשפט לענייני משפחה), נוצרים לא פעם מצבים בהם בני הזוג ממהרים להגיש את התביעה בפורום שלדעתם התוצאה בו תהיה עדיפה מבחינתם. כך למשל, נהוג לחשוב כי בית הדין הרבני מבכּר גברים על פני נשים בהחלטות הקשורות לרכוש ואילו בית המשפט האזרחי מחיל הלכות ותפיסות שוויוניות יותר בעת פירוק השיתוף של נישואין. אמנם ההחלטה בדבר גירושין נתונה לסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני, אולם את ענייני הממון ניתן לכרוך אל התביעה לגירושין בבית הדין הרבני או להגיש בבית משפט אזרחי.

היעזרו בעורך דין לגירושין

לאור המצב הבעייתי של דיני המשפחה בישראל והביקורות השונות, ברי כי אם אתם עומדים לפני נישואין – גם אם אינכם צופים בעיות מסוימות, מומלץ להיוועץ עם עורך דין לגירושין ונישואין כדי להבין מהן החובות, הזכויות והבעיות שעלולות להיות. עורך דין לגירושין יכול לסייע לבני הזוג לגבש הסכם ממון טרום הנישואין שיקבע כיצד, אם יהיה צורך, יחולק הרכוש המשותף בין בני הזוג במידה ובני הזוג ייפרדו. כך יכולים בני הזוג להפיג חלק גדול מהחששות ואי הודאות הנובעת מהסמכויות המקבילות שתוארו לעיל. בנוסף, לא פעם, עורך דין לגירושין הוא גם מגשר, אשר יכול לסייע לבני זוג לגבש הסכם גירושין. 

עורך דין גירושין המסייע לבני זוג לגבש הסכם גירושין כזה, חוסך לבני הזוג התדיינות ארוכה ומתישה בבתי המשפט השונים, בעת שהיא ממילא מאוד קשה ועמוסה מבחינה רגשית. יתרה מכך, על פי ההלכה, לא די בהסכמה ורצון של בני הזוג להתגרש, אלא יש צורך להראות עילה. בהתאם לעילת הגירושין עלולות להיקבע זכויות שונות ברכוש המגיעות למי מבני הזוג. עורך דין לגירושין שיסייע לבני זוג לגבש הסכם, יסייע להם להימנע מהליך בו יצטרכו לנגח האחד את השני ולהראות כי עילת הגירושין היא התנהלותו של הצד השני. אם יש לכם שאלה לגבי זכויותיכם וחובותיכם, ובכל עניין הקשור, פנו אל עורך דין לגירושין לקבלת ייעוץ ומידע.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה