מי יכול לקבל דרכון אירופאי ?
על מי שמעוניין לקבל דרכון אירופאי להיות אזרח של כל אחד מהמדינות הנמנות על האיחוד האירופאי. וזה דורש בתור התחלה קבלת אזרחות מאחת ממדינות האיחוד, שאחריו ניתן להנפיק דרכון. דרכון אירופאי מקנה זכויות רבות כדוגמת אפשרות ללימודים באחת ממדינות האיחוד, עבודה ומגורים ללא בעיה או צורך בהוכחה כלשהיא. מעבר חופשי בין מדינות ותנאים סוציאליים מצויינים.
חשוב לדעת שקבלת אזרחות במרבית מדינות האיחוד דורשת עמידה בקריטריונים מרובים ואפילו קשים לביצוע כל מדינה לפי החוקה שלה והדרישות הייחודיות לה

freepik

אזרחות פורטוגלית

אם כך, כיצד ניתן לקבל דרכון אירופאי בקלות? התשובה היא דרך קבלת אזרחות פורטוגלית. בשנת 2015 פורטוגל הקלה את קבלת האזרחות באמצעות חקיקת חוק "מגורשי ספרד". החוק נועד לתקן את עוולת גירוש ספרד ופורטוגל, בשנת 1492 אולצו יהודי ספרד להתנצר או לעזוב את המדינה, גם פורטוגל השכנה אליה היגרו יהודים בעקבות הגירוש, גירשה אותם בעצמה בשנת 1497. החוק כאמור, בא לתת הקלות משמעותיות בתהליך קבלת האזרחות ומאפשר לצאצאי מגורשי ספרד היהודיים לקבל דרכון פורטוגלי. דהיינו, מי שיש לו סבא שגורש מספרד יכול להוכיח זאת באמצעות אילן יוחסין, לאתר את שם משפחתו במאגר השמות ולהגיש בקלות בקשה.

החוק מציין כי: כל יהודי המוכיח זיקה ושייכות לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל יוכל להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית.

בנוסף לכך הסמכות להחליט מי נחשב לצאצא של מגורשי ספרד ניתן לקהילה היהודית בפורטוגל. (ישנם שתי קהילות אחת בפורטו ואחת בליסבון)

מדוע הדרישה נחשבת לקלה? כיוון שמעבר להוכחה הזו לא נדרשים המועמדים לענות על מבחנים נוספים כדוגמת הכרת התרבות והחוקה, חובת מגורים בפורטוגל, ידיעת השפה ועוד.

במידה והמועמד יהודי, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי ובעל קשר וזיקה למגורשי ספרד הוא מוזמן לבצע את תהליך קבלת הדרכון. מדובר בתהליך של כמה שלבים: צירוף כל המסמכים הנדרשים המעידים על הקשר המשפחתי למגורשים, שליחה לגורמים המוסמכים בקהילה היהודית זה כרוך בתשלום אגרה שמועברת לנציגי הקהילה. לאחר אישורם הראשוני יש להעביר את המסמכים הנדרשים לרשויות הפורטוגזיות, גם כאן יש תשלום של אגרות שונות. רק אז מתקבלת תעודת לידה שאיתה ניתן לקבל תעודת זהות ודרכון דרך השגרירות.

אמנם מדובר בדרך יחסית קלה לקבל דרכון אירופאי , אך כפי שניתן לראות התהליך דורש ידע ולמידה של הדרישות, איסוף המסמכים הרלוונטיים בצורה מלאה כדי שלא יהיה עיכוב של השלמת מסמכים. שליחה של המסמכים לגורמים המתאימים בצורה מלאה ומדוייקת והמתנה מורטת עצבים למענה. כל התהליך יכול לקחת יותר משנתיים, כרוך בעלויות שתלויות בכמות הגורמים המוערבים בתהליך. ביצוע הפעולה באופן עצמאי יכולה להיות מתישה, ואפילו מייאשת, לכן ישנם גורמים מומחים שמייעצים ומסייעים בכל התהליך, העלות מעט יותר גבוהה אך כמו בכל דבר שדורש מקצועיות, לפעמים כדאי לתת אותו למומחים ולשלם מעט יותר עבור שקט נפשי. 

 

מבחן הזיקה למגורשי ספרד

יהודי ספרד ופורטוגל שגורשו הלכו להשתכן במדינות הקרובות ביותר שהסכימו להכניס אותם אליהם. לכן, המדינות שלצאצאיהם יש סיכוי גבוה לקבל דרכון פורטוגלי הן בעיקר מרוקו, לוב, תוניס, מצרים, אלג'יריה, סוריה, ולבנון. אך לא רק היו גם כאלו שעברו למדינות אירופאיות אחרות כמו הולנד וצרפת ולכן כל מי שיכול להוכיח קשר וזיקה למגורשי ספרד יכול להגיש בקשה.

חשוב לדעת כי זכאות של אזרחות פורטוגלית אינה עוברת בין בני זוג, על כל אחד בנפרד להוציא אזרחות במידה והוא זכאי לכך, מה שכן במידה ולאחד מבני הזוג יש אזרחות והם גרים במשותף באחד ממדינות האיחוד הצד השני יכול לקבל אישור עבודה או לימודים זמני (במקרים מסויימים אפילו אישור קבוע). אך לילדי בני הזוג שקיבלו אזרחות כבר לא תהיה בעיה לקבל אזרחות באופן אוטומטי .

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה