הכלב משלשל? זה מה שהווטרינר צריך לעשות כשתגיעו אליו



לאמץ כלב יכולה זה מעשה מאוד משמח - גם זוכים לחבר חדש שתמיד יאהב אתכם, וגם מצילים כלב מחיים קשים, או אפילו מהמתה

pixabay

כלב חדש בבית זו תמיד התרגשות גדולה, אך ממש כמו תינוק חדש, לא תמיד אנחנו יודעים מה לעשות עם הכלב החדש. וכמו ילדים קטנים, הכלבים שלנו זקוקים לעזרתנו כדי לגדול, להיות שמחים - והכי חשוב בריאים.

כדי שיהיה לכם קצת יותר קל לגדל את הכלב החדש שלכם, כדאי לדעת גם מה צריך לעשות כדי לשמור על הבריאות שלו. אחד הסימנים לכך שהבריאות של כלב תקינה או לא היא היציאות שלו - או במילים אחרות, הקקי. שלו.

במידה וכלב משלשל, מדובר במצב לא טוב שעלול לגרום לסכנה עבורו. חשוב לאבחן את הסיבות לכך, וכמה זמן השלשול נמשך.

בין השאר, שלשול עלול לגרום להייתבשות, ולכן חשוב לטפל בבעיה שגורמת לשלשולים כמה שיותר מהר, במיוחד כשמדובר בגורים קטנים.

הסיבות לשלשול אצל כלבים:

אפשר לחלק את הגורמים לשלשול אצל כלבים לשני קטגוריות: גורמים בתוך מערכת העיכול וגורמים מערכתיים אחרים.

כלב עשוי להתחיל לשלשל בשל גורמים בתוך מערכת העיכול, כגון דלקות זיהומיות, בעיות בספיגה של מזון או בעיכול שלו, תגובה לתרופות אנטיביוטיות, מחלות כרוניות במעיים, גופים זרים, רגישות למזון, גידולים וגורמים נוספים.

בנוסף, שלשול עלול להיגרם בשל השתרבלות מעי. במצב זה, המעי מסתבך בתוך עצמו ויוצר בעיה של מעבר תקין של צרכים.

גורמים מערכתיים אחרים שעשויים לגרום לשלשולים אצל כלבים הם מחלות כבד וכליה, מחלות הורמונליות, מחלת אדיסון, סוכרת, תת תפקוד של הלבלב וגורמים נוספים.

מתי חשוב לפנות לווטרינר חירום:

ישנם כמה מצבים שבהם חשוב לפנות לווטרינר בהקדם האפשרי כדי לאבחן את הסיבה לשלשול ולקבל טיפול מיידי.

שלשול עם דם: אם כלב משלשל דם, זה סימן מאוד לא טוב. יכול להיות שהוא סובל מהמורג'יק גסטרואנטריטיס (דלקת מעי דמית). מדובר במצב מסוכן לכלב ועלול לגרום להתייבשות מהירה ולשוק. ייתכן כי היפרקטיביות וסטרס מגבירים את הסיכון למחלה.

שלשולים והקאות: גם במקרה של שלשולים בשילוב הקאות, הכלב שלכם נמצא בסכנת התייבשות מהירה, ולכן חשוב לפנות לווטרינר לקבלת טיפול בהקדם האפשרי.

חשוב להגיע לווטרינר בהקדם האפשרי \\ צילום: Pixabay

גור או כלב קטן: בכלבים קטנים או בגורים, שלשולים הרבה יותר מסוכנים. הם קטנים יותר ולגוף שלהם קשה להתמודד עם מצבים שונים. לכן יש גם במקרים כאלה לפנות לווטרינר כמה שיותר מהר.

מה יעשה הווטרינר?

לאחר שתגיעו לווטרינר עם הכלב המשלשל, הוא צריך לבצע תשאול מקיף על מה שהכלב עובר בימים האחרונים, כמה זמן הוא משלשל, איך נראה השלשול, כיצד הוא מתנהג, מה הוא אוכל, מה יש בסביבת המחייה שלו ושאלות כאלה.

על ידי התשאול הזה, הווטרינר יוכל להבין אם הכלב אכל משהו לא טוב, או שאולי הוא אפילו הורעל חס וחלילה.

ברגע שהווטרינר יקבל כמה שיותר מידע על הכלב באופן כללי ועל השלשול באופן פרטני, הוא יוכל להעניק טיפול מדויק יותר. חשוב שתפרטו בפניו את סוג השלשול, את התדירות שלו, הנפח, המרקם, הצבע וכל פרט שאתם יכולים לזכור. זה אולי קצת מגעיל, אבל זה יכול להציל את החיים של הכלב שלכם.

באמצעות פרטים אלה, הוא יוכל לקבוע אם מדובר בשלשול שמקורו במעי הדק או כזה שמקורו במעי הגס או שניהם.

יש לכך חשיבות גבוהה, מכיוון שכמו שציינו מקודם, ישנם כמה גורמים לשלשול אצל כלבים. כדי להבין מה הגורם לתופעה, על הווטרינר לדעת כמה שיותר פרטים כדי שיוכל להתאים טיפול שיקל על הכלב בהקדם האפשרי.

לאחר התשאול המקיף, הווטרינר יבצע בדיקה פיזית מלאה של הכלב. הוא יבדוק את המצב הגופני שלו ועד כמה הכלב כבר מיובש בעקבות השלשול. בנוסף, הוא ימשש את הבטן בצורה יסודית ויערוך בדיקה רקטלית.

איזה טיפול הכלב שלי יקבל?

במידה ובבדיקות של הווטרינר יצא שהכלב שלכם תקין מבחינה פיזית, והשלשול נמשך פחות משבועיים, סביר שהווטרינר יבחר בטיפול תומך שכולל מזון קל לעיכול. מדובר במזון רפואי מומלץ, או אורז מבושל במים וחזה עוף - בלי שמן או תבלינים!

במקרים אחרים ייתכן שהווטרינר יחליט על זריקת תילוע ועל טיפול בתרופה אנטיביוטית. לאחר מכן יש לבדוק כיצד הכלב מגיב לטיפול והאם יש שיפור בשלשול.

אם הכלב ממשיך לשלשל, מה עושים?

במידה והטיפול הראשוני לא הפסיק את השלשול, יש לפנות שוב לווטרינר להמשך טיפול. בשלב הזה, לווטרינר יש כמה בדיקות שהוא יכול לבצע:

  1. בדיקת דם: הווטרינר יבצע ספירת דם, יבדוק את רמות המלחים בדם ואת הפאנל הביוכימי.
  2. בדיקות צואה: יש לבדוק הימצאות פרזיטים ותרבית צואה. במקרים רבים, הווטרינר ישלח את הבדיקה למעבדה חיצונית כדי לקבל תשובה אמינה.
  3. בדיקה של תפקוד הלבלב ורמות ויטמין בי-12: בדיקות אלה יבואו במידה וישנו חשד לבעיות עיכול.
  4. אולטרסאונד: ייתכן שהווטרינר ירצה לראות מה קורה בתוך הבטן באמצעות בדיקת אולטרסאונד, כדי לברר שאין גורמים זרים בתוך מערכת העיכול, או כדי למצוא ממצאים אחרים.
  5. במקרים חריגים, הווטרינר ירצה לבצע בדיקות נוספות.

אם השלשול לא מפסיק, או שבדיקות הדם מעלות חשש לאנמיה, ייתכן שהווטרינר ימליץ לכם על זריקות או כדורים של ויטמין בי-12. בעקבות השלשולים, הספיגה של הויטמין במעי של הכלב פוחתת. חוסר בוויטמין בי-12 עשוי להגביר את השלשול.

כתבה של נדב רייפר, עורך ומייסד מגזין כלבים

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה