הדרך לפסילת צוואה בלתי חוקית:



סכסוכי ירושה רבים מתגלעים בין יורשים, כאשר לאחר מות של אדם קרוב, מגלים היורשים להפתעתם כי המנוח ערך בחייו צוואה אשר מחלקת את הירושה באופן בלתי שיוויני תוך העדפת מי מהיורשים. ככל והצוואה מזכה מי מהזוכים באופן אשר אינו משקף את רצונו של המנוח כפי שהתבטא בחייו אלא את רצונו של הנהנה ע"פ הצוואה. כאשר עולה חשד מבוסס לפיו מי מהזוכים ע"פ הצוואה פעל לניצל את מצוקתו של המצווה או חוסר הבנתו לשם עריכת צוואה המזכה אותו ברכוש המנוח. הדרך החוקית לפסילת צוואה הינה באמצעות הגשת התנגדות לצוואה

pixabay

הליך התנגדות לצוואה:

התנגדות לצוואה הינה הליך בו נבחנת הצוואה לאור הטענות העולות כנגד תוקפה וחוקיותה. על כתב ההתנגדות לפרט את העילות לפסילת הצוואה ולצרף הצהרה או תצהיר התומך בעובדות הכלולות בהתנגדות. ההתנגדות מוגשת לרשם לענייני ירושה שבמקום מושבו של המוריש טרם פטירתו, אשר מעביר את ההתנגדות יחד עם הבקשה לצו קיום צוואה להכרעת בית המשפט לענייני משפחה.

עילות מוכרות בדין להגשת התנגדות ופסילת צוואה:

מעורבות בעריכת הצוואה: הכוונה היא למעורבות של מי שהצוואה מזכה אותו ברכוש, למשל כאשר הצוואה שמזכה את הנהנה נערכה ע"י עורך דין ירושה מטעם הזוכה או כאשר הזוכה נכח במעמד עריכת הצוואה וחתימת המצווה. ככל שמעורבות הזוכה בעריכת הצוואה עמוקה יותר כך תגבר לפסילת הצוואה.

השפעה בלתי הוגנת: ניצול מצוקה של המצווה או יצירת יחסי תלות בין המצווה לזוכה. בידודו מן הסביבה וחסר בקשרים עם אנשים נוספים מלבד הנהנה כל אלה מצביעים על השפעה בלתי הוגנת על המצווה.

כשירות לעריכת צוואה: מצבו הרפואי והמנטאלי של המצווה במועד עריכת הצוואה, ויכולתו להבין את משמעות המסמך שעורך והשפעתו על יורשיו. למצבו הרפואי של המצווה השפעה על כשירותו.

זיוף ומרמה: זיוף צוואה על ידי מי מהיורשים או זיוף חתימת המצווה על הצוואה הינם פגמים אשר יכולים להביא לפסילת הצוואה.

פגמים הנוגעים לצוואה עצמה:

הדין הישראלי מכיר בארבעה סוגים של צוואות : צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה נוטריונית (צוואה בפני רשות), צוואה בעל פה.

לכל סוג של צוואה ישנם מרכיבי יסוד אשר צריכים להתקיים בה על מנת שתיחשב צוואה. צוואה אשר לא מתקיים בה אחד מהמרכיבים עלולה להיפסל במידה ותוגש התנגדות והיא תעמוד למבחן בית המשפט.

צוואה בכתב יד צריכה להירשם כולה בכתב ידו של המצווה, לכלול תאריך ולהיחתם על ידו.

צוואה בעדים צריכה להיות בכתב (לא בהכרח כתב יד), תצויין בתאריך ותיחתם בפני שני עדים שהמצווה הצהיר בפניהם כי זו צוואתו. העדים צריכים לאשר בחתימתם על הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם בפניהם כאמור.

קמרי משרד עורכי דין עוסק בתחום הצוואות והירושות, לרבות בהליכים של הגשת התנגדות לצוואה ופסילת צוואה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה