בשנת 1998 נחקק בכנסת החוק למניעת הטרדה מינית. לאחר חקיקת החוק התחיל תהליך של יצירת תקדימים שתרגמו את החוק לשפת המעשה והתאימו אותו לחיי היום יום.

הטרדה מינית בעבודה – מה זה ואיך מתמודדים איתה



בשנת 1998 נחקק בכנסת החוק למניעת הטרדה מינית. לאחר חקיקת החוק התחיל תהליך של יצירת תקדימים שתרגמו את החוק לשפת המעשה והתאימו אותו לחיי היום יום.

קרדיט: FREEPIK

בשורות להלן נעסוק בהטרדה מינית בעבודה. מהי הטרדה מינית בעבודה? מה בין הטרדה מינית לחיזור? מהי הענישה האפשרית על הטרדה מינית? מה תפקידו של עורך דין הטרדה מינית בהגנה על חשוד בהטרדה מינית? כדאי קרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

מהי הטרדה מינית בעבודה

הטרדה מינית בעבדה הינה ההגדרה למגוון רחב של פעולות או התייחסויות מצד עמית לעבודה או מצד מנהל בדרג בכיר לעובד או לעובדת במקום העבודה. ככל שפער התפקידים בהיררכיה גדול יותר, כך הסבירות גבוהה יותר שפעולות או אמירות של המטריד למוטרד יחשבו להטרדה מינית. להלן רשימה חלקית של הפעולות שעלולות להיחשב להטרדה מינית:

  • סחיטה באיומים בעלת אופי מיני: דרישה מאדם לבצע מעשים בעלי אופי מיני תחת איום.
  • מעשים מגונים: מעשה מגונה הוא מעשה בעל אופי מיני. בנסיבות מסוימות, גם מעשים שנחשבים שגרתיים עלולים להיות מוגדרים בהטרדה מינית – חיבוק, נשיקה או מגע.
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני: ההצעה הראשונה ואולי השנייה יכולות להיחשב סוג של הומור. הצעות חזרות ונשנות תיחשבנה הטרדה מינית בעבודה. הדבר נכון במיוחד אם ההצעות הקודמות נתקלו בסירוב מפורש.
  • ניצול יחסי מרות: למעשה, זהו אחד הסעיפים העיקריים שבגינם ניתן לתבוע מנהל במקום העבודה בגיל הטרדה מינית.

בנוסף לסעיפים הללו ניתן למנות עם ההטרדה המינית התייחסויות בעלות אופי מיני, אמירות מבזות ומשפילות בעלות אופי מיני, התנכלות או פרסום תצלום, הקלטה או סרט של אדם תוך התמקדות במיניות שלו.  

הטרדה מינית או חיזור

לעיתים קרובות, מה שנתפס בעיני צד אחד כחיזור עלול להיתפס בעיני הצד השני כהטרדה מינית. עם זאת, החוק קובע גבול ברור שמעבר לו כל פעולה בוטה תיחשב להטרדה מינית. העלבה, הצעות מיניות חוזרות או פרסום הקלטות או סרטונים של הצד המוטרד יחשבו הטרדה, בלי כל קשר לזהות המבצע. עם זאת, ככל שהמחזר לכאורה הוא בדרג בכיר מזה של המחוזרת לכאורה, קיים סיכוי סביר לכך שגם ניסיון חיזור תמים יוגדר כהטרדה מינית.

הענישה האפשרית על הטרדה מינית

לכל אחד מהסעיפים שהוזכרו לעיל קיים רף ענישה ייחודי. רף הענישה עשוי לנוע בטווח שבין שלוש שנות מאסר לבין עשר שנות מאסר, במקרה של ביצוע עבירת מין בפועל או מעשים מגונים. בנוסף, קורבן העבירה יכול לתבוע את העבריין גם בתביעה אזרחית. על מנת לקדם את פני הרעה, מקומות עבודה רבים קובעים כללי התנהגות ואתיקה מחמירים. בנוסף, בכל מקום עבודה יש אדם הממונה על נושא ההטרדות המיניות שתפקידו לרדת לעומקה של כל תלונה.

התפקיד של עורן דין בתביעת הטרדה מינית

עורך דין איכותי ומקצועי מגן על הלקוח שלם, במקרה והוגשה נגדו תביעה בגין הטרדה מינית. אם הדברים מגיעים לכדי משפט, עורך הדין ינסה לגרום להקלה בסעיפי כתב האישום. בהמשך הוא ינסה לגרום לשופט או לשפוטים לכתוב פסק דין מקל ולבסוף הוא יפעל גם לצמצום העונש, בגזר הדין. למרות חשיבות החוק, חשוב לציין שקרה גם לא אחת שהוגשו תביעות מופרכות בגין הטרדה מינית, שרק עורך דין מיומן יכול היה להפריך את ההאשמות בהן. אם הוגשה נגדך תביעה בגין הטרדה מינית, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כבר כעת ועורך דין מיומן יחזור אליך בהקדם. עורך הדין ילווה אותך לאורך כל הדרך עד לסיום המוצלח של המשפט.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה