החלפת מפרק ירך – מתי צריך לעבור ניתוח? כל התשובות בפנים



הגוף שלנו הוא מכונה מיומנת שבה כל חלק מסוגל לנוע באמצעות מפרקים. כאשר המפרקים הללו מתבלים עם השנים, התנועה מוגבלת. למרבה המזל ניתן לבצע ניתוח ולהחליף איברים במשתל מלאכותי, כדי לחזור לנוע כרגיל. במאמר זה נדון בהרחבה במפרק הירך, ובתנאים המובילים לצורך להחליפו.

קרדיט תמונה FREEPIK

מדוע צריך להחליף את מפרק הירך?

הירכיים שלנו בנויות משתי עצמות עיקריות המשתלבות זו בזו. עצם האגן הכוללת גומחה שמכונה "איצטבולום" ועצם הירך (הפמואר). בין שתי העצמות יש סחוס וחומר סיכה המאפשר לירך לנוע בקלילות לכול כיוון. לאורך השנים, כאשר הגוף מתבלה באופן טבעי גם הסחוס מדלדל. כך, שתי העצמות מתקרבות זו לזו ומתחככות. תהליך זה גורם לכאב, למגבלה בתנועה וגם לנזק ארוך טווח. במקרים רבים הדרך היחידה לפתור זאת תהיה באמצעות ניתוח שבו מוחלף החלק העליון של ה"פמואר" במשתל מתכתי, וכך ניתן להשיב את הרגל כולה לתנועה תקינה.

מתי צריך לעבור ניתוח?

לא בכול מקרה הרופא המטפל יפנה לניתוח החלפת מפרק ירך. קיימים טיפולים עדינים יותר שמסוגלים להשיב לסחוס את יכולת הסיכוך שלו. אחד מהטיפולים הללו הוא הזרקה של חומצה היאלורונית[1], המחזירה את שיני הזמן לאחור ומחליפה חלק מחומר הסיכוך הטבעי בין העצמות.

אפשרות נוספת היא טיפול בסימפטום הגורם לכאב, דלקת שמתפתחת באזור הסחוס בשל שחיקתו. הטיפול הוא באמצעות תרופות נוגדות דלקת המסוגלות לבלום חלק מהשחיקה. במקרים אחרים ניתן לטפל בכאב באמצעות פיזיותרפיה ולהקל מעט על חייו של המטופל.

אם כל הפתרונות הללו לא הצליחו להקל על הכאב, ותנועתו של המטופל עדיין מוגבלת, הרופא המטפל ימליץ על ניתוח. חשוב להבין כי כאבים במפרק הירך הם רק הסימפטום של חיכוך העצמות זו בזו, ואם לא מבצעים את הניתוח, אפשר לגרום לנזק ארוך טווח לעצמות הירך והאגן. לכן חשוב לבצע אבחון מקצועי ולראות עד כמה הנזק שהתרחש משמעותי.

כיצד מתבצע אבחון לפני ניתוח זה?

כדי לוודא שהכאבים בירך אכן נובעים משחיקה של הסחוס, יש לעבור צילום רנטגן שבו מתועדות עצמות האגן והירך. כך ניתן למצוא את נקודות החיכוך שביניהן (אם קיימות) ולזהות אם נוצרו סדקים קטנים. בנוסף, הצילום יאפשר לזהות שברי עצמות אם מדובר בנזק שנגרם כתוצאה מטראומה כמו נפילה או תאונה ולא בבלאי טבעי של הגוף כחלק מתהליך ההזדקנות.

הרופא המטפל יבצע גם בדיקה פיזיולוגית ויראיין את המטופל כדי לזהות האם אורח חייו השפיע על שחיקת הסחוס ועל הכאבים. אם בתום הבדיקה אותו אדם נמצא כשיר לניתוח, הוא יעבור גם צילום חזה ובדיקות נוספות כדי לוודא שהוא מוכן לניתוח.

תהליך הניתוח

את הניתוח ניתן לבצע בשלושה אופנים שונים כדי להגיע למפרק. ניתן לעשות זאת בגישה קדמית, קדמית צדית או אחורית. בכול אחת מהשיטות הללו המנתח מנסה שלא לחתוך גידים, אלא להגיע למפרק על ידי פיסוק של השרירים באזור הירך. בשלב הבא יתבצע חיתוך מינימלי ככל האפשר של העצם וחיבור של המשתל העשוי מחומר מתכתי שאינו מחליד. בתום הניתוח, כבר לאחר שעות ספורות, ניתן להתחיל ללכת ולהשתמש במשתל החדש. למעשה, מרבית הרופאים ממליצים לחזור באופן מידי לתנועה כבר ביום שאחרי כדי להקל על תהליך ההחלמה.

לסיכום, ניתוח להחלפה של מפרק העצם הוא ניתוח נפוץ מאוד, שאליו מגיעים מטופלים רבים מעל גיל 60, בשל שחיקה טבעית של הסחוס המפריד בין העצמות. אם אתם סובלים מכאבים בחלק העליון של הירך או באזור האגן, כדאי להגיע לאבחון ולבדוק האם ניתוח זה מתאים גם עבורכם.

מקורות

  • Clementi, D., D’Ambrosi, R., Bertocco, P., Bucci, M. S., Cardile, C., Ragni, P., ... & Ragone, V. (2018). Efficacy of a single intra-articular injection of ultra-high molecular weight hyaluronic acid for hip osteoarthritis: a randomized controlled study. European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology28(5), 915-922.
  • Na, H. S., Shin, H. J., Lee, Y. J., Kim, J. H., Koo, K. H., & Do, S. H. (2016). The effect of tranexamic acid on blood coagulation in total hip replacement arthroplasty: rotational thromboelastographic (ROTEM®) analysis. Anaesthesia71(1), 67-75.
  • Sun, X., Dong, Q., & Zhang, Y. G. (2016). Intravenous versus topical tranexamic acid in primary total hip replacement: a systemic review and meta-analysis. International Journal of Surgery32, 10-18.

[1] Clementi, D., D’Ambrosi, R., Bertocco, P., Bucci, M. S., Cardile, C., Ragni, P., ... & Ragone, V. (2018). Efficacy of a single intra-articular injection of ultra-high molecular weight hyaluronic acid for hip osteoarthritis: a randomized controlled study. European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology28(5), 915-922.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה