מחקר שנעשה בין מטופלי שיניים עולה, כי הסיבה העיקרית שבעבורה אנשים לא מגיעים לטיפול שיניים היא הפחד מכאב, או מה שנקרא בשפה המקצועית "חרדה דנטלית". חרדה זו מתבססת על פי רוב על חוויה קודמת של כאב עז בשעת הטיפול, שנעשה בטעות או בגלל שחומר ההרדמה לא פעל כמו שצריך על האדם, ולעיתים זה החוויה של חוסר האונים והשליטה על המצב במשך דקות ארוכות.

ד"ר עמוס בוחניק מסביר - מתי נכון לעשות טיפול שיניים בהרדמה מלאה?



מחקר שנעשה בין מטופלי שיניים עולה, כי הסיבה העיקרית שבעבורה אנשים לא מגיעים לטיפול שיניים היא הפחד מכאב, או מה שנקרא בשפה המקצועית "חרדה דנטלית". חרדה זו מתבססת על פי רוב על חוויה קודמת של כאב עז בשעת הטיפול, שנעשה בטעות או בגלל שחומר ההרדמה לא פעל כמו שצריך על האדם, ולעיתים זה החוויה של חוסר האונים והשליטה על המצב במשך דקות ארוכות.

קרדיט: ד"ר עמוס בוחניק

למרבה האירוניה, אנשים אשר אינם חרדים מטיפול שיניים, מגיעים לעיתים תכופות יותר למרפאה, וממילא נדרשים לטיפול קל עד אינו מורגש לשימור מצב השיניים התקין שלהם. לעומתם, הסובלים מחרדה דנטלית, יגיעו למרפאה רק במקרה של רפואה דחופה, או במצבים בהם הפה כבר הרוס או במצב של נזק מתקדם, ודורש טיפול מסיבי וגם קצת יותר כואב מהטיפולים הרגילים.

כיום נעשים בישראל מדי שנה כ- 2,500 טיפולי שיניים בהרדמה מלאה או סדציה, טיפול שיניים בהרדמה מלאה מותר על פי חוק רק כשיש בחדר הטיפולים רופא מרדים המוסמך לכך מטעם משרד הבריאות, וכשהוא נעשה במרפאה או חדר ניתוח שמוכשר לכך. וכן צריך ליווי של אחות שעברה קורס החייאה מתקדם, והיא צריכה ללוות את המטופל גם בזמן ההתאוששות מההרדמה.

העלות של טיפול שיניים הנעשה בהרדמה מלאה הוא יקר יותר, שכן צריך לשלם גם על שעות העבודה למרדים, ולעיתים גם על שכירות המרפאה בבית חולים ולאחות, מלבד התשלום על הטיפול שעושה הרופא שיניים.

בנוסף, הזמן הנדרש לטיפול הוא גדול יותר. יש לעשות בדיקות מקדימות, להגיע לפני ההרדמה ולחכות כמה שעות עד לסיום ההתאוששות מהניתוח. אולם לטווח ארוך ניתן לומר שעל פי רוב טיפולי שיניים בהרדמה מלאה, דווקא חוסכים הרבה זמן, כיון שניתן לבצע הרבה טיפולים בבת אחת (בשיניים רבות ומספר טיפולים שונים), כך שבמקום שיעברו כמה חודשים עד שהשיניים יקבלו את הטיפול המלא – זה קורה תוך יום אחד, ועוד מבלי שהרגשתם: הלכתם לישון עם פה במצב הדורש טיפול, וקמתם עם חיוך ומערך שיניים מסודר ומטופל היטב.

באיזה מקרים כדאי לעשות טיפול בהרדמה מלאה?

  1. אנשים עם חרדה דנטלית קשה – שכל טיפול שיניים מלווה בתנודות ראש מכוונות, בכי, הרמת הכתפיים, התערבות בתהליך הטיפולי של הרופא וכן הלאה. כיון שלא ניתן לקיים כך טיפול שיניים, אין ברירה אלא להשתמש בהרדמה או סדציה (תלוי בסוג הטיפול והאדם). באופן כללי ל60% מהאוכלוסייה יש חרדה דנטלית ברמות שונות, אך לכ 6% מהאוכלוסייה יש חרדה כה קשה עד שהם לא יכולים לעשות כלל טיפול שיניים בהרדמה חלקית
  2. במקרה ומדובר בילדים – עדיף להשתמש בגז צחוק ולא בהרדמה מלאה, גם לילדים שיש להם חרדה דנטלית גבוהה, בעזרת גישה והסברה נכונה וחוויה חיובית, ניתן לשכנע אותם לקחת מרצון גז צחוק, וזה עדיף בהרבה מובנים מאשר הרדמה מלאה.
  3. כאשר יש הרבה טיפולים שצריך לעשות בבת אחת, כגון שיניים רבות שצריכות תיקון, השתלת עצם ביחד עם השתלה או טיפול שורש, הרמת סינוסים וכן הלאה. במקרים כאלו, גם אם המטופל יכול מצידו להשתמש בהרדמה מקומית, יהיה לו קשה מאד להשאיר את הפה פתוח בלי תזוזה למשך כמה שעות, ויותר נכון פשוט להרדים אותו ולעשות לו את כל הפעולות הנצרכות מבלי שום בעיה והפרעה. 
  4. יש אנשים שיש להם רפלקס של הקאה, כשמכניסים להם צינורות או כלים לתוך הפה. כמובן, שבמקרה זה אין אפשרות לעשות להם שום טיפול רפואי תוך כדי שהם בהכרה, ויש צורך בהרדמה מלאה
  5. לעיתים ההרדמה המקומית אינה פועלת כמו שצריך על המטופל, או בגלל שהגוף לא מגיב לחומרי ההרדמה המקומית, או בשל כך שיש נפיחות ודלקת כה רבה עד שהחומר המוזרק לא מצליח להגיע עד מערכת העצבים עצמה.

כיצד עושים טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

דבר ראשון יש להגיע למרפאה לשיחה עם הרופא ולספר לו על הסיבה שבגללה אתם מעוניינים לקיים את הטיפול שיניים בהרדמה מלאה. הרופא יבדוק את מצב הפה שלכם, יכין תכנית טיפול שלמה ליום הניתוח (כאמור, ניתן להעמיס הרבה טיפולים לאותו יום). לאחר מכן המטופל יישלח לסדרת בדיקות דם, אק"ג וייבדק הרקע הרפואי שלו. במידה ואין שום בעיה, ייקבע למטופל תור בחדר מיועד לכך במרפאה עם רופא מרדים או בבית חולים. 

כ- 8 שעות לפני ההרדמה אין לאכול שום דבר, מלבד שתיית מים או תה עד שעה לפני ההרדמה. הסיבה לכך היא החשש שבזמן ההרדמה רפלקס ההקאה יתעורר ויכניס את המזון שבקיבה לתוך הריאות (מה שעלול לגרום לחנק ח"ו). 

לקראת ההרדמה יתבצע שאלון, תתבקשו לחתום על מסמך המאשר את רצונכם להרדמה מלאה, ותקבלו עירוי לוריד כהכנה להרדמה. בעת שתיכנסו באופן סטרילי לחדר הניתוח, הרופא המרדים יכניס לתוך העירוי את חומר ההרדמה, ותוך כמה שניות תירדמו מבלי להרגיש דבר. בזמן זה רופא השיניים יתחיל את הטיפול שלו, בסיום הטיפול תעברו לחדר התאוששות, שם תתחילו להתעורר כשהשפעת ההרדמה תפוג, ובעיניכם ייראה כאלו רק לפני רגע נכנסתם לחדר הניתוח. יעברו עוד כשעתיים עד להתאוששות מלאה – ותשובו הביתה עם פה מטופל היטב, חיוך על הפנים, ותחושת רווחה והקלה גדולה. 

האם הרדמה מלאה זה הליך מסוכן או כואב?

כמובן שאין שום כאב בטיפול שיניים בהרדמה מלאה (מלבד זה של הכנסת מחט העירוי לווריד). וגם אין שום סכנה שכיחה בהרדמה מלאה. במחקר שעשו לפני 30 שנה מצאו שמתוך 330 אלף טיפולי שיניים בהרדמה מלאה, רק אחד מהם הוביל למיתת המטופל. כיום, לאחר עשרות שנים, היכולות הרפואיות שלנו הם הרבה יותר מתקדמות ואיכותיות, כך שהסיכון הוא אפסי.

היתרונות של טיפול שיניים בהרדמה מלאה:

  1. המטופל מגיע לטיפול שיניים, אם מדובר על מישהו שסובל מחרדה דנטלית קשה – זה לא היה קורה ללא ההרדמה.
  2. אין שום כאב, המטופל לא נמצא מנטלית בחדר הטיפולים, הוא פשוט ישן.
  3. אין שום הפרעה מצד המטופל, ניתן לעשות טיפולים ארוכים ברצף ובריכוז וביעילות רבה
  4. ניתן לבצע טיפולים גדולים, בלסת שלמה, שני לסתות, השתלת עצם הרמת סינוסים השתלת שיניים ועוד – והכל ביום אחד.

החסרונות של טיפול שיניים בהרדמה מלאה

  1. הראש של המטופל מקובע, הרופא צריך להתגמש כדי להגיע לכל מקום וזווית שהוא צריך במהלך הטיפול (בעקר משמעותי בהשתלה). ויש צורך להשתמש בפותח פה.
  2. כל ההליך של ההכנה, ההרדמה הטיפול והתאוששות – לוקח כמה שעות.
  3. עלות יקרה – יש לשלם על שעות העבודה של המרדים הבכיר, של האחות ושל חדר הניתוחים.

לסיכום

טיפול שיניים בהרדמה מלאה הינו דבר אפשרי ובר השגה, לא מסובך כל כך, ויכול לפתור ביום אחד בעיות וסבל של שנים. כמובן שבכדי שהוא ייעשה כמו שצריך, יש לוודא שהולכים למקום מקצועי ואמין עם מרדימים מומחים. איכות החיים שלנו תלויה במידה מרובה בביטחון העצמי שלנו לחייך בחופשיות וליצור קשרים חברתיים בלי מבוכה, וכן ביכולת לאכול מבלי כאב או צער. כך שאם אתה סובל ממצב השיניים שלך, ואינך מעוניין לעשות טיפול רפואי רגיל במרפאה – טיפול רפואי בהרדמה מלאה הינו פתרון מצוין עבורך

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה