החברה שבודקת אם ההמצאה שלך חדשה



אנשים רבים מצאו את עצמם בעקבות משבר הקורונה מחשבים מסלול מחדש. רעיונות נשלפים מהמגירות, סטארטאפים מוקמים, ורעיונות חדשים להתמודדות עם המגיפה מוגשים לרישום כפטנט.

ישראל טויטו, מנכ"ל ניוטון חיפוש פטנטים, צילום: ניר שרון

הזמנו את ישראל טויטו מנכ"ל ניוטון חיפוש פטנטים לשיחה על פטנטים. מה חשוב לדעת לפני שניגשים לרשום פטנט ואיך חוסכים בעלויות הרישום היקרות מאד.

נתחיל מהבסיס. מהו בכלל פטנט ומהם התנאים לקבלתו?

פטנט הוא מסמך משפטי הניתן על ידי המדינה, המעניק לבעליה של המצאה כלשהי בלעדיות על השימוש בה לפרק זמן קצוב. הפטנט הוא מעין הסכם בין בעליה של המצאה כלשהי למדינה, על פיו, בעל ההמצאה חושף את המצאתו ומפרט אותה לעיני כל, והמדינה בתמורה, מעניקה לו זכות שימוש בלעדית בהמצאה למשך תקופה קצובה של 20 שנה מיום הגשת הבקשה.

החוק הישראלי מגדיר מספר תנאים לקבלת פטנט כפי שמפורט בחוק הפטנטים - המצאה כשירת פטנט – "אמצאה, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית", במילים אחרות בכדי לקבל פטנט ההמצאה צריכה להיות חדשה (אין כמוה בכל העולם), לכלול התקדמות המצאתית - שוני אמיתי ומשמעותי לעומת מה שכבר קיים, ניתנת לשימוש ובעלת תועלת. דרך אגב, זאת לא טעות כתיב, בחוק הפטנטים המילה המצאה מתחילה באות א'.

 

אלו השלבים המקובלים לרישום פטנט -

- חיפוש הפטנט באמצעות גורם חיפוש מקצועי כמו חברת ניוטון חיפוש פטנטים.

- עריכת הפטנט באמצעות משרד לעריכת פטנטים.

- הגשת הבקשה לרשות הבחינה במדינה בה אנחנו מעוניינים לקבל את הפטנט.

- שלב הבחינה - בה הרשות מחליטה לאשר את הפטנט או לדחותו (רוב הבקשות, כולל אלה שמתקבלות בסופו של דבר, נדחות בשלב ראשון) - במקרה של דחייה מתחיל מו"מ עם הרשות עד לזניחת הבקשה או קבלתה.

השלב היקר ביותר הוא לרוב העריכה, שעלותה עשוייה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

נשמע שמדובר על תהליך ארוך מורכב ויקר, האם ניתן להוזיל את התהליכים?

למרות הפיתוי לדלג על השלבים ולבצע אותם באופן עצמאי מומלץ מאוד להיעזר בבעלי מקצוע מנוסים. זה נכון שניתן לחפש פטנטים או להגיש בקשות לרישום לבד אבל נדרשות המון שנות ניסיון על מנת לבצע זאת כמו שצריך. בסופו של דבר הפטנט מיועד למנוע משפטית ממתחרים שימוש בהמצאה שלך ואם הוא לא ייבדק או ינוסח כראוי הנזק יכול להיות גדול מהתועלת. ניסוח בקשה באמצעות בעל מקצוע היא חיונית - שכן חוקי הפטנטים נוקשים ובעלי מרווח טעות קטן - לאדם מן הישוב ללא הכשרה וניסיון יש סיכוי מזערי לנסח בקשת פטנט שמצד אחד תאפשר לו לקבל פטנט ומצד שני תספק לו הגנה של ממש.

 

כך גם שלב החיפוש, שבו אנו מתמחים  - זהו שלב יחסית זול וחשוב לבצעו כדי לוודא שהממציא לא משקיע זמן, אנרגיה וסכומים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים רבים, על המצאה שכבר קיימת.

לחברתנו יש יותר מ-16 שנות ניסיון וצוות מידענים, שהם גם מהנדסים בתחומי טכנולוגיה שונים. חשוב להדגיש שיש לנו גישה למאגרי מידע (פטנטים ואחרים) בתשלום, שאינם נגישים לממציא הפשוט. בארץ אנחנו גם החברה הגלובלית היחידה בתחום עם חברות בנות באירופה ובארה"ב.

מעבר לכך, במהלך השנים פיתחנו מתודולוגיות, טכנולוגיות וכלי חיפוש ייחודיים שעליהם גם הוענק לנו פטנט.

כלומר חברת ניוטון חיפוש פטנטים אינה רק חברת חיפוש אלא חברה שמפתחת טכנולוגיות חיפוש?

נכון - זוהי עדות לניסיון, המקצועיות והמצוינות של הצוות שלנו. אין בארץ שום חברה שמוכרת גם שירותי חיפוש וגם מפתחת כלים מקצועיים למחפשי פטנטים. העובדה שאנחנו מפתחים כלים משלנו נותנת לנו שני יתרונות נוספים - יכולות חיפוש שאין לאף אחד אחר, ונקודת מבט ייחודית מתוך עולמם של ממציאים ומפתחים, העוזרת לנו לסייע להם בצורה ממוקדת ויעילה הרבה מעבר למה שמידען מהשורה מקנה.

אתם עוסקים בתחומים נוספים כמו עריכה, עיצוב מכירה?

לא - אנחנו חברת בוטיק אשר מתמחה אך ורק בחיפוש. יותר מכך, חוץ ממציאים פרטיים, בין לקוחותינו יש מספר רב של עורכי פטנטים, מעצבי מוצר, ואף חברות ענק המעסיקות עורכי פטנטים משלהם - כולם מגיעים אלינו לבצע חיפושים מכיוון שהם יודעים שיש לנו מומחיות, ידע ויכולות שאין ולא יכולה להיות להם.

מעבר לכך, העובדה שאנו רק מחפשים מאפשרת לנו להגיע לכל בקשה בצורה ניטרלית ונקייה - מה שמבטיח חיפוש איכותי, מעמיק וניטרלי לחלוטין - אנחנו לא עורכים, לא מפתחים, לא משווקים - אך ורק מחפשים. למעשה אנו היחידים שמנסים לעצור את היזם על ידי תקיפת ההמצאה שלו. כל שאר נותני השירותים, תפקידם לקדם את ההמצאה. תפקידנו הפוך. השירות שלנו אינו מתאים למי שרוצה להתקדם תוך עצימת עיניים ואמונה עיוורת בפטנט שלו. כל מטרתנו היא לתת ללקוח את תמונת המצב המקיפה והאובייקטיבית ביותר, שתסייע לו לקבל את ההחלטות המושכלות ביותר, אם ואיך להתקדם ולמקסם את סיכוייו להצלחה בקבלת פטנט.

הראיון בוצע עם ישראל טויטו מנכ"ל ניוטון חיפוש פטנטים. לכל שאלה או בקשה ניתן ליצור קשר באתר חברת ניוטון חיפוש פטנטים

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה