דמי הבראה – כל מה שרציתם לדעת



עובדים המצויים שנה אחת ויותר במקום עבודה מסוים זכאים לתשלום דמי הבראה מהמעסיק. כפי ששמם מרמז עליהם, נועדו דמי ההבראה במקור כתשלום בבית הבראה. כלומר, שהייה במוסד לצורך מנוחה והבראה. בעבר דמי ההבראה חושבו על פי ימי השהייה בבתי ההבראה, ואף נדרשו להציג קבלות. בימינו, דמי ההבראה מחושבים בדרך שונה

pixabay

מי זכאי לדמי הבראה?

כאמור, כל עובד שהשלים שנת עבודה אחת במקום עבודה נוכחי זכאי לתשלום דמי הבראה. לצד זאת, ישנם דברים נוספים שחשוב להביא בחשבון:

  • ברגע שהעובד משלים שנה אחת במקום העבודה, הוא זכאי לתשלום דמי ההבראה על כל חודש רטרואקטיבית, החל מהיום הראשון שבו התחיל לעבוד.
  • דמי ההבראה אינם רשות, אלא חובה. הם גם אינם מותנים בעובדה שהעובד כבר שהה בבית הבראה או בנופש.
  • ישנם מקרים שבהם נקבעים תנאים מיטיבים עבור תשלומי דמי ההבראה. לדוגמה, במצבים שבהם מדובר בעובדי קבלן.
  • במצב שבו העובד פוטר בניגוד לחוק, וזאת על מנת שלא לשלם את דמי ההבראה, הוא זכאי לכסף זה בכל מקרה.
  • עובדים שהתפטרו או פוטרו ועברה שנה אחת מיום העסקתם, זכאים לדמי הבראה.
  • גמלאים אשר יש להם פנסיה תקציבית זכאים לדמי ההבראה, גם כאשר אינם עובדים בפועל.

איך מחשבים את דמי ההבראה?

גובה דמי ההבראה מתעדכנים בעקבות שינויים במדד המחירים הכללי בעבור הצרכן. נכון לעכשיו, גובה דמי ההבראה בעבור המגזר הפרטי הם 378 שקלים ליום ובמגזר הציבורי הם 432 שקלים ליום. כמו כן, את דמי ההבראה מחשבים בהתאם לוותק העובד במקום העבודה, היקף המשרה שלו ותקופת ההעסקה.

איך מקבלים את דמי ההבראה?

באופן כללי, את דמי ההבראה מקבל העובד באותה הדרך שהוא מקבל את המשכורת שלו, והם אף מצוינים בתלוש. בדרך כלל מקבלים העובדים את דמי ההבראה אחת לשנה בחודשי יוני עד ספטמבר, אך ישנם מקרים שבהם המעסיק יעדיף לשלם במועד אחר, והוא יציין זאת. זאת ועוד, ישנם מקומות תעסוקה שבהם מסכמים עם העובדים מראש שהמשכורת שלהם כבר תכלול את דמי ההבראה שלהם. כמו כן, במקרים נדירים עדיין קיימים בתי עסק הממירים את דמי ההבראה לחופשות בבית מלון. על פי החוק, אם הם בוחרים לעשות זאת, הם מחויבים להודיע זאת לעובד.

לא משלמים לי את דמי ההבראה – מה אפשר לעשות?

כפי שנאמר מקודם, תשלום דמי ההבראה הוא חובה ולא זכות. על כל עובד לעקוב אחרי תלוש המשכורת שלו על מנת לוודא שדמי ההבראה שלו משולמים כדת וכדין. אם המעסיק אינו משלם את דמי ההבראה או לא שילם לעובד בתקופה שזה עבד אצלו, רשאי העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. במקרה שבו העובד ממשיך לעבוד במקום עבודה מסוים, הוא יכול להגיש תביעה לקבלת דמי ההבראה 7 שנים רטרואקטיבית, וזאת במטרה לממש את זכותו על הצד הטוב ביותר. מנגד, עובד שהתפטר מעבודתו בתנאים הבאים: אם המעסיק שייך לנשיאות ארגון המעסיקים והעובד סיים את עבודתו לפני ה-10 ביולי 2016, ניתן לתבוע דמי הבראה על שנתיים בלבד. אך אם העובד סיים את העבודה לאחר התאריך שצוין, הוא רשאי לתבוע דמי הבראה על  תקופה של 7 שנים.

כך גם, אם המעסיק אינו שייך לנשיאות ארגון המעסיקים והעובד התפטר לפני ה-8 בינואר, 2017, הוא זכאי לתבוע דמי הבראה לשנתיים. לאחר תאריך זה, זכאי העובד לתבוע פדיון דמי הבראה עבור תקופה של 7 שנים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה