ד"ר עמוס בוחניק מסביר - איך להתכונן לטיפול שיניים?



שיני האדם הם המפתח לתזונתו התקינה והבריאה והם גם האסתטיקה ומראהו. שיניים בריאות משפיעות על עצמות לחיים נאות ובלעדיהם חיוך האדם אינו מושלם והבעות רבות נוספות אין בעלות משמעות

freepik

בשל כך, חשוב מאוד לשמור כל העת על בריאות השיניים ולדאוג כל הזמן לתחזוקתן הנאותה, צחצוח קבוע והימנעות מאכילת מזון בעל חומציות גבוהה, העלול להרוס את ציפוי השיניים ולגרום להן לנזק.

אמנם, לעתים מזומנות גם מי שמקפיד על שמירת  השיניים, נאלץ לעבור טיפולי שיניים משמעותיים בשל סיבות אובייקטיביות כהזדקנות, תאונה או סיבות אחרות..

מלבד טיפולים מורכבים, נכון וכדאי לעשות טיפולי שיניים משמרים ואם עושים את זה נכון ובזמן, כולל ניקוי אבנית אצל שיננית יכולים למנוע הרבה מאוד טיפולים מורכבים, כואבים ויקרים הרבה יותר.

מה כולל טיפול שיניים?

טיפולי שיניים נחלקים למגוון קטגוריות, כגון טפולים הקשורים לשיקום הפה והלסת, טיפולים כירורגיים, טיפולים פריודנטליים, אורתודנטיה ועוד.

הטיפולים הפשוטים והבסיסיים, המוגדרים כטיפולים משמרים, הם בעיקר סתימות, עקירות פשוטות, וניקוי אבנית ופלאק, כאמור, המיועדים למנוע נזקים משמעותיים ולחסוך מהמטופל טיפולים מורכבים.

לדוגמא, לפעמים יש חור פשוט בציפוי השן. במידה וחור זה לא יטופל בזמן ולא תבוצע סתימה שמשמעה יצירת מילוי מחומר מתכתית או מחומר שרף פולימרי, נוצרת דלקת במוֹך השן (הרקמה הפנימית של השן) המגיעה אל השורש ואל כלי העצבבשן ועלולים לגרום לכאבים בלתי נסבלים.

בכזה מקרה, רופא השיניים ייאלץ לבצע טיפול שורש. בתהליך טיפול השורש חושף רופא השיניים את תעלות השורש, נכנס אליהן תוך כדי הרחבתן, מנקה אותן ולבסוף אוטם אותן. הטיפול נעשה כאשר יש). מה שמשאיר את השן ללא כאב, אולם הסיכויים של שן זו לנשור בעתיד גבוהים יותר.

רופאי השיניים לומדיםלבצע את כל סוגי הטיפולים. אולם לרוב הם מתמקדים בעשייתם בהתמחות רפואית מיוחדת בתחום מומחיות אחד או שניים, בהם הם מפתחים שיטות טיפול טובות ויעילות יותר.

איך בוחרים רופא שיניים?

לאנשים רבים יש רתיעה מרופא שיניים וטיפולי שיניים. רתיעה זו נובעת גם מאי הנוחות והתחושות המצמררות שהמכשור הרפואי גורם, גם מהחשש שהטיפול לא יצליח ולעתים זה נובע ממצב נפשי הנחשב ל"חרדה דנטלית. רתיעה זו, מלבד שהיא מונעת מהם לטפל בזמן בבעיות קלות, עלולה לגרום להם לבקר בהמשך פעמים רבות יותר אצל רופא השיניים.

לכן, חשוב מאוד לבחור במרפאה  בה האווירה נעימה ונינוחה, וברופא שהוא מאוד רגיש ושם לב לאי נוחות המטופל אם קיימת, ובעיקר, דואג להסביר לפני כל תהליך, מה בכוונתו לעשות ומדוע, ומה דרגת חשיבות הפעולה ורמת הכאב הצפוי וכדומה.

איך להתגבר על החרדה הדנטלית?

מי שאינו מצליח להתגבר על החששות והחרדות שלו מרופא השיניים, כדאי לו לשקול בהתייעצות עם רופא משפחה, תמיכה תרופתית להרגעה והסרת חרדות.

במקרים קשים במיוחד, יציע הרופא טיפול בהרדמה כללית ואז יתבצעו בו זמנית כל הטיפולים הנדרשים לשיקום הפה, על מנת לחסוך הרדמה מלאה נוספת בעתיד. כמובן שזה לחלוטין לא מומלץ ותמיד עדיף להתגבר על החששות באופנים אחרים.

מה ההכנות לטיפול השיניים?

הדבר הראשון הוא כמובן אבחון מצב הפה והשיניים. בפגישה הראשונה הרופא יבדוק את הפה ויעבור על כל שן, לראות מה מצבה. כן הוא יבדוק את מצב החניכיים ויוודא שאינן דלקתיות. מלבד זאת, הרופא בודק את המנשך לוודא שהוא במצב טוב ואינו שוחק את השיניים יתר על המידה.

כחלק מאבחון המצב, עושים בדרך כלל צילומי רנטגן מכל צדי הפה, על מנת לגלות מקרים של חורים או דלקות פנימיים שאינם נראים בבדיקה קלינית שטחית ראשונה.

לאחר האבחון ייתן הרופא אבחנתו והמלצותיו לטיפול. במקרים של שיניים בריאות, יציע הרופא לרוב טיפול משמר קצר שיתבצע בו במקום.

במקרים שהפה זקוק לטיפולים מקיפים, יציע הרופא את המלצותיו וייתן הנחיותיו למטופל, איך להתכונן לטיפול ויתאם לו סדרת מפגשים לטיפול רציף והמשכי.

לרוב טיפולי השיניים לא נדרשת הכנה מיוחדת ומותר לאכול ולשתות כרגיל עד לפני הטיפול. אולם במקרים שמבוצעת הרדמה, לפעמים ינחה הרופא לצום קודם הטיפול. מלבד זאת, בחלק גדול מהמקרים, אם הרופא צפוי לטפל בעומק החניכיים, הוא ימליץ קודם לעשות טיפול ניקוי אבנית אצל שיננית, להמתין להבראת החניכיים ורק לאחר מכן לבצע את הטיפול הדרוש.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה