החורף היא העונה המאתגרת ביותר, בכל הנוגע לענייני בריאות, מחלות החורף וכדומה. מדוע? נראה שהקור והלחות, שלפעמים הופכים לגשם ממש, גורמים לנו להתכנס פנימה כדי שיפנו את מירב האנרגיה של הגוף – אל ליבתו. הליבה, כפי שמלמדת אותנו תורת האיורוודה, היא זו ששומרת על החום הפנימי, או הרפואה הסינית שדיברה על פלגי הגוף בשם ״מחממים" – (תחתון, אמצעי ועליון), וגם הדגישה את חשיבות ההנעה והחום לחיוניות האדם. כלומר, כשהעונה קרה, השפעת מזג האוויר על האדם רחבה, מכיוון שמדובר בתחזוקת החוסן שלנו כנגדם.

קרדיט לתמונה Freepik

  

החוסן שלנו מתבטא ישירות במערכת החיסון. זו, יכולה לקבל את פני ״האורחים״, או להתקומם. בין לבין, היא יכולה לטעות ולהתמרד כנגד עצמה, או להגיע לרמת התגוננות, הגורמת לעוררות יתר חיסונית, דלקתיות יתר, אלרגיות וכדומה. 

 מערכת החיסון הנפשית, הקשורה לגמרי במערכת החיסון הפיזית, הגופנית, מפתחת את מנגנוני ההגנה שלה, דרך הסקת מסקנות, איסוף מידע, המעובד להפעלת תגובותיה, ברחבי הגוף. מכאן, שאם אנו מזהים איום, אנחנו עשויים לפעול בתנועה אינסטינקטיבית, ולהגיב מתוך תפיסה מצומצמת וצרה. ידוע כי ההפך הוא הנדרש בסיטואציות כאלו לשם הגברת החוסן הנפשי, והן הגופני שלנו, אנחנו נדרשים לשיטות להכלה והתמודדות, עיבוד ומיצוי המשמעות כל חוויה בחיים. החוסן הוא עצם היכולת לעמוד חסין לפגיעה. 

 אחד התסמינים הנפוצים של החורף הינו מחלות החורף , הוא ההתעטשות המפורסמת, עם שלל הקולות הנלווים לה. נראה כי העיטוש עצמו, הוא בעצם הוצאת אוויר במהירות גבוהה, על מנת לנקות את דרכי הנשימה העליונות.  ויטמין C  , שתומך אף הוא בדרכי הנשימה העליונות ומערכת החיסון, כתוסף או כמזון, גם הוא עשוי לתרום לצורך זה, גם אכילת ג׳ינג׳ר טרי עד כמה שאפשר, לאור תכולת נוגדי החמצון שבו, וכן בשל היותו צמח מרפא המסייע בהתמודדות עם מזהמים בדרכי הנשימה, מה שמפחית את תדירות הצורך בהתעטשות. 

 גם ויטמינים מקבוצת B, או כפי שמכונים קומפלקס B, קשורים לחוסן הפיזי. ניתן לראות זאת בשלל ביטויים גופניים, דוגמת: צמיחת שיער בריא, חיוניות ואנרגיה, מצב רוח מאוזן, הכלה והתמודדות מאוזנת, בתמיכה במערכת העצבים ובמערכת ההורמונלית, בשיפור תסמיני אנמיה. אלו, עשויים להשפיע, באופן עקיף, על החוסן הנפשי, לתקן או ליצור אפשרות מיטבית לאיכות חיים ובריאות. כך גם ויטמין  D, השומר על בריאותנו הנפשית והפיזית, בייחוד בעונה שבה השמש מוסתרת יותר ואנחנו פחות חשופים לקרינה המפעילות אצלינו את מנגנון היווצרות הויטמין הפעיל בגוף, רמות מספקות של הויטמין קשורות לתהליכים ביוכימיים פנימיים, המשפיעים על המערכת ההורמונאלית, חוסנן של עצמות הגוף, ואף קשורים להפחתת זיהומים במערכת הנשימה שלנו.

 החורף הוא עונה עם קסם מיוחד ומביא איתו הזדמנות להתבוננות פנימית שתוביל אותנו להתחזק. זוהי הזדמנות ליצור שגרה של הרגלים תומכי בריאות-חיצוניים ופנימיים: חיבוקים, מרקים, פעילות גופנית וקרבה משפחתית. בכל מקרה, נעדיף בוודאי לבלות את החורף הזה, בדילוגים בין שלוליות, בכל הגדלים, ולא חולים במיטה.

 למידע נוסף על ויטמינים לחיזוק המערכת החיסונית בקרו באתר אקוסאפ 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה