הגשת תביעה קטנה: המדריך



החיים מורכבים מהרבה סיטואציות ומצבים שונים ומשונים, ומה לעשות, לפעמים לא הכול הולך כפי שרצינו. אם גם אתם, כמו המוני אנשים ברחבי העולם, סבלתם מאי-צדק, מעשה מרמה או הטעיה זו או אחרת, יכול מאוד להיות שאתם שוקלים מה לעשות, כיצד לפעול, ואיך לתקן את העול. הגשת תביעה קטנה היא בדרך כלל המהלך הנכון, הפשוט ביותר, והאפקטיבי ביותר, לפתרון של סכסוכים בקנה מידה קטן.

קרדיט תמונה PIXABAY

"רגע", אתם בוודאי אומרים לעצמכם, “אבל מה זה קנה מידה קטן?!”. ובכן, בשביל זה אנחנו כאן לעזור, כי קנה המידה הוא מונח יחסי, על פי הגדרה, ומה שגדול לאחד קטן לאחר, ולהיפך. יכול להיות שעבורכם, מה שקרה הוא גדול ודרמטי, אך עבור מערכת המשפט הישראלית מדובר בתביעה קטנה, וכדאי לדעת מה המהלך הנכון עבורכם.

דוגמאות מצבים בהם יש לשקול הגשת תביעה קטנה

הגשת תביעה קטנה יכולה להתאים בכל מיני מקרים ומצבים, והנה לפניכם 2 דוגמאות קלאסיות למקרים שכאלו:

  • הפרת חוזה שכירות – לא פעם ולא פעמיים פוגש בית המשפט מצבים אלו, בהם חוזה השכירות לא כובד, בין אם מפאת אי-עמידה בתשלומים, או סכסוך על רקע נזקים בדירה. לרוב לא מדובר בסכומים גבוהים, ולכן זה מגיע לבית המשפט לתביעות קטנות.
  • הלוואה שלא הוחזרה – תביעות אלו מגיעות פעמים רבות לבית המשפט, בעיקר בין אנשים אשר הלוו זה לזה מחוץ למסגרת רשמית כגון בנק או חברת הלוואות, ויש למצוא דרך לפצות את המלווה שלא קיבל את כספו בחזרה.

אז מתי נכון לבצע הגשת תביעה קטנה:

הגשת תביעה קטנה נכונה במקרים בהם סכום התביעה אינו עולה על הסכום המוגדר בחוק, סכום המשתנה מעת לעת, ועומד על כמה עשרות אלפי שקלים. במקרים מורכבים מזה לרוב יש לערב עורכי דין, והתביעה כבר לא כל כך קטנה. במידה והתביעה שלכם עומדת על סכום של עשר, עשרים או שלושים אלף שקלים לדוגמא (או פחות), כדאי לשקול הגשת תביעה קטנה, אשר תהיה פשוטה יותר, ובמרבית המקרים מהירה הרבה יותר מהליך של כל תביעה אחרת.

בעוד שתביעות קטנות לא מוגשת דרך עורך דין מקצועי העובד עבורכם, אתם בהחלט תצטרכו לדעת להסביר מה קרה, מדוע זה מצביע על עוול שנעשה לכם, וכמובן לספק את הראיות אשר ייגבו את טענותיכם, כמו אימיילים שהועברו בין הצדדים, צילומים של האירוע או הנזק, וכיו"ב.

למרות שעורך דין לא יכול לייצג אתכם בבית המשפט לתביעות קטנות, אין זה מן הנמנע כי תיוועצו בעורך דין לצורך ההכנה למשפט. סידור הראיות, כתיבת נוסח התביעה וההבנה כיצד יש להתנהל במהלך המשפט, כל אלו הם חלק מרשימה של פרטים שחשוב לדעת על התחום הזה, לפני שאתם ניגשים לבית המשפט עם התביעה שלכם, וזה כדי שלא תבזבזו את זמנכם, ושתוכלו באמת לצאת עם ידכם על העליונה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה