אדמה פורייה תטיב עם הצמחים שלכם • תולעים אדומות מייצרות את הדשן האורגני האיכותי ביותר לקרקע • המומחים של "קיינה" – חקלאות אורגנית ביולוגית מסבירים מהו הומוס תולעים וכיצד ניתן להשיג אותו ואיך ניתן לעשות זאת בעצמכם • כל הפרטים על הומוס תולעים במאמר הבא

הומוס תולעים – סודם של החקלאים



אדמה פורייה תטיב עם הצמחים שלכם • תולעים אדומות מייצרות את הדשן האורגני האיכותי ביותר לקרקע • המומחים של "קיינה" – חקלאות אורגנית ביולוגית מסבירים מהו הומוס תולעים וכיצד ניתן להשיג אותו ואיך ניתן לעשות זאת בעצמכם • כל הפרטים על הומוס תולעים במאמר הבא

קרדיט: שאטרסטוק

אם היינו אומרים לכם, שיש קשור אדוק בין תולעים אדומות לבין טיב האדמה והגידולים שאנו אוכלים, הייתם ודאי מופתעים. אבל זה לא מיתוס, תולעים אדומות אכן משמשות כמרכיב ליצירת דשן אורגני החיוני לקרקע. ואדמה פורייה היא אדמה מיטבית לגידול צמחים איכותיים. שאלנו את המומחים של "קיינה" – חקלאות אורגנית ביולוגית – מהו בדיוק הומוס תולעים ואיך משיגים אותו?

סיפורן של התולעים האדומות

בעומק של עד 20 סנטימטרים מתחת לאדמה, או מתחת לחומר אורגני כלשהו, חיות להן התולעים האדומות. התולעים האדומות אוכלות חומר אורגני וחומר אורגני נרקב אשר מייצר הומוס.

הומוס תולעים – נוצר בקיבה של התולעת האדומה

החומר האורגני שהתולעים אוכלות עשוי להיות זבל של בעלי חיים, קליפות ירקות ושאריות מזון מפורקות. החומר עובר בקיבתם, מתעכל בעזרת חיידקי המעיים ויוצא מין התולעים כחומר חדש לחלוטין וגם – מזון עשיר לצמחים הנקרא הומוס תולעים.

הומוס תולעים – מה זה?

הומוס, או בעברית – רקבובית, הוא תוצר של עיכול ופירוק החומר האורגני המצוי בקרקע, על ידי תולעי קרקע אדומות הניזונות ממנו.

מעין השם הומוס תולעים?

בתהליך עיכול ופירוק החומר במערכת העיכול של התולעים, מתפרקות גם חומצות הומיות (מכאן השם הומוס) ומועילים מיקרוביולוגיים שונים.

סגולותיו של הומוס תולעים

הומוס תולעים משמש כמרכיב חיוני להכנת קרקע פורייה לגידול ירקות, פירות ופרחים – ההומוס משמש כדשן אורגני בעל ערך תזונתי גבוה, וסגולתו העיקרית היא העברת הערכים החיוניים שבו אל הצמחים.

הומוס תולעים – הליך טבעי

ההומוס מיוצר בצורה ששומרת על איכות הסביבה ומנצלת את מלוא משאבי חוות הגידולים ומחזור הפסולת האורגנית מייצור עצמי. לא מדובר בתהליך כימי או תעשייתי הפולט חומרים מסוכנים אל האוויר.

הומוס תולעים – מכיל מינרליים חיוניים

ההומוס מכיל מינרלים חיוניים כמו ברזל, אשלגן וחנקן ובעלי ריכוז גבוה של חומציות הומיות החיוניות לאדמה פורייה, ובסופו של דבר לבסיס איכותי עבור גידול צמחים שבריאים לגופנו.

הומוס התולעים מאוורר את הקרקע ומזין את הקרקע שבה מגדלים צמחים רבים. החומרים החיוניים שקיימים בהומוס התולעים תורמים למניעת מחלות והופכים את הקרקע ללחה ופורייה יותר.

הומוס תולעים – פריחה מוקדמת ומוגברת של צמחים

מחקרים מוכיחים כי הומוס תולעים תורם לפריחה מוקדמת ומוגברת של צמחים ופרחים, הרבה יותר משימוש בדשנים אחרים.

הומוס תולעים הוא דשן חסכוני במיוחד! תולעים אדומות גדלות ומתרבות כמעט בכל מקום, מה שמאפשר אופציות רחבות לגידול התולעים. תולעים אדומות ניתן לגדל כמעט בכל מיכל, העדיפות היא למיכל גדול, ובתנאים מגוונים ושונים.

הומוס תולעים – עשה זאת בעצמך

את התולעים האדומות ניתן גם לגדל גם בצורה עצמאית, זאת עבור יצירת קומפוסט.  תולעים אדומות אוכלות כמות מזון המשתווה למשקל גופן, אך פולטות כ-60 אחוזים ממנו בתור הומוס תולעים – זהו דשן אורגני איכותי, שחקלאים רבים משתמשים בו להכפלת ייצור התבואה שלהם.

הומוס תולעים בגינה שלנו

איך נגדל תולעים אדומות בביתנו לטובת הומוס תולעים? עבור המגדל הביתי המתחיל, מומלץ להתחיל עם עציץ גינה פשוט. מי שרוצה לגדל הומוס תולעים בגינה יכול לעשות זאת על ידי מיכל קומפוסטר ללא תחתית או להשתמש גם כן בעציץ. גם במרפסות ניתן לגדל תולעי הומוס!

הומוס תולעים - חשוב לדעת

כדאי לשים את התולעים האדומות בעציץ יחד עם האדמה ממנה הן נלקחו.

בתחתית המיכל, מומלץ לשים שכבה של עיתונים, ומעליה מעט אדמה.

ניתן לשים בתוך המיכל זבל אורגני שקיים אצלכם בבית כמו שאריות של אוכל או מעט דשא.

מומלץ לשים את המיכל או את העציץ במקום מוצל ולח, התולעים פחות מחבבות אור חזק כמו אור השמש.

ישנם זבובים נחמדים שרוצים להגיע אל המיכל ולנסות להרוס את הדשן הביתי שלכם – לכן, אם אתם מגדלים את הדשן בחוץ, השתדלו לכסות את הערימה כדי שלא ייכנסו הזבובים.

זהו! אתם מוכנים להיות מגדלי תולעים אדומות, ולהכין את הדשן האורגני המושלם לגידול גידולים ופרחים.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה