הוא זכאי: כך תדעו אם גם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי



למעלה מ- 2 מיליון ישראלים זכאים לדרכון פורטוגלי. האם גם אתה ביניהם? איך ניתן לדעת אם אני זכאי? המשיכו לקרוא ותגלו כל מה שאתם צריכים לדעת בפחות מחמש דקות!

pixabay

דרכון פורטוגלי הוא דרכון אירופאי לכל דבר. אחזקה בו מאפשרת להנות מכל ההטבות שנלוות לאזרחות מטעם האיחוד האירופי. תהליך ההנפקה כיום קל מאי פעם בזכות שירות ליווי שמספקות חברות המתמחות בתחום. הן יקחו אתכם יד ביד, מתחילת התהליך ועד סופו. המאמר הבא יעזור לכם לגלות אם גם אתם זכאים להנפקת דרכון פורטוגלי.

מי זכאי לדרכון פורטוגלי?

כ-2 מיליון ישראלים זכאים לדרכון פורטוגלי, אך לא מדובר רק בישראלים. החוק הזה נוגע לאזרחי מדינות נוספות ברחבי העולם. התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי מ-2017 נתן את הזכות לעתור להנפקת לדרכון פורטוגלי, לכל מי שיצליח להוכיח שמשפחתו גורשה במסגרת "גירוש ספרד". מגורשי ספרד התפזרו ברחבי העולם; מקצתם ברחו לצרפת, צפון איטליה, גרמניה, בריטניה, צפון אפריקה, מדינות הבלקן ואפילו להודו וברזיל שהיו קולוניות פורטוגליות בסוף המאה ה 15, עת ארע הגירוש. זאת אומרת שיתכן מאד והנכם זכאים לדרכון פורטוגלי ואתם כלל לא מודעים לכך.

הפונים לקבל דרכון פורטוגלי על בסיס החוק נדרשים להוכיח כי הם עצמם צאצאים של המגורשים. מספיק שמדובר היה באדם אחד בלבד ממשפחתם שחי בתקופת הגירוש.

כיצד מוכיחים את הקשר המשפחתי?

הקהילה היהודית בפורטוגל פרסמה רשימה שכוללת אלפי שמות משפחה אשר הוכרו ככאלה השייכים למגורשי ספרד. רשימה זו מאפשרת לבדוק זכאות בקלות ומהירות. היא כוללת, לדוגמה, את השמות אבוהב, בן-חמו, בלוך, בלום, שיטרית ושמות רבים נוספים שנפוצים מאוד בישראל. בנוסף, פורסמה גם רשימת מדינות שיוצאיה עשויים להיות זכאים להגיש בקשה לאזרחות. ברשימה הזאת מופיעות כל הארץ שהוזכרו בפסקה הקודמת שהם רק חלק קטן מכלל המדינות הנכללות. אם שם המשפחה שלכם מופיע ברשימה או אם אדם אחד או יותר באילן היוחסין המשפחתי שלכם התגורר באחת המדינות שברשימה, הסיכויים שלכם לעתור לדרכון פורטוגלי הם גבוהים מאד.

איך ההליך עובד בפועל?

ראוי לציין, ראשית, כי על המבקש להיות יהודי, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי. מי שעומד בתנאים אלו ומצא קשר משפחתי לאדם אחד לפחות שגורש בגירוש ספרד, יכול לצאת לדרך בבטחה. אז איך זה עובד?

ההליך מתחלק לשני שלבים: הראשון, קבלת תעודה מהקהילה היהודית בפורטוגל בדבר הקשר של המבקש למגורשי ספרד ופורטוגל. תעודה זאת ניתנת ע”י הקהילה היהודית בליסבון או הקהילה היהודית בפורטו. השני, רישום האזרחות הפורטוגלית ע”י משרדי הממשלה בפורטוגל.

איזה מסמכים אדרש להציג?

בכדי לקבל את התעודה מהקהילה היהודית על המבקש להוכיח את זיקתו למגורשי ספרד ופורטוגל. איך מוכיחים זאת? ע"י תעודות לידה, תעודות נישואין, מוצא המשפחה, שם המשפחה, שליטה של בני משפחה בשפת הלדינו, מנהגים ספרדיים תרבותיים או דתיים שנשתמרו בקרב המשפחה, חוות דעת ממומחה לגנאולוגיה (חקר המשפחה) ועוד.

 

מאז פברואר 2018, חלה החמרה בחוק ונקבע כי יש לצרף לבקשה שמופנית לקהילה היהודית עץ משפחה המפרט את השושלת המשפחתית ככל הניתן. בין היתר צריך להציג תאריכי לידה, מקומות לידה, תאריך ומקום נישואין ותאריכי ומקומות פטירה של כל בני השושלת הידועים. ללא עץ משפחה כזה לא ניתן לקבל את התעודה מהקהילה היהודית. בפועל, המשמעות היא שסביר להניח שהתהליך "יתקע".


במידה והכל בסדר, לאחר שהוכח הקשר והושג המסמך החתום מהקהילה היהודית, הבקשה מוגשת לרשויות הפורטוגליות ומתחיל הליך בירוקרטי שאורכו כשנה וחצי. לאחר קבלת האזרחות הפורטוגלית, ניתן לפנות לשגרירות פורטוגל בארץ ולבקש להנפיק דרכון פורטוגלי בתהליך פשוט ומהיר.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה