האם כדאי לבצע מיחזור נייר?



מיחזור הוא דרך יעילה לצמצם את ההשפעה המזיקה שיש לנו על הסביבה, וכתוצאה מכך על עתידו של כדור הארץ ועל עתיד החיים שלנו כאן. למעשה מחזור (Recycle) הוא אחד מ-3 העקרונות הבסיסיים של הקיימות, ביחד עם הפחתת הצריכה (Reduce) והשימוש מחדש במוצרים שונים (Reuse) – וביחד שלושת ה-R-ים. השאלה היא האם כדאי לבצע מיחזור נייר וכתבה זו נועדה למצוא תשובה לשאלה.

קרדיט תמונה PIXABAY

מהו היקף פסולת הנייר בישראל?

מסתבר שגם בעידן הדיגיטלי השימוש בנייר הוא נרחב מאוד. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, פסולת הנייר (ללא קרטונים) מהווה כ-15% מכלל הפסולת בארץ כשבוחנים לפי נפח, ויותר מ-20% מכלל הפסולת כשבוחנים לפי משקל. לנוכח השימוש המשמעותי בנייר מיחזור חומר גלם זה הוא בהחלט אופציה שכדאי לשקול.

היתרונות של מיחזור נייר

גם אם ניתן למחזר נייר בכמויות גדולות, עדיין חשוב לבחון האם אכן הפעולה כדאית. יתרון אחד של מחזור נייר ישן הוא שבדרך זו אין צורך להשתמש בחומרי הגלם המקובלים לייצור נייר חדש, כלומר בעצים. על-פי הערכות שונות מדי שנה מאות מיליוני עצים נכרתים לטובת תעשיית הנייר, וגם אם לא מדובר בסיבה העיקרית לכריתת עצים (כך למשל מתרחש בירוא יערות מסיבי יותר כדי לפנות שטחים לטובת גידול מזון לבעלי חיים – בעלי החיים שבני האדם אוכלים) – עדיין מופק רווח בלתי מבוטל מבחינה אקולוגית ממיחזור הנייר.

תועלת נוספת היא הפחתת צריכת האנרגיה, וזאת משום שנדרשת פחות אנרגיה כדי למחזר נייר משומש מאשר לייצר חדש.

כיצד ממחזרים נייר?

השלב הראשון של מיחזור נייר הוא איסוף כל אותם ניירות שאנחנו משליכים לפחים הכחולים המיועדים למטרה זו (בחלק מהמקומות ישנם גם פחים ישנים יותר, בגוונים אחרים). בהקשר זה חשוב להדגיש שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לתרום לצמצום הפגיעה בסביבה בדרכים שונות, וגם הקפדה על מחזור כל מה שניתן למחזר – ניירות, קרטונים, אריזות, בקבוקים, זכוכית וכו' – הוא צעד חשוב.

השלב הבא הוא מיון מוקפד כדי להפריד בין הנייר לבין חומרים אחרים שנדבקו אליו או הושלכו – בטעות או מתוך עצלות – אל הפחים הכחולים. לאחר מכן יתבצע ניקוי של כל סימני הצבע שעל הנייר.

כשהנייר נקי ומופרד מכל חומר לא רלוונטי, נכנס לפעולה מכבש ענקי שמייצר קוביות ענקיות וזאת על-מנת שאפשר יהיה לשנע אותן בנוחות אל מפעלי ייצור הנייר. במפעל הופכים את הנייר הישן לסיבים, באמצעות מים, וכן חומרים אחרים להשבחת הנייר או להענקת תכונות ספציפיות. בהקשר זה כדאי לציין שהתוצרים של מיחזור נייר נחשבים מעט פחות איכותיים מנייר "רגיל", אם כי התוצאה בהחלט מספיק טובה למגוון רחב של מטרות.

בכל מקרה השלב האחרון של ייצור הנייר הממוחזר הוא סחיטת העיסה וחימום באמצעות קיטור על-מנת להבטיח ייבוש מלא – ושימוש מועיל במוצר שמשפר את מצבו של כדור הארץ ולכן גם את מצבנו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה